16 jezgri za Word i Excel?
Idemo sada vidjeti kakve smo rezultate zabilježili u pojedinim segmentima ovih testova, te konačno što smo općenito saznali o utjecaju broja procesorskih jezgri na ukupne performanse računala. Za testiranje općenitih performansi i uredskih aplikacija, koristili smo dva dobro poznata benchmark alata: PCMark 10 i PCMark 8. Kod PCMark-a 10 koristili smo nazivni test koji se sastoji od nekoliko podskupina različitih testova, dok smo kod PCMark-a 8 koristili Work skup testova koji je više fokusiran na uredske aplikacije i Creative koji je više orijentiran na obradu digitalnog sadržaja. Iz dobivenih rezultata može se vidjeti kako uredske aplikacije i osnovne productivity zadaće vrlo malo profitiraju od većeg broja dostupnih procesorskih jezgri. Četiri ili čak dvije jezgre bit će vam posve dostatne za neke osnovne zadaće i uredske aplikacije. Međutim, preporučujemo vam da, čak i ako namjeravate računalo prvenstveno koristiti za uredske aplikacije, odaberete procesor s četiri jezgre, osim možda u slučaju kada govorimo o budget uredskim računalima najniže moguće cijene.
Općenite performanse te performanse u uredskim aplikacijama i productivity zadaćama, mjerili smo pomoću dobro poznatih benchmark alata, PCMarka 10 i PCMarka 8. Kod PCMarka 8 smo koristili Work i Creative skupine testova
S druge strane, vidljivo je da nešto veći broj procesorskih jezgri mnogo više pomaže bavite li se osjetno više obradom slika, videa ili općenito multimedijom. Ovdje ne mislimo na nekakvu profesionalnu obradu slika i videa, već na puno jednostavnije zadaće koje često uključuje manipulaciju s osobnim foto i video sadržajima. U ovom slučaju veći broj procesorskih jezgri, primjerice 6 ili 8, omogućuje bolje performanse od primjerice računala s 4 jezgre. Korištenje procesora s više od 8 jezgri u pravilu se ne isplati previše jer je porast performansi relativno malen u odnosu na poprilično skupu investiciju u nekakav 12 ili 16-jezgreni procesor.
Kompresija i dekompresija datoteka još je jedna od operacija koju često radimo kod modernih računala, a neki puta toga nismo ni svjesni. Za testiranje performansi kod kompresije i dekompresije podataka, koristili smo poznati softverski alat WinRAR. Pritom smo koristili integrirani benchmark unutar ovog softvera, ali smo proveli i jedan realni test dekompresije datoteka.
Integrirani benchmark koristi multithreading, pa su samim time rezultati osjetno bolji prilikom korištenje većeg broja procesorskih jezgri. Pritom smo s 2 i 4 jezgre zabilježili osjetno lošije rezultate nego sa 6 jezgri. Nadalje, nakon 6 jezgri, razlika u performansama više i nije toliko izražena. Stvarni test dekompresije 5 GB datoteke ukazuje nam da su performanse ovdje prvenstveno ograničene brzinom diskovnog podsustava, tako da velikih razlika u performansama s obzirom na korišteni broj jezgri zapravo nema.
Koliko jezgri, toliko videa!
Danas je općepoznato da je kodiranje videa jedna od procesorski najzahtjevnijih zadaća, tako da smo po ovom pitanju očekivali osjetno bolje performanse prilikom korištenja većeg broja jezgri. Za testiranja smo koristili dva dobro poznata benchmarka, X264 3.0 (720p) i X264 5.0 (1080P), te jedan stvarni test za koji nam je dobro poslužio besplatni softverski alat za kodiranje videa, Handbrake. Svaki X264 benchmark jasno ukazuje na to da je kodiranje videa zadaća koja je odlično optimizirana za procesore s više jezgri. Naime, rezultati u pravilu pokazuju da svaka dodatna jezgra donosi adekvatno poboljšanje performansi.
Stvarni test kodiranja u Handbrakeu donekle potvrđuje ovakav zaključak, međutim, ukazao nam je i na neke osobitosti, prije svega na to da je kodiranje videa s 2 ili 4 jezgre je prilično sporo; 6 jezgri odradit će kodiranje videa osjetno brže od 4 jezgre. Nakon toga razlike između 6, 8 ili 12 jezgri više nisu toliko izražene, premda i dalje veći broj jezgri donosi bolje performanse.
