Radeon se vraća u velikom stilu
AMD je krajem ovog ljeta izbacio mnoštvo high-end dijelova, čime su entuzijasti napokon dobili nove igračke i od crvenog tima. Novi procesor Threadripper donosi nam neviđene performanse za traženu cijenu, a sa sobom je donio i seriju matičnih ploča X399 s mogućnostima za koje je Intel do sada i te kako naplaćivao. Osim procesora, konačno smo dočekali i dugo najavljivane grafičke kartice Vega.
Tako dolazimo i do našeg Gaming Monstera. Na izbor su nam došle tri kartice Vega koje je AMD nedavno predstavio, kao i Threadripper CPU, namijenjen zahtjevnim korisnicima čiju glad mogu zadovoljiti samo 32 jezgre s quad-channel memorijom. Mi smo ga iskoristili kako bismo izvukli i zadnji frame u svakoj sekundi. U ovom slučaju fokusiramo se na grafičke performanse kako bismo vidjeli može li Radeon zasjesti na tron najisplativije high-end grafičke kartice. Testirali smo obje nove kartice, s time da smo model 64 imali u dvije varijante i rezultate smo usporedili s Nvidia GTX 1080 Ti.
Iako su u AMD-u originalno kao konkurenciju vidjeli običnu 1080, zbog rudarenja kriptovaluta cijena je kartice skočila gore, pa smo kao zajednički nazivnik uzeli cijene. Nakon detaljnog testiranja, složili smo brutalni overkill gaming stroj koji će prožvakati sve igre u 4K rezoluciji i na ultra visokim postavkama. Naravno, nije sve tako bajno s novim karticama, a i te ne baš dobre stvari detaljno smo secirali u nastavku teme.
Velike novosti dolaze u malim pakiranjim
AMD je u Vegu stavio najmoderniju VRAM memoriju, a grafički je čip prošao brojne optimizacije u novoj arhitekturi. Jesu li te promjene dovoljne da sustignu konkurenciju, na nama je da saznamo.
Grafičke kartice, poput modernih procesora, funkcioniraju na principu paralelnog izvršavanja zadaća zahvaljujući višejezgrenom dizajnu. I dok su procesori limitirani s četrdesetak jezgri, grafička kartica Vega ima ih 4096 podijeljenih u 64 logičke cjeline. Upravo je po tome Vega 64 i dobila ime. Prateći tu logiku, Vega 56 nešto je slabija jer ima 56 aktivnih cjelina s ukupno 3584 procesora. Maksimalna je brzina, zahvaljujući novoj arhitekturi i kraćem proizvodnom procesu, porasla za 60 % i, u usporedbi s karticama Fury X, koje su išle do 1050 MHz, Vega može pogurati i do 1677 MHz, ovisno o temperaturi procesora koji usporava ako postoji opasnost od pregrijavanja.
Velika je novost i VRAM memorija. Nvidia se drži GDDR5X memorije, dok AMD vodi tehnologiju naprijed koristeći sada već drugu generaciju HBM memorije. U samo nekoliko godina ova tehnologija uspjela je u istu veličinu kao i prva verzija nagurati duplo više memorije bez žrtvovanja brzine. Vega nije samo kartica za videoigre. Najavljene su odlične performanse kada je riječ o deep learningu, a za 3D sadržaj i ostale računalno intenzivne zadatke kojima će biti potrebne ogromne količine memorije, veće od 8GB koliko se nudi u ovim karticama, MAD je predstavio i HBCC tehnologiju, kojom se VRAM memorija kartice može proširiti i na sistemski RAM, dajući kartici na raspolaganje ogromne količine prostora za renderiranje ili računanje raznih zadataka.
