Novska je grad u Sisačko-moslavačkoj županiji koji je smješten na području zapadne Slavonije i broji tek oko 13.500 stanovnika, no uskoro bi mogao postati veliki svjetski centar gaming industrije. Zahvaljujući projektu poduzetničkog inkubatora Sisačko-moslavačke županije pod nazivom PISMO, u Novskoj su se počele događati neke velike stvari, poput edukacijskih programa za game developere i poslovnih prostora za game-development startupe koji nude pristup najmodernijoj tehnologiji i opremi za izradu računalnih igara, a u razvoju je i veliki projekt Kampusa gaming industrije, koji bi trebao postati jedna od najnaprednijih visokoškolskih ustanova game developmenta u Hrvatskoj, regiji, ali i u svijetu.
S obzirom na sve to, došlo je krajnje vrijeme da ekipa Vidija krene ka Novskoj, kako bismo u gradiću udaljenom 98 km od Zagreba otkrili kakve se to velike stvari tamo realiziraju i saznali iz prve ruke zašto bi Novska uskoro trebala postati najprivlačnije mjesto u Hrvatskoj svima koji se bave ili se planiraju baviti izradom video igara.
Središte gaming industrije
33 startupa i jedan brak
Blender i Unity 3D edukacija
Što se tiče edukacije koja se nudi budućim developerima, PISMO se orijentiralo na dva programa, odnosno Blender, besplatan profesionalni alat otvorenog koda za računalnu grafiku koji se koristi za izradu animiranih filmova, vizualnih efekata, 3D modela i sličnih «game-art» stvari te 3D Unity, open-source game engine koji podržava više od 25 igraćih platformi, računala, konzola i mobilnih uređaja.
PISMO osim provođenja vlastite edukacije, aktivno surađuje sa srednjim školama u županiji, odnosno s Tehničkom školom Sisak, a od 9 mjeseca ove godine i u Novskoj, koje imaju programe game developmenta i školuju učenike za zanimanje «tehničara za video igre» te se brine da ljudi koji završe četverogodišnje školovanje imaju dovoljno znanja da mogu raditi u bilo kojem studiju za izradu igara.
«Mi ih obilazimo, naši zaposlenici prate njihove profesore, educiraju ih, a u konačnici je glavni cilj da na prvoj godini već imaju jednu gotovu igru koja je manje zahtjevna, a potom za svaku godinu mora biti sve zahtjevnija, kako bi po završetku školovanja imali svoj portofolio od nekoliko dovršenih igara, što će im biti najbolja preporuka i životopis za ulazak u neku tvrtku», ističe Čelan.
Što se tiče startupa koje osnivaju mladi developeri koji završe srednju školu ili edukaciju u okviru inkubatora, oni za pokretanje posla dobivaju poticaje u visini do 100.000 kn od HZZ-a, grad Novska im daje 65.000 kuna, a Sisačko moslavačka županija 35.000 kuna, što je prema procjenama Čelana i ekipe iz inkubatora PISMO sasvim dovoljno da se između 18 i 24 mjeseci ne brinu hoće li «preživjeti» i da se mogu koncentrirati na izradu igara.
Direktor inkubatora PISMO Mario Čelan
Mentorstvo i knjigovodstvo
Na naše pitanje koliko prostora je na raspolaganju startupima u zgradama inkubatora, Mario Čelan nam je rekao da trenutno u prvoj zgradi imaju 60 radnih mjesta, a toliko će biti i u drugoj, što znači da trenutno kod njih može raditi 120 ljudi. U ovom trenutku u prostorima inkubatora rade 33 tvrtke koje imaju od jednog do tri zaposlena, odnosnu u većini slučajeva se radi o startupima s jednom zaposlenom osobom koja radi o zajedničkom «coworking» prostoru s drugima.
Također navodi da postoje zainteresirani koji namjeravaju zakupiti čitave urede, pa u prvoj zgradi više zapravo nemaju na raspolaganju niti jedan ured. Inkubator startupima rješava knjigovodstvo, a imat će i mentorstvo od strane profesora, dok će također imati i mogućnosti edukacije vezane uz korištenje opreme poput raznih simulatora, studija za motion capture, video i audio te fotogrametrijskih sustava.