Performanse kod video kodiranja testirali smo pomoći besplatnog softvera Handbrake, pri čemu smo kratak film Tears of Steel u 4k rezoluciji kodirali u 1080p 30 fps MPEG-4
I na kraju zanimljiva anomalija: u našem Handbrake testu s ukupno 16 jezgri, zabilježili smo sporije (istina, minimalno) vrijeme kodiranja nego što je to bilo prilikom korištenja 8 jezgri. Ovo ukazuje na činjenicu da više od 8 jezgri u nekim slučajevima ne donosi nikakvo poboljšanje performansi, čak može imati i suprotan efekt u smislu sporijeg rada. Sve dakako ovisi o optimiziranosti aplikacije za korištenje većeg broja procesorskih jezgri.
Za razliku od kodiranja videa, gdje na praktičnom primjeru možemo vidjeti prednost korištenja procesora s većim brojem jezgri, performanse u web aplikacijama, odnosno u popularnom web browseru, sušta su suprotnost. Za testiranje web performansi koristili smo najnoviju verziju Chromea te dva browser testa: Google Octane 2.0 i Jetstream 2. Broj jezgri gotovo da i ne utječe na performanse u web aplikacijama, sve dok koristite barem 4 jezgre. S dvije jezgre se počinju manifestirati prve osjetne razliku u performansama, posebno u Jetstreamu 2 koji je osjetno zahtjevniji test. Uglavnom, koristite li procesor s barem 4 jezgre, nećete imati većih problema ni sa zahtjevnijim web stranicama ili web aplikacijama.
Multicore gaming
Za testiranje performansi kod obrade slika koristili smo PugetBench u kombinaciji s Photoshopom CC 2019. Istina, ovaj je test više orijentiran prema profesionalnoj i poluprofesionalnoj primjeni, ali u ovom nam je slučaju dobro poslužio da provjerimo kakve su performanse prilikom korištenja različitog broja jezgri u aplikacijama za obradu slika.
Dobiveni rezultati ukazuju na to da je Photoshop solidno optimiziran za korištenje većeg broja jezgri, što, međutim, ne znači da vam 4 ili 6-jezgreni procesori ne mogu jako dobro poslužiti za obradu slika. Premda smo s uključenih 12 ili 16 jezgri zabilježili ponajbolje rezultate, razlika u odnosu na 8 ili 6 jezgri zapravo i nije toliko značajna. Možemo reći da će biti doslovno zanemariva ako ste isključivo orijentirani na neke osnovne funkcije u Photoshopu.
Gaming performanse u novijim igrama sve su više ovisne o broju procesorskih jezgri, a jedna od procesorski najzahtjevnijih igara svakako je AC Odyssey
Za kraj smo ostavili performanse u igrama, kao i naš mali multitasking real world test. Utjecaj broja procesorskih jezgri na performanse u igrama zapravo je dosta kontroverzna i kompleksna tema. Prije svega moramo znati da na brzinu u igrama ponajprije utječe veliki broj drugih faktora, kao što su: brzina grafičke kartice, optimiziranost drivera, optimiziranost pojedine igre, korištena rezolucija i postavke 3D detalja. Nadalje, različite igre imaju različite zahtjeve po pitanju brzine procesora, a pod ovim posebno mislimo na popularne multiplayer online igre. Nažalost, ovakve igre jednostavno po svojoj prirodi ne omogućuju usporedivo testiranje performansi.
Mi smo ovdje performanse u igrama, ovisno o broju dostupnih jezgri, testirali s tri iznimno popularne i zahtjevne moderne igre koje traže brzu grafičku karticu, ali i relativno brz procesor. Svejedno, rezultati koje smo mi dobili ne moraju nužno odgovarati stvarnim performansama u drugim igrama, posebno online multiplayer naslovima, stoga ih treba tako i interpretirati. Sigurno je, međutim, da su oni reprezentativni kad govorimo o modernim, grafički zahtjevnim 3D igrama i engineima.
Testirali smo performanse u tri igre s Radeonom RX 5700 XT na rezoluciji 1080p s dvije različite postavke detalja. Namjerno nismo koristili ultra postavke 3D prikaza kako ne bismo bili ograničeni prije svega brzinom grafičke kartice.