Novi temelji
AMD i nVidija po prvi put nakon nekoliko generacija u potpunosti su uskladili predstavljanje svojih novih modela grafičkih kartica, što nam je pružilo idealnu priliku da odradimo usporedni test. Prije nego se pozabavimo testiranjem, bacit ćemo oko na tehničke detalje koje nam donose AMD-ov Polaris i nVidijin Pascal.
Stisli se u pranju
Iako nećemo ponovno ići u detalje arhitekture oba tabora, ponajprije stoga što smo to već obradili prije par mjeseci u individualnim recenzijama, utvrđivanje osnovnog gradiva nikome na škodi. Vjerojatno najvažniji i najočitiji pomak u oba proizvođača nalazi se u njihovom proizvodom procesu, gdje su GPU čipovi smanjen na 14 nm kod AMD-a i 16 nm kod nVidije, oba u sklopu FimFET proizvodnog procesa. U kombinaciji s presloženom arhitekturom, rezultati koje dostavljaju u odnosu na prošlu generaciju su u najmanju ruku impresivni.
Više za manje
Ova promjena u proizvodnom procesu najviše se odrazila na potrošnju, a samim time i efikasnost grafičkih kartica. Obzirom da performanse rastu, a potrošnja pada, njihova efikasnost zapravo je proporcionalna uvećana, što AMD, a pogotovo nVidija posebno ističu.
PAD POTROŠNJE: U high end grafičkim karticama je ogroman, pa je za oba tabora dostatan jedan 8-pinski PCI-express power konektor
Došli smo do točke gdje high-end modelima grafičkih kartica ne treba ništa više od 8-pinskog PCI-express power konektora, poput nVidijine GeForce GTX 1080, dok TDP ne prelazi ni 200 W. Iako se ovo nekima možda i neće činiti toliko bitnim, zapravo je velika stvar, kako s tehničkog aspekta, tako i s funkcionalnog. Manje zagrijavanje dopušta slaganje kompaktnijih konfiguracija, bez većeg utjecaja na okolne komponente po pitanju radnih temperatura.
Memorijske dileme
Iako su i do sada postojale serije istih grafičkih kartica, ali s različitom količinom video memorije, većinom je to bilo potencirano od strane partnera (npr. GeForce GTX 960), dok je službenih verzija bilo malo. Ovog puta situacija je malo drugačija, pa su tako i AMD i nVidija ponudili nekoliko varijacija na temu kada je video memorija u pitanju. AMD tako ima svoje RX 470 i RX 480 serije u izvedbama od 4 i 8 GB, dok RX 460 dolazi s 2 ili 4 GB video memorije. Kod nVidije za sada jedino GeForce GTX 1060 dolazi u dvije verzije - 3 i 6 GB, dok su GTX 1070 i GTX 1080 flagshipovi "fiksirani" na 8 GB. E sad, zašto vam sve ovo govorimo i posebno ističemo.
Dobar dio vas će sigurno imati dileme između kapaciteta video memorije prilikom odabira jedne od ovih serija, ponajprije u kontekstu performansi, te eventualno i financija (modeli s manje video memorije su nešto jeftiniji). Što se tiče performansi, ukoliko je riječ o igranju iznad 1080p rezolucije, i ukoliko grafička kartica koja pokreće dotičnu igru stvarno ima i dovoljno snage da bez problema gura igre na rezoluciji poput 1440p, nemojte se ustručavati uzeti model s više video memorije. Kao što možete vidjeti iz tablice rezultata testiranja u sklopu 1440p rezolucije te 3 vs. 6 GB modela GTX 1060, razlika definitivno postoji. Naravno, za sada dosta ovisi o kojem je naslovu riječ, ali generalni trend je da se video meso sve više i bolje iskorištava, pogotovo u sklopu DirectX 12 API-ja.
