The Elder Scrolls V: Skyrim je, bugovima i manama usprkos, i za današnje pojmove vrlo kvalitetan i utjecajan naslov. Kvalitetan jer vas svojom pristupačnom prirodom polako navikava na interakcijama raskošan i raznolik svijet, a utjecaj valjda ne moramo dodatno objašnjavati. Skyrim je od prvog izlaska krajem 2011. postao i ostao simbolom open world (RPG-a). Igra po kojoj se mjere i uspoređuju sve druge iz žanra te šire. Ni Zelda: The Breath of the Wild, niti The Witcher 3, po nekima najbolje igre za 2017. i 2015. godinu, nisu transformirale igraću industriju kao peti nastavak The Elder Scrolls sage. Bethesda s novim remasterom za PlayStation VR ponovno pokušava okrenuti naša ustaljena očekivanja od video igara naglavačke – ali u domeni virtualne stvarnosti! Jesu li uspjeli? Saznajte u putopisu naše VR avanture po Skyrimu.
SKYRIM VR Sve se čini tako stvarno, no istovremeno siromašnije od nedavno unaprijeđenih verzija za PC i konzole
POGLED u daljinu otkriva česta pop-up učitavanja livada, planina i gradova
1. Buđenje iz stoljetnog sna
U početku bijaše mrak. Crni ekran s natpisom studija zaslužnog za ovo remek-djelo te polagano buđenje iz istog u konjskog zaprezi usmjerenoj k gradiću Helgenu - predviđenom mjestu smaknuća za vođu pobune protiv Trećeg Carstva Jarla Ulfrica Stormcloaka, njegova dva pajdaša (ili jednog, iskreno, nije me briga) i moje malenkosti. Zločin? Ni dan danas nisam sigurna što je bilo posrijedi, ali poznajući sebe, rekla bih da sam kriva za prekomjerno uživanje u iću, piću i putenim strastima, porocima u snažnom kontrastu s radišnim srednjovjekovnim ćudoređem. Skyrim VR se sadržajno nimalo ne razlikuje od običnih, tzv. flatscreen igara (ili kako ih Croteamovci vole zvati, pancake games) pa vas početna sekvenca neće iznenaditi ničim, doli drugačijom VR perspektivom. Malo drndanja u zaprezi, odabir identiteta, propitkivanje smisla života dok klečim nad friško odrubljenom glavom i konačno – izbavljenje u obliku savršeno tempiranog napada zmaja Alduina na grad (oh, the irony!). Da, sve je kako se sjećam, osim igraće perspektive koja se ovog puta bitno promijenila.
PLAYSTATION 4 PRO + DUALSHOCK 4 + SKYRIM VR bila je naša igraća kombinacija
2. Pet centimetara od televizora
Početna sekvenca Skyrima je vrlo pasivna te vam zato neće uzrokovati probleme, čak i ako prvi put stavljate PSVR kacigu na glavu. Možete okretati glavom i kontrolerom birati značajke vašeg lika. To je sve što možete raditi u prvih 10-15 minuta. Ili duže ako se mislite posvetiti dizajnu lika. Već i tada se primjećuju limitacije PSVR-a, ali i VR-a općenito u ovakvom svijetu. Skyrim VR teži 33 GB, dva i pol puta više od Skyrim Special Editiona na PC-u, ali to ne biste zaključili prema izgledu igre. PC verzija s uključenim maksimalnim detaljima premoćno gazi zastarjeli, detaljima siromašan, oko objekata nazubljen, pomalo mutnjikav i vidljivo pikseliziran prikaz na VR inačici. Daljnjim promatranjem svijeta oko sebe, uvidjet