Tvrtka iz Kutine, koja je imala razvojni put od softverske tvrtke, preko trgovine hardvera sve do prodaje i distribucije vlastitih brandova, uspjela se na regionalnom a polako i europskom tržištu probiti s vlastitim proizvodima kroz marke SBOX i White Shark. Koji su to koraci potrebni za uspješnu izgradnju branda, provjerili smo u njihovom sjedištu u moslavačkom gradiću na sat vremena vožnje od Zagreba.
SBOX FRUITY Osmišljavanje cijelog rangea proizvoda vrlo je bitno u borbi za kupce. Voćna serija Sbox periferije originalnom je idejom stoga napravila veliki uspjeh
Softverski inženjer Stjepan Šmit ranih je 90-ih već imao informatičku tvrtku koja se u svojim prvim godinama bavila razvojem i implementacijom softvera. ERP softver, koji se tada još nije tako niti zvao, a koji je razvio ŠMIT ELECTRONIC, u jednom je trenutku koristilo više od 200 tvrtki. Istovremeno se krenulo u otvaranje trgovina informatičkom opremom, pa se, u godinama izuzetno dobre prodaje, fokus tvrtke prebacio na hardver. Tome je kumovalo i opterećenje koje je bilo konstantno u komunikaciji sa softverskim klijentima, pa se umjesto u izgradnju velike korisničke podrške tvrtka usmjerila na distribuciju i prodaju hardveraja kroz svoje četiri trgovine.
Ideja je ključ
Oko 2006. godine, kada je kretala ekspanzija velikih hrvatskih retailera koji su otvarali brojne trgovine, Šmit se odlučio krenuti u drugom smjeru. Svoja je razmišljanja dodatno osnažio prilikom posjete IFA sajmu u Berlinu, kada je usred ekspanzije novih LCD i plazma televizora uočio prostor za novi brand na tržištu stalaka za televizore. Zatvaranje trgovina i početak distribucije stalaka označilo je početak osnivanja branda. Osim prepoznate očite potrebe za novom linijom proizvoda, ona se pokazala prikladnom i zato jer nije previše zahtjevna u smislu čestih hardverskih promjena, promjena modela, oscilacije cijena, servisne podrške… i zapravo se to prepoznavanje rupe na tržištu pokazalo kao ključna ideja. Vogels i Hama su držali većinu tržiša, što se dolaskom SBOX-a polako počelo mijenjati. Nakon razvoja asortimana stalaka, sljedeći korak bile su torbe za laptope čija je ekspanzija prodaje također pokrenuta tih godina.
Ove dvije prilike za popunjavanje praznina za dodatnu opremu kod iznenada popularnih proizvoda otvorilo je put i ostalim sličnim proizvodima. SBOX je počeo uvoziti i kablove za televizore kao i sredstva za čišćenje ekrana.
WHITESHARK Gaming brand za koji je razvijen vlastiti softver i mijenjan PCB u miševima, uz igraće glodavce nudi tipkovnice (uskoro će se u ponudi naći i vrlo povoljna mehanička), slušalice, gamepadove, cooling padove te igraće stolice
„I onda je strateški donesena odluka za razvoj PC periferije, ali je to došlo nakon dvije-tri godine i onda se krenulo u ovo gdje se sada najviše širimo, a to su miševi, tipkovnice, slušalice, zvučnici, gamepadovi, cooling padovi itd.“ opisao je početke razvoja SBOX-a, direktor tvrtke Stjepan Šmit, te dodao: „Mi smo 2006. godine sa stalcima krenuli s jednim brandom proizvođača iz Kine a onda 2007. su torbe trebale ići pod drugim proizvođačkim brandom i odmah smo shvatili da dugoročno to nema smisla i pokrenuli smo razvoj svoje vlastite robne marke tj. branda. Kada se nađe ime koje dobro zvuči, neophodno je napraviti i prepoznatljiv logo branda. Nakon toga je jako bitna i dobro osmišljena strategija odabira i razvoja grupe proizvoda i samih proizvoda unutar grupe, kao i dizajn pakiranja proizvoda koji uvelike doprinosi razvoju i imageu branda“.