Promjena plana
I dok AMD već radi na drugoj generaciji HBM2 video memorije za nadolazeće Vega flagship grafičke kartice, nVidija je još zapela na GDDR5 memoriji što se konzumerskog dijela tiče.
HBM: AMD radi na novoj generaciji nove video memorije za nadolazeće Vega grafičke kartice, dok je Nvidija i dalje na GDDR5 memoriji
Lagani iskorak je napravila s predstavljanjem GDDR5X video memorije u sklopu GTX 1080 serije, što je relativno mlako popraćeno na račun minimalnih pomaka s tehničke strane, dok nešto na tragu HBM-a možemo očekivati tek u sljedećim generacijama.
Na duge staze - AMD bolji?
DirectX 12 API još uvijek je goruća tema i tek smo zapravo krenuli dobivati konkretne naslove, no pažnju nam je privukao Vulkan API. Riječ je također o low level API-u koji je zapravo u neku ruku nastavio ondje gdje je AMD-ov MANTLE API stao.
VULKAN: Od 20% do 40% bolje performanse u Doomu dobili smo na ovom API-ju o odnosu na Open GL, čime se strateški puno bolja čini pozicija AMD-a koji to podržava
Naše prvo iskustvo s Vulkan API-jem bilo je u sklopu nedavno predstavljenog Doom naslova. Rezultati su i više nego impresivni, Vulkan API dostavlja od 20% do 40% bolje performanse nego OpenGL API koji se u originalu koristi u Doom igri. Ovo AMD-u daje veliku prednost u odnosu na nVidiju, jer ona trenutno ne podržava Vulkan API.
Tako primjerice RX 480 koja je u egalu s GTX 1060 u Doom performansama u OpenGL-u, rastura istu u sklopu Vulkan API-ja. Iako je budućnost ovog API-ja neizvjesna po pitanju dugoročne podrške i volumena njegove implementacije, svakako je nešto za uzeti u obzir ukoliko planirate izvaditi zadnji atom snage. Kao što smo spomenuli, ne smijemo zaboraviti ni DirectX 12 API koji je konačno dobrog momenta i s kojim se AMD također nešto bolje snalazi, što je još jedan razlog da dobro razmislite prije kupnje.
Rezultati testiranja (1440p)
|
||
GeForce GTX 1060 6 GB
|
GeForce GTX 1060 3 GB
|
|
Rise of the Tomb Raider
|
||
(Very High Quality, FXAA)
|
64 FPS
|
59 FPS
|
DOOM
|
||
(Ultra Quality, 8TX)
|
91 FPS
|
86 FPS
|
The Witcher 3: Wild Hunt
|
||
(Ultra Quality, HairWorks Off)
|
51 FPS
|
50 FPS
|
Karike koje nedostaju
Vjerojatno ste i sami primijetili da niti AMD, niti nVidija zapravo nemaju kompletiranu ponudu od glave do pete kao bi se reklo. AMD trenutno nema ništa po pitanju high-end flagship ponude, dok nVidija još ima za ponuditi nešto iz nižeg segmenta. Sve je zapravo već u najavi, pitanje je samo vremena kada će doći.
VEGA: AMD i Nvidija kao da se nadopunjuju, pa AMD još nije izbacio Vega modele koji će konkurirati 1070/1080 karticama, a Nvidija se ne petlja u područje 460/470 modela
POLARIS: Proizvodni proces kod AMD-a stigao je do 14 nm što je donijelo slično kao i kod Pascala – impresivne pomake u performansama
AMD-ova flagship serija kodnog imena Vega trebala bi doći negdje početkom sljedeće godine, ako ne i ranije, dok će u međuvremenu vjerojatno popunjavati rupe između ponude RX 460 i RX 470, budući da je nesrazmjer između ova dva modela po pitanju broja shadera velik. Od nVidije s druge strane očekujemo GTX 1050 seriju, dok nikad nije na odmet da se još ponešto novo predstavi down the line (GTX 1080 Ti).