ćete kako su teksture realistično nacrtanog okoliša doslovno zalijepljene o pod, zemlju, zidove i ostale objekte u svijetu. A kad se izvučete iz krvavog incidenta u Helgenu, dočekat će vas otvoreni svijet koji će vam se otkrivati uz nezaobilazna pop-up učitavanja detalja u pozadini te s ponekim smrzavanjem igre između (ekran nakratko postane crn). Umnogome, igranje Skyrima u VR-u usporedila bih s igranjem PS2 igara na CRT-u, pod uvjetom da ste na pet centimetara udaljeni od TV-a. Ovo nije u potpunosti krivica PSVR-a. Smatram kako bi u ovoj usporedbi loše prošli svi VR uređaji ove generacije. Možda bi igra na HTC Viveu ili Oculus Riftu (kad Zenimax i Facebook riješe sve svoje nesporazume, naravno) izgledala malo bolje, no u pogledu ukupnog grafičkog dojma ne bi se mogla mjeriti s novim verzijama za PC, PS4 i Xbox One. FullHD rezolucija za virtualnu realnost je očekivani minimum, a za prosječni monitor s dobrom grafičkom karticom optimalan izbor za uživanje u video igrama. VR verzija u odnosu na konzole pobjeđuje jedino u kategoriji glatke izvedbe. Naime, Skyrim VR vrti se u glatkih 60 fps-a. Realističan vizualni stil također je dvosjekli mač za VR igre. Unatoč tome što grafički izgledaju inferiorno, VR igre su tehnički gledano zahtjevnije za izvođenje. Grafika igre se mora iscrtavati dvaput (jedna slika za svako oko), a igra se usto mora glatko izvoditi (konzistentnih 60 fps-a minimum). Zbog toga mnoge VR igre imaju simplificirani, geometrijski i/ili stilizirani izgled. Jer to trenutno izgleda dobro u virtualnoj realnosti. Realistični vizualni stil zahtijeva mnogo detaljniji pristup u ocrtavanju objekata zbog čega takav tip igara, u ovoj fazi tehnologije, ne može izgledati bolje nego na prethodnoj ili čak pretprethodnoj generaciji konzola. Developeri moraju birati hoće li kompromitirati stil ili teksture. Bethesda se odlučila na ovo drugo. S obzirom da je ovo port već postojeće igre, nekako mi se čini da nisu imali imali puno izbora. Da se radilo o sasvim novom RPG-u, bila bih puno kritičnija.
SPECIAL EDITION je jedan od najljepših RPG-ova na PC-u trenutno, i bez overkill modova
3. Lagano se okreni
Ok, brzo sam se navikla na to da će kvaliteta prikaza biti niža. Međutim, navikavanje na kameru bio je mukotrpan proces, u punom smislu te riječi. Čim prođete kroz neizazovnu, skriptiranu početnu scenu, počinju muke, odnosno mučnine po VR-u. Cijeli prostor vam se u 360 stupnjeva otkriva za istraživanje, no to nije toliko dobra stvar ako već niste proveli dobar dio vremena u virtualnoj realnosti te stekli određeni imunitet na akcijski intenzivne igre s velikom slobodom kretanja i okretanja. Ja sam dobila potrebu skinuti VR kacigu već 15 minuta nakon početka bijega iz Helgena. Isprve sam se divila kako mi je omogućeno kompletno Skyrim iskustvo, kao na PC-u, zatim se prikrpala pajdašima iz Stormcloaka i konačno se počela uspinjati prvom kulom u igri. Moram priznati da me dobro stresao iznenadni napad Alduina