Posebno korisna će im biti predavanja i savjetovanja predstavnika poznatih hrvatskih game-development studija poput Andreja Levevskog, Tomislava Pongraca, Maria Mihokovića, Andreja Kovačevića, i Damira Đurovića, koji će ih poučavati i u drugim poslovnim vještinama poput marketinga. Sve te dodatne edukacije će startupima biti besplatne.
Kada govorimo o opremi za testiranje, simulatorima, fotogrametrijskom studiju i sofisticiranom mocap studiju koji je nabavljen od američke tvrtke OptiTrack, sve to će biti na raspolaganju startupima u inkubatoru, ali će se njima moći služiti i druge tvrtke iz Hrvatske i inozemstva koje se bave razvojem video igara, animacijom ili video produkcijom, no one će plaćati najam po tržišnoj cijeni, dok će za startupe inkubatora biti simbolične naknade.
Pored toga PISMO intenzivno radi i na razvoju kurikuluma za visokoškolsko obrazovanje 3+2 godine, koje će se odvijati u budućem Kampusu gaming industrije u Novskoj, što je posebno zanimljiv i atraktivan projekt koji će predstavljati doista svjetski centar game developmenta. Potporu projektu je da Učiteljski fakultet iz Petrinje, a u tijeku su i razgovori s FOI-em.
VR simulator letenja se trese, a ventilatori stvaraju osjećaj puhanja vjetra u lice, što omogućuje više vrsta letećih scenarija
Kampus gaming industrije
U Novskoj se inače svake godine za dan grada Novske održava eSports natjecanje u igri CS: GO, no kada se izgradi kampus, on će uključivati i veliku arenu s 4000 mjesta, koja bi mogla postati hrvatski središnji centar za eSports natjecanja i prvi eSport inkubator. Direktor inkubatora navodi kako će za upravljanje tim segmentom (eSports arenom) biti zadužena neka druga tvrtka koja će biti odabrana temeljem natječaja, dok će im oni samo pružati infrastrukturu.
U kampusu fakulteta će se nalaziti i brojni drugi atraktivni sadržaji poput bazena, dvorana, knjižnice, sportskih terena i studentskog doma. U njemu planiraju zaposliti 108 ljudi, što uključuje profesore i drugo osoblje, a gospodin Čelan naglašava da studiranje na fakultetu, za razliku od srednje škole i edukacija akceleratora neće biti besplatno, kako bi mogao funkcionirati na ekonomskoj i samoodrživoj osnovi, odnosno sam sebe financirati bez dodatnih potpora od strane županije, grada ili države. Trenutno su u pregovorima sa sveučilištima u SAD-u, Japanu i Maleziji, koja su im obećala pomoći u razvoju fakulteta, obzirom da je ideja da to bude visoko učilište međunarodnog karaktera, što znači da bi u Novsku mogli dolaziti studirati i stranci.
U planu je da na svakoj godini studija ne bude više od 50 studenata, koji će biti podijeljeni na dvije grupe po 25 u smjerovima grafike i programiranja, što znači da će maksimalni kapacitet fakulteta iznositi 250 studenata, a predvidjeli su i one koji će pasti i ponavljati godinu, pa je krajnji kapacitet 300 studenata. Svi kapaciteti kampusa, od predavaonica, spavaonica, menze, knjižnice i drugih prostora su planirani za 400 osoba.
Projekt je u fazi da je za njega prihvaćeno idejno rješenje i odobreno 600 tisuća eura za glavni projekt pa će uskoro biti raspisan natječaj, a već imaju i obećanja ministra Darka Horvata iz Ministarstva gospodarstva, poduzetništva i obrta te ministra Marka Pavića iz Ministarstva regionalnog razvoja i fondova EU, da će ovo postati jedan od strateških projekata Republike Hrvatske.
Ako se pribave sve potrebne građevinske dozvole iduće godine bi se trebao potpisati ugovor i krenuti u gradnju, a ukupna cijena projekta koji će biti sufinanciran iz Europskog fonda za regionalni razvoj neće premašiti iznos od 50 milijuna eura.