Jedna je stvar ostala identična prijašnjim generacijama, a to je da su ove kartice gladne struje koju gutaju bez milosti. Nvidia 1080 ima klasifikaciju da joj je potrebno 180 W snage za optimalno funkcioniranje. Vega 64, s druge strane, treba 295 W za hlađenje zrakom i 345 W za vodeno hlađenje, podatak koji nam daje naslutiti da će ove kartice biti prilično tople te da će maksimalna brzina grafičkog procesora biti uvjetovana prilično agresivnim hlađenjem.
Dok smo još na hlađenju, Vega dolazi s klasičnim hladnjakom za standardnu izvedbu kartice kojim se topli zrak izbacuje iz stražnje strane računala, ne grijući ostatak komponenti u samom računalu. Ovaj način hlađenja ima nešto lošije performanse od ponude partnera koja će se pojaviti nakon nekog vremena. Oni se fokusiraju na hlađenje kartice te ugrijani zrak raspršuju po cijelom kućištu, no sama kartica može postići bolje performanse zahvaljujući nižoj temperaturi. Jedina je iznimka AMD-ova verzija na vodeno hlađenje koja neće imati tih problema jer vodom odnosi višak topline do odvojenog radijatora i ventilatora koji hladi ugrijanu vodu šaljući je natrag u karticu. Hladnjak verzije na zrak dolazi u dvjema inačicama i može se kupiti s atraktivnim aluminijskim pokrovom koji će biti proizveden u ograničenim količinama. Ostatak kartica dolazi s crnim plastičnim pokrovom industrijskog dizajna sličnim prethodnoj generaciji. U slučaju vodenog hlađenja svakako ćete dobiti aluminijsku verziju.
Vega 56 | Vega 64 | Vega64 Liquid | |
---|---|---|---|
Broj jezgri | 3584 | 4096 | 4096 |
VRAM Memorija | 8 GB HBM2 | 8 GB HBM2 | 8 GB HBM2 |
Protočnost podataka | 410 GB/s | 483,8 GB/s | 483,8 GB/s |
Snaga (W) | 210 W | 295 W | 345 W |
Frekvencija | 1156 | 1247 | 1406 |
Ubrzanje frekvencije | 1471 | 1677 | 1677 |
Cijena | 5.000 kn | 5.500 kn | 6.390 kn |
Za testiranje imamo AMD-ov Vega 56, Vega 64 i Vega 64 na vodeno hlađenje. Marketinški tim AMD-a odradio je odličan posao te nas je sve držao u neizvjesnosti mjesecima prije izlaska kartice. Sada na red dolaze hladni brojevi, tablice i grafikoni koji će predstaviti stvarnog pobjednika. S druge strane bojnog polja imamo Nvidijine 1070 i 1080Ti. I dok AMD svojom top ponudom cilja na 1080 (ne Ti verziju), htjeli smo usporediti top ponude dvaju timova, uz još jedan razlog koji ćete moći otkriti kasnije u tekstu.
Novosti nisu samo hardverske prirode. Grafiku na modernim igricama sada u sve većem broju pokreće novi DirectX 12, dok je DirectX 11 i dalje vrlo popularan. Tu je i Vulkan, nova generacija OpenGL platforme koja donosi poboljšanja slična DirectX-u. Oba su se za novu generaciju videoigara odlučili pozabaviti samim načinom programiranja, tako sada omogućuju bolju kontrolu nad grafičkom karticom, jasnije i preglednije definirane radnje koje izvršavaju računalni procesor i grafička kartica.
Donose manju ovisnost o procesoru za velik broj radnji te su sada optimizirani za procesore s većim brojem jezgri jer se do sada većina zadataka obavljala samo na jednoj, a sada su raspoređeni na do šest jezgri, ovisno o mogućnostima procesora. Ovim se napretcima ciljalo i na slabije procesore kako bi veći broj korisnika mogao uživati u novim naslovima. Najveća je razlika između DirectX-a i Vulkana u tome što Vulkan podržava veći broj operacijskih sustava poput Androida, Linuxa i MacOSa, dok je DirectX Microsoftov proizvod te je kao takav dostupan jedino na operativnom sustavu Windows. Vega podržava mnoge moderne tehnologije obiju platformi te će se prava snaga ovih kartica uistinu moći mjeriti kada veći broj videoigara bude od temelja napravljen za DirectX 12 ili Vulkan. No, naravno, ni konkurencija ne sjedi prekriženih ruku, nego se očekuje nastavak borbe između grafičkih divova.