u sredini građevine i posljedično vatreno krštenje. Međutim, pet minuta nakon trčanja od raznih opasnosti, meni je došlo na riganje, ali ne vatre. Skyrim VR ima automatski podešen tzv. “snap” način okretanja kamere, što znači da se kamera u igri ne okreće polagano, prirodno, već za određeni broj stupnjeva, koji je doduše moguće podesiti u izborniku. Snap način okretanja kamere trebao bi biti prilagođen VR početnicima, no na mene je djelovao kontraproduktivno. Srećom, u postavkama “snap” način okretanja možete zamijeniti glatkim “smooth” načinom koji izrazito polagano mijenja vaš vidokrug. Isto tako, jako pomaže ako uključite smanjenje FOV-a dok okrećete sebe i/ili kameru. U videima se to očituje kao obrubljeni crni ekran, no tijekom igranja to nećete vidjeti kao na snimljenom gameplay isječku, a i pomoći će vam u borbi s otklanjanjem mučnine. Drugi problem s kojim ćete se sigurno susresti je brzina kretanja. Trčanje, tj. normalno kretanje u Skyrimu, s prilično statičnim headsetom kakav je PS VR vas brzo može natjerati na WC. Zbog toga sam više od polovice vremena u igri provela tegleći predmete iznad granice nosivosti mog lika. A pri korištenju Whirlwind Sprinta bih zatvorila oči. Bolje puževim korakom istraživati svijet sat vremena, nego trčkarati kao zec 15 minuta prije nego vam bude zlo. Ovo naravno ovisi od osobe do osobe, no mogu reći da sam s vremenom stekla otpornost na VR mučninu. Prva dva dana nisam mogla koristiti headset više od 20 minuta po sesiji. U tom razdoblju sam uspjela skupiti mizernih dva sata iskustva. Nakon eksperimentiranja i podešavanja optimalnih postavki (više o tome u posebnom okviru), stanje se dosta popravilo – odjednom sam mogla izdržati do 45 minuta bez da skidam kacigu. Nakon tjedan dana već sam mogla provesti sat vremena po sesiji te normalno trčkarati po svijetu bez glavobolje. Sat i pol vremena je neki maksimum do kojeg sam dogurala u pogledu izdržljivosti tijekom cjelokupnog desetodnevnog druženja s Bethesdinim RPG-om. Za sve koji imaju VR headset te su potrošili pozamašan broj sati u virtualnoj realnosti, pretpostavljam da Skyrim VR, uz optimalne postavke, neće zahtjevati dugo vrijeme prilagodbe. S druge strane, ovo definitivno nije igra koju bismo pokazali VR početnicima i skepticima. Osobno, vrlo sam entuzijastična oko virtualne stvarnosti i prva ću isprobati sve nove uređaje i primjene ove tehnologije, no kako doma ipak nemam VR uređaj i to potrebno iskustvo bivanja u potpunom virtualnom okruženju, Skyrim VR bio mi je prilično tegoban izazov. Dovoljno je reći kako je radni naziv teme za vrijeme kolegija bio “30 sati u Skyrim VR-u”. Nažalost, radi navedenih poteškoća i ograničenog roka za pisanje teme te vraćanje VR uređaja, morala sam prepoloviti svoj ostanak u sjevernoj provinciji Tamriela. Ali uredno sam završila glavnu kampanju.
TELESKOP POGLED iliti način s uključenim FOV filterima tijekom kretanja i okretanja kamere jako mi je pomoglo na navikavanje na VR