Kineski izazovi
Osnovni izazovi rada s Kinom su drugačija poslovna filozofija i odgovornost, česta sklonost greškama i drugačije shvaćanje poslovnih procesa. Jako je bitna naša kontrola kvalitete i svih proizvodnih procesa i to od samog trenutka narudžbe do isporuke. Čak i ako s nekim u Kini radite 10 godina, i u jedanaestoj je ključno sve detaljno provjeravati. Bitan je odabir tvornica s kojima ćete raditi. Mi u strateškim grupama artikala poput stalaka, kablova i torbi radimo s odličnim tvornicama, a eventualne greške se brzo ispravljaju i na kraju nemamo problema. Kod kineskog načina poslovanja specifično je da vam nikada neće odmah priznati grešku, čak iako su je potpuno svjesni i uvjek će čekati da je vi prijavite, a kada je i priznaju, nije sigurno da ćete se lako i brzo s njima dogovoriti oko rješenja.
VOĆNI KUP Tipkovnice, miševi, slušalice i Bluetooth zvučnici dio su vesele Fruity serije gdje se boje vežu uz voće
Ovo proizilazi iz kineske kulture i tradicije da nikako nije dobro nekome priopćiti lošu vijest.“ rekao je Stjepan Šmit.
Za mnoge je proizvode ključno odrediti kada ih staviti na tržište. Tako i u Šmitu pomno prate trendove i tehnologije i jako je bitno pravovremeno staviti nove tehnologije u ponudu. Tu treba balansirati s tvornicom u Kini koja bi vam taj novitet trebala implementirati u proizvod.
„Treba imati na umu možda višu cijenu proizvoda s novom tehnologijom u startu te kvote ispod kojih kineske tvornice neće htjeti proizvoditi uređaj“- rekao nam je Stjepan Šmit.
White Shark gaming periferija
„Već i u SBOX-u smo davno prije krenuli s nekim gaming artiklima, ali smo u međuvremenu shvatili da ipak gaming proizvode treba maknuti od home/office imagea SBOX-a kao branda u poseban brand. Jasno je da smo iskoristili iskustvo u stvaranju branda, ali je filozofija bila drugačija. Uočili smo dobru priliku u entry level i middle level segmentu gaming ponude. Tako je počeo razvoj našeg gaming branda White Shark. S A brandovima se jako teško boriti. Razer, SteelSeries i ostali imaju jake razvojne timove, ali imaju i više cijene. Za nas u nižem segmentu itekako postoji šansa. White Shark je osmišljen kao brand koji će koristiti neprofesionalni igrači, kao i mladi od 12 do15 godina koji se žele igrati i imati gaming proizvod, a da roditelji ne moraju izdvojiti 700 kuna za tipkovnicu ili 300-500 kuna za miš. Dobre karakteristike, kvaliteta proizvoda, odlično dizajnirano pakiranje i maksimalna dobivena vrijednost za uloženi novac su ključne točke uspješnog zauzimanja te tržišne niše.“ o White Sharku je rekao Stjepan Šmit.
EKIPA Tim koji u 20+ zemalja ostvaruje zapažene rezultate s dva vlastita branda
„Kod razvoja nove gamerske periferije otišlo se i korak dalje u samom razvoju proizvoda, pa se kod gaming miševa uz originalan dizajn kutija i izbora boja i oblika išlo i na mijenjanje PCB-a, dodali smo novi čipset te smo sami razvili softver. Novi će White Shark modeli dolaziti s novim softverom i pozadinsko osvjetljenje će se moći ugasiti i mijenjati boje. Tražili smo i potpuno nova pakiranja, tj. kutije koje tvornice nisu imale u svojim standardnim ponudama.“ naglasio je Stjepan.