Mario Čelan nam je otkrio informaciju da je jedan veliki svjetski developer i distributer igara zainteresiran za dolazak u Hrvatsku i otvaranje podružnice u kojoj bi zaposlio 100 ljudi. «Mi u akceleratoru stvaramo preduvjete upravo za to da nam dođe netko tako veliki kojem možemo odmah ponuditi prostor i kadrove koji će moći odmah raditi za njih», navodi Čelan koji vjeruje da će centar hrvatske gaming industrije u Novskoj po broju zaposlenih uskoro postati veći od Petrokemije i Inine rafinerije u Sisku. «Ako će ovdje biti 500 startupa koji će prosjeku zapošljavati oko troje ljudi, izračunajte koja će to biti koncentracija game developera prema broju stanovnika. Toga nema nigdje u svijetu», zaključio je Čelan koji nas je uvjerio da se Novska nalazi doista na putu prema nečem velikom čak i na svjetskoj razini.
Mocap studio
Kao što smo u početku naveli, inkubator PISMO u svojim prostorima već sada posjeduje obilje najsofisticiranije opreme i vrhunskih simulatora koji developerima stoje na raspolaganju za razvoj i testiranje igara. Među njima valja posebno istaknuti OptiTrackov sustav za motion-capture, jedan od najnaprednijih na svijetu, koji se sastoji od velikog „igrališta“ i koristi 24 OptiTrack Prime 41 kamere rezolucije od 4,1 MP koje mogu snimati mocap video u 180 fps. S obzirom da svaka od njih košta 6000 dolara, jasno je da si ovaj sustav ne može priuštiti niti jedan game-developerski studio u Hrvatskoj, a predstavnik OptiTracka nam je rekao da takvih sustava u čitavoj Europskoj uniji ima samo 5 i da se njihovo korištenje obično naplaćuje 7.000 eura po danu. Uz sustav se dobiva i čitav softverski paket, kompletna oprema, ali i edukacija, pa je u Novsku stigao simpatični francuski stručnjak Francois Asseman, kako bi montirao sustav i obavio osposobljavanje ljudi koji će ga koristiti.
Kako bismo saznali više detalja o sustavu zamolili smo Francoisa da nam pokaže kako funkcionira i istakne nekoliko najznačajnijih stvari o njemu. «Kamere su infracrvene, njihova svjetlost se reflektira od reflektivnog materijala, a markere možete staviti na bilo kakve objekte poput torbi, stolica, stola, kao i na ljude, čime možemo rekreirati objekt ili osobu u 3D model», rekao nam je Asseman i demonstrirao izradu mocapa pomoću jedne kutije s reflektivnim materijalom koju je nosio, bacao i kotrljao prostorom, dok smo mi sve to mogli pratiti na velikom zaslonu na kojem je djelovalo kao da se kutija sama kreće praznim prostorom.
Također nam je rekao da je taj reflektivni materijal sam po sebi dovoljan za «hvatanje» mocapa, dok se za još veću preciznost i rafiniranost mogu koristiti specijalni markeri koje se također može postavljati na razne objekte, ali i na ljude i životinje. «Ovaj setup možete koristiti i za virtualnu produkciju. Na primjer, u softveru označim ovu svoju kutiju i dodam joj atribut da je ona tracking kamera, što bi u igri značilo da kutija predstavlja kameru kroz koju igrač gleda. Svi veliki filmovi se koriste ovakvom tehnologijom za virtualnu produkciju.
Kamera može kvalitetno vidjeti i pratiti marker koji je udaljen do 30 metara», navodi Francois Asseman. Na naše pitanje koji sve veliki svjetski studiji koriste taj OptiTrackov sustav, odgovorio nam je da su to između ostalih DreamWorks, 2K, EA Sports i Ubisoft, no kaže da većina gaming studija u svijetu zapravo preferira iznajmiti takav sustav, jer im za snimanje motion captura treba oko 2 tjedna po igri, pa im se ne isplati kupiti ga za stalno. Mario
Čelan nam je rekao da će korištenje studija za developere koji su članovi inkubatora PISMO biti vrlo jeftino, odnosno plaćat će, kako kaže, nešto tipa «plati struju 100-200 kn i neku simboličnu naknadu i to je to». Dakako, takve cijene neće biti za vanjske studije i tvrtke, one će plaćati iznajmljivanje po tržišnoj cijeni, no to neće biti 7.000 eura po danu, već će biti jeftinije barem 10% od najjeftinije opcije u svijetu.