4. Skyrim!
Osim modova, sve je ovdje. Sve što ste ikad vidjeli, ukrali, udarili ili šarmirali u originalnoj verziji, dostupno je i ovdje. Sa svim DLC-ovima. Živopisan svijet s osebujnom florom i faunom, agresivnim i docilnim životinjama, leptirićima i cvijećem. Mračne tamnice-kripte pune dragulja, zlata, jedinstvenih oružja i živih mrtvaca. Zaraćeni cehovi i frakcije čiji raspored aktivnosti debelo odgađa spašavanje svijeta od nanovo rođenih zmajeva. Zmajevi! I epske borbe koje će vas natjerati na dosad najintuitivniju upotrebu luka i strijele. Učenje novih vještina, unapređivanje oružja, kuhanje i kemijanje. Skyrim VR nije pojednostavljena, okljaštrena inačica originala, već punokrvni RPG u okruženju od 360 stupnjeva. Nema kompromisa u pogledu sadržaja. Sve je tu i sve se čini toliko bližim i većim. S jedne strane, zaista dobivate osjećaj da hvatate pčele, leptire i druge insekte, a s druge se sve čini masivnijim. Jahanje po livadi i probijanje kroz gustu mećavu na planini predstavljaju dva različita iskustva, ne samo razliku u izgledu te brzini napredovanja kroz okoliš. Razgovorima licem u lice stječete sasvim novi dojam o raznolikosti rasa u The Elder Scrollsu. Primjerice, ako ste nordska žena prosječne visine, vilenjakinja Elenwen bit će od vas viša za glavu i pol pa ćete morati podići pogled kako biste joj čitali emocije s lica. Ok, facijalne ekspresije likova ipak nisu na toliko visokoj razini, ali bi ovo mogla biti zanimljiva primjena u budućim VR naslovima. Budući da PS VR podržava reprodukciju 3D zvuka, ostali smo pomalo razočarani izostankom tog rješenja u Skyrimu. Nije bitno gdje se nalazite u prostoru. NPC-ovi i glazba zvuče slično kao na jeftinim PC stereo zvučnicima.
GLEDAJ ME U OČI Modeli i sinkronizacija likova nisu toliko detaljni kao na novim verzijama za PC, PS4 i Xbox One, no daju bolju perspektivu o razlikama između klasa
5. I maljem i štitom
Borba je bliska, intenzivna i vrlo imerzivna. Da, zna biti nezgrapna kao u običnim verzijama, ali kako ste bliži protivnicima u melee okršajima i kako je ciljanje logično intuitivnije u virtualnoj stvarnosti, nezgrapni ili djelomično neprecizni zamasi mačem ovdje vas neće toliko smetati. U VR-u ćete mnogo lakše steći osjećaj za karakteristike pojedinog oružja – brzinu, težinu, zamah, kratki udarac, dugi udarac. S druge strane, borbu otežava kamera, brzina kretanja i sučelje. S vremenom se ipak možete naviknuti na brzo okretanje kamere oko svoje osi i trčanje, no sučelje predstavlja sasvim drugi, u ovom trenutku neprohodan problem s kojim ćete morati naučiti živjeti. I boriti se. Zanimljivo je kako je na običnim verzijama automatski podešena Adept težina izazova (3. od ukupno 6 mogućih), dok je na VR-u postavljen Novice (najlakša razina). Ovo je prilično dobar potez Bethesde jer će vam sigurno trebati određeno vrijeme navikavanja na kameru, brzinu hoda i neintuitivno sučelje.
UČITAVANJA IZMEĐU RAZINA u Skyrim VR-u izgledaju plošno poput kino platna, a okružuje ih crnina. Zapravo, ona su najbolji indikator praćenja vašeg headseta
6. Što to imam u džepu?