Od novih stvari koje Šmit Electronic razvija pod brandom White Shark najavio nam je gaming stolicu koja dolazi s vrlo povoljnom cijenom od 999 kuna, a u najavi je još jedna bolja s nešto višom cijenom. U planu je i mehanička tipkovnica koja bi trebala biti najpovoljnija na tržištu, kao i tipkovnice s metalnom pločom. Planirana su i četiri modela gaming slušalica, od čega jedan model ima 7.1 tehnologiju, a dva će biti i s osvjetljenjem.
„Kao što smo u SBOX-u razvili Fruity seriju proizvoda, gdje je svaki uređaj povezan s određenom bojom voća, do kraja godine ćemo u White Sharku napraviti posebnu seriju gdje će se u bundleu moći nabaviti tipkovnica, miš i slušalice s istom završnom obradom.“ istaknuo je Stjepan.
Regija, ali i šire
„Kada smo krenuli s uvozom SBOX-a 2006. godine, odmah smo počeli i izvoz u gotovo sve zemlje bivše Jugoslavije. Vremenom smo počeli širiti broj zemalja, pri čemu je lakše izvoziti na istok Europe nego na zapad, pa smo od prije nekoliko godina prisutni i u Slovačkoj, Češkoj, Mađarskoj, Rumunjskoj i Bugarskoj. Izvozimo nešto i u Njemačku i Italiju a upravo počinjemo suradnju s distributerom za Belgiju. Na ovim tržištima probijanje branda ide dosta sporije“ rekao je Stjepan Šmit te dodao: „Dosta nam je značilo nedavno izlaganje na Distree sajmu u Monacu, pa smo upravo dobili prvu narudžbu is Tunisa i Gruzije, dogovorili smo disribuciju za Albaniju i Poljsku a imamo i kontakte za Skandinaviju, Veliku Britaniju, Grčku, Maroko,... Inače prvi put smo na sajam Distree išli na preporuku upravo VIDI-ja.“
Zapadna Europa drugačiji je izazov i tu proboj ide sporije, jer je i drugačija filozofija.
UMJESTO TRGOVINA DISTRIBUCIJA Fizička trgovina služi kao showroom, a već desetak godina glavni je biznis distribucija vlastitih brandova. Sve je počelo sa stalcima za televizore
„Dok u istočnoj Europi nakon inicijalnog kontakta, razmjene sampleova, cjenika i dogovora obično slijedi suradnja i narudžba, na Zapadu očekuju da se prvo stvori interes kod korisnika. Treba u startu imati lokalizirane upute, datasheetove i pakiranja na njemačkom, francuskom ili kom već jeziku koji je u igri. Tako da trenutačno proizvode imaju, cjenike imaju, ali proboj u trgovine ide jako sporo, mada su Nijemci napomenuli da iako ide sporo, kada krene, bit će na itekako obostrano zadovoljstvo. Mi smo sada već blizu te faze“ kazao je.
Što se tiče tržišnog udjela brandova, SBOX je u segmentu stalaka apsolutni tržišni lider u regiji i to kako širinom asortimana tako i prodajom, s laptop torbama je SBOX također na prvom mjestu po broju prodanih komada a u ovoj godini izbija na čelnu poziciji i sa kablovima.
„Iako su prije nekoliko godina svi prognozirali da će uskoro sve biti Wireless i da kablovi nemaju budućnost, mi već nekoliko godina rastemo stopom višom od 100% i trenutno imamo preko 100 modela kablova u ponudi. Moja je filozofija da se uzme jedan product range i radi se na njemu dok ne postanemo tržišni lider. Tako je bilo sa stalcima, pa s torbama za prijenosnike. Slična je situacija u kablovima, a prvenstveno zahvaljujući Fruity seriji i kod PC periferije smo na pravom putu ka zauzimanju najvećeg udjela i u tom tržištu“- rekao je na kraju Stjepan Šmit, čija tvrtka ima dva vlastita branda SBOX i White Shark i prisustvo na više od 20 tržišta.