«Nama je u interesu da se taj sustav stalno koristi. Bilo bi mi fora da se tu dođe snimati mocap video za recimo Call of Duty igre. U fotogrametrijskom studiju se recimo prvo uslika vas i prebaci u 3D model. Onda dođe neki glumac koji napravi salto, vaš 3D model se zalijepi preko njega i vi radite salto svaki puta kada ja kliknem strelicu gore», objašnjava Čelan koji kaže da osim fotogrametrije i mocapa, inkubator posjeduje i tonski studio za snimanje zvuka i glazbe, a uskoro će doći i sličan setup koji će se koristiti za video montažu, bilo za potrebe snimanja live videa za animacije u igrama, međusekvence, ili za izradu promotivnih videa za crowdfunding platforme poput Kickstartera ili Indiegogoa.
OptiTrackov sustav za snimanje pokreta jedan je od najnaprednijih na svijetu i koristi 24 OptiTrack Prime 41 kamere rezolucije od 4,1 MP koje mogu snimiti mocap video u 180 fps, a svaka od njih košta 6.000 dolara
Gamerski san
Tijekom obilaska prostora inkubatora namijenjenih game developerima, Čelan nam je pokazao urede i coworking prostorije u kojima su smješteni postojeći developeri i u koje će stići novi startupi te nam je rekao da će ih korištenje moći koštati samo 44 kune mjesečno «po stolcu», a na raspolaganju će između ostaloga imati kuhinju, WC te razne zabavne sadržaje. Čelan i ekipa su se doista potrudili da radni prostori budu opremljeni najboljom mogućom opremom, ali i najboljim namještajem poput stolica vrhunske kvalitete u stilu Recaro auto sjedalica.
U vrijeme dok smo obilazili inkubator, radnici su upravo slagali biljarski stol, pa možemo reći da će uz brojne simulatore, konzole, VR sustave i druge sadržaje developerima prostor u kojem rade doista predstavljati raj na zemlji i san za svakog gamera.
Ne znamo što više dodati jer vam slike u članku puno bolje opisuju ono što smo ovdje vidjeli, čuli i doživjeli, pa moramo priznati da smo i mi postali uvjereni kako bi Novska doista mogla postati svjetski centar gaming industrije te se nadamo da će grad i županija biti u stanju pratiti ono što se događa u inkubatoru, kako bi ovaj mali gradić postao mjesto u kojem će svi željeti raditi i živjeti.
ŠTO O INKUBATORU PISMO KAŽU HRVATSKI GAME DEVELOPERI KOJI VEĆ KORISTE NJEGOVE USLUGE
Porcupine Parkour
Zvonimir Barać, direktor, Porcupine Parkour
Tamo je odlično, hrpa drugih developera je stalno pri ruci za međusobnu pomoć, suradnju i savjetovanje, a i sami zaposlenici inkubatora pomažu oko nalaženja natječaja i javljanja na iste. Evo upravo sam se javio na tri različita natječaja za poticaje i nedavno je moj tim dobio nagradu na njihovom game jamu, ali ne zbog njih nego zato što je naša igra bila tako dobra.
Od projekata koji su u nekoj fazi razvoja vrijednoj pokazivanja, najradije bih spomenuo interaktivni trash film General Horse and the Package of Doom za koji programiram, animiram epske svemirske scene, radim specijalne efekte, a ponekad i glumim!
Gamechuck
Aleksandar Gavrilović, direktor, Gamechuck
Imamo ured i poslovnicu u PISMO inkubatoru od 7. mjeseca 2019. godine. Tamo je donedavno radio Piet Bronders, programer koji je došao iz Belgije raditi na jednom našem projektu (RPG avanturi Trip the Ark Fantastic). Osim što su mu pomogli oko smještaja i aklimatizacije, uredski prostor nam je pomogao da se Piet uhoda u tih prvih nekoliko mjeseci. Osim toga, PISMO često organizira razna predavanja i posjete ljudi iz sličnih industrija pa se tako možemo povezati i ponuditi svoje usluge izrade igara raznim većim korporacijama, što je također plus.