Sučelje u virtualnoj realnosti nije stvar kozmetike, već bitan dio koji utječe na igrivost. Ironično,navigacija sučeljem u prosječnom CRPG-u često zna biti neprohodan, frustrirajući zadatak. Ako zbog ničeg drugog, onda radi količine predmeta, magija i oružja koje se s vremenom nakupi u nevidljivom ruksaku. Virtualnu realnost nije briga za te izlike. Sučelje mora biti maksimalno intuitivno za korištenje. Sučelje usto mora biti pristupačno i pregledno u svakom trenutku, što ovdje nije slučaj. Sučelje za spremanje pozicija, mijenjanje oružja i magija te korištenje predmeta izgleda isto kao u igri, no različito se ponaša. U početku nisam mislila kako će mi upravo sučelje smetati jer je akcija bila manje intenzivna, no već ulaskom u prvu tamnicu točno sam pretpostavila da će mi zadavati probleme u kasnijim, težim dijelovima igre. Važni indikatori za napredovanje – kompas, mjerač HP-a, MP-a i stamine – nalaze se ispod vašeg originalnog vidokruga. Originalan vidokrug prezentiran je bez HUD-a. Znači, hodate, gledate lijevo-desno, istražujute svijet i pritom nemate nikakve primitivne indikatore koji bi vas izvukli iz potpune imerzije. Međutim, kad se borite, te iste indikatore možete vidjeti tek ako spustite pogled, što s druge strane odgađa pravovremenu reakciju u borbi. U prijevodu, dok vi gledate koliko vam je magije ostalo, protivnik vas udara toljagom po glavi. Sučelje, kamera i vaša trenutna pozicija u prostoru nisu u cijelosti sinkronizirani. Primjerice, ako se igrate na rotirajućem stolcu i okrenete za 45 stupnjeva desno od originalne pozicije, a niste kameru kontrolerom također okrenuli za 45 stupnjeva, pogled u noge vam neće pomoći jer će indikatori biti smješteni na originalnoj poziciji, odnosno 45 stupnjeva lijevo. Izbornik je crn, ali transparentan što znači da neprijatelji doslovno mogu proći kroz nj usred pauze. I da, premjestila sam kameru nekoliko puta za optimalno praćenje (iznad monitora, ispod, ravno, malo nakrivljeno), no ništa mi u potpunosti nije riješilo ovaj problem. Ipak, ne mislim da je u ovom slučaju Sony kriv. Male greške u praćenju nisu velik problem ako igra ima primjereno sučelje. Odgovornost leži na Bethesdi. Jedinu pozitivnu stvar koju možemo istaknuti je reljefna mapa, koja mnogo bolje prikazuje položaj određene lokacije.
SKYRIM u virtualnu stvarnost dolazi bez rezanja sadržaja
7. Je li ovo igra koja će prodati VR?
Od sredine pretprošle godine nagledala sam se svakakvih VR iskustava i igara, uglavnom zapakiranih u jednostavne polusatne seanse. Skyrim VR se ponosno može svrstati među onaj sitni postotak tehnički impresivnih i sadržajem bogatih uradaka. Ovo je punokrvni blockbuster RPG koji vas doslovno stotinu sati može zadržati u svom svijetu. Za VR entuzijaste stvar je jasna – ovo je RPG naslov koji su priželjkivali cijelo vrijeme. Hoće li to biti dovoljno za mainstream korisnike? Ne bih rekla. Povijest pokazuje da gameri preferiraju grafičku ispoliranost nad imerzijom, a dodamo li tome neugodno nuspojave mučnine, uvjerena sam kako će tek mali broj igrača poželjeti uroniti u virtualnu stvarnost isključivo radi ove igre. Skyrim VR pruža zaista novo, originalno iskustvo prolaska kroz šest i pol godina staru igru, koje biste trebali probati ako vam se ukaže prilika, no meni osobno je još uvijek lakše, ljepše i ugodnije tumarati običnom, pancake verzijom.
BLACKREACH Ako ste niste izgubili u običnoj verziji... Budite sigurni da ćete zalutati u VR-u. Šalu na stranu, jedno od najkontroverznijih mjesta u Skyrimu u virtualnoj stvarnosti izgleda podjednako očaravajuće, misteriozno i divlje kao u originalu
8 savjeta za izbjegavanje mučnine u Skyrim VR-u
1. Settings -> VR bi trebala biti prva stvar s kojom ćete se igrati kad dobijete potpunu kontrolu nad likom. Osobno, meni je najbolje pasalo sporo “Smooth” okretanje kamere, s uključenim FOV filterom (crnim obrubom za vrijeme kretanja lika i okretanja kamere). Snap okretanje kamere, koje bi trebalo biti idealno za navikavanje na VR, kod mene izaziva mučninu nakon 5 minuta, no možda će vama bolje pasati. Eksperimentirajte. Od drugih postavki, u Displayju obratite pozornost na svjetlinu. Snižavanje razine svjetline pomoglo je mnogim igračima.