Od framea iz stoljeća sedmog Da bismo razumjeli zašto je Vega bitna za AMD, trebamo se malo prisjetiti kako stvari trenutno stoje. Tržište grafičkih kartica podijeljeno je na tri razine: niskog, srednjeg i visokog budžeta, to jest ciljane cijene i publike kojoj je pojedina grafička kartica namijenjena. Upravo takvi događaji podsjete nas zašto je rivalstvo odlična stvar za korisnike. Nvidijina strana predstavila je potom svoju seriju grafičkih kartica 1000, s impresivno malom potrošnjom i brzinama zahvaljujući novom proizvodnom procesu s veličinom tranzistora od 16 nm. AMD je, s druge strane, svoju novu liniju nazvao Polaris (zvijezda na noćnom nebu impresivne svjetline), najavljujući da će evoluirati način gledanja sadržaja. No dok je Nvidija obarala rekorde u high-end segmentu, AMD je objavio da se svojim Polaris karticama neće natjecati u performansama već u maksimalizaciji uloženog i dobivenog za svoje kupce s najjačom ponudom u srednjem segmentu. Mnogi su bili razočarani tim potezom, no AMD je ispunio svoje obećanje da će omogućiti pokretanje virtualnog sadržaja te učiniti VR naočale pristupačnijima postavljajući cijenu od 200 dolara. Nedostatak kartica s velikim performansama neki su pripisali činjenici da se AMD odlučio na 14-nanometarski proizvodni proces koji još nije bio dovoljno zreo za podržavanje velikih performansi. |
Trenutne igre uglavnom su napravljene za DirectX 11, ali podržavaju i DirectX 12 ako ga podržava i vaša grafička kartica. Međutim, performanse kod jednostavne nadogradnje bit će drugačije od onih kod igara koje su napravljene specifično za nove tehnologije i softver te se opcija za biranje može naći u postavkama modernih igara.
Neizbježno je i spomenuti rudarenje kriptovaluta. Velik broj ljudi u rudarenju vidi izvor zarade te se uvijek traži grafička kartica s najboljim omjerom brzine kopanja i potrošnje energije, koja je najbitnija stavka ako se odlučite za taj biznis. Velik rast cijene kriptovaluta, kao i interesa kopača, diglo je cijene grafičkih kartica te limitiralo njihove zalihe. Postojao je realan strah da bi grafičke kartice Vega mogle biti rasprodane na dulje vrijeme zbog potreba kopača. Srećom, dok Vega ima impresivne rezultate kopanja, troši i impresivnu količinu energije te nije optimalna za obavljanje kopanja gdje je omjer obavljenog rada za potrošenu energiju glavna stavka.
No ne zaostaje previše u tom radu, što joj osigurava cijenu prilično veću od one izvorno zamišljene.
Naime, razlog naše usporedbe Vega 64 kartice u testovima s Nvidijinom 1080Ti jest i cijena, koja je na našem tržištu podjednaka za obje kartice, a to nije zanemariva činjenica kad se uzme u obzir da govorimo o cijenama iznad 6.000 kuna. U vremenu kada se pazi na potrošnju, ova stavka jako je bitna kada odlučujemo o tome kome ćemo dati svoj novac.
Cijena je izazov
O čemu god pričali, bitna je perspektiva. Kada već izdvajate 5-6 tisuća kuna samo za grafičku karticu, a kamoli za ostatak računala, prilično smo sigurni da planirate igrati u 4K rezoluciji i na maksimalnoj kvaliteti. Zato smo se potrudili biti sigurni da sve postavke u igrama i benchmarcima (gdje je moguće