2. Lootajte sve što vidite. Tako ćete brzo prijeći limit od 300 (kilograma? funti? njutna?) u vašem virtualnom ruksaku i igra će vas automatski usporiti. Doduše, blagim pokretom lijevog analognog gumba možete hodati i bez tog opterećenja, ako se možete natjerati da ne radite greške pa se prebacujete između hodanja i trčanja. U svakom slučaju, automatski podešeno trčanje će vam vrlo vjerojatno izazvati mučninu ako niste baždareni na VR. Nisam isprobala, ali mnogi korisnici kažu da im stajanje ili mahanje rukama kao da trče (s Move kontrolerima) dosta pomaže. Naravno, za neke kratke zadatke u gradovima i fast travel bih se riješila nepotrebenog tereta, ali većinu igre sam prohodala.
3. Rotirajući stolac čini čuda! Okretanje kamere glavom nije mi uzrokovalo nikakve smetnje. Zato sam, kad god sam mogla, koristila kombinaciju headseta i stolca za okretanje kamere. Da, u nekim slučajevima ćete se trebati okrenuti za više od 180 stupnjeva. I da, okretanje u punih 360 stupnjeva u tim situacijama ne bih preporučila jer je PS VR ipak vezan žicom za konzolu pa se lako može dogoditi da kotačić povuče kabel i potencijalno ošteti proprietary kabel/sruši konzolu. Međutim, ovo je puno bolje rješenje od držanja glave u iskrivljenom položaju ili običnog left-stick okretanja na kontroleru.
4. Lagano mičite glavom dok okrećete kameru. To ne treba značiti da glavu morate iskriviti na jednu stranu, nego samo blagim pokretom/ima micati u jednu stranu dok okrećete kameru tako da bar malo prevarite mozak da se zaista krećete u tom smjeru.
5. Dišite na usta! Ovo je možda malo specifično za moj slučaj. Naime, dobila sam review test unit PSVR-a za igranje. Kako takav uređaj koriste uglavnom samo novinari i to tek na par tjedana, činio se kao da je friško otpakiran. E sad, normalna stvar je da kad kupujete nove tehnološke gadgete i pomagala ne obraćate pozornost na njihov miris. Ionako ćete ih koristiti s metrom, dva udaljenosti. Ne i VR. PS VR mirisao je kao da je izašao iz tvornice što je jako, jako utjecalo na raspoloženje mog želuca pa sam se naučila disati isključivo na usta tijekom VR seansi. Čišćenje i ventilacija bi trebali riješiti probleme s mirisom, no za taj postupak svakako treba proći minimalno nekoliko dana.
6. Hoćeš žvaku? Žvakanje je jedan od onih trikova koji nisu imali utjecaj na mene, ali što vas košta da probate? 50 lipa?
7. Uključite ventilator. Što? Po zimi? Da mi puše u lice!? Da. Ventilator će vam dati dojam da se zaista krećete i time odgoditi osjećaj mučnine. Kao kad vam, recimo, strujanje svježeg zraka pomaže na višesatnom putovanju autom ili brodom.
8. Čim osjetite prevrtanje u želucu, skinite headset. Bilo da ste u igri 15 minuta ili tri sata, pri najmanjem osjećaju mučnine odmah skidajte kacigu s glave. Već sam spomenula u tekstu da je moj limit, do pojave prvih simptoma mučnine, bio sat i pol vremena. Normalno, pokušala sam izdržati i više – do dva sata. Kako se moje iskustvo razlikovalo za tih pola sata? Recimo da sam se nakon jednoipol satne seanse osjećala malo dezorijentirano, ali dobro. Nasuprot tome, nakon dva sata igranja, morala sam leći u krevet te sljedeća tri sata nisam bila u mogućnosti obavljati nikakve funkcije osim ležati u fetalnom položaju. Slušajte mozak i tijelo. Bit ćete im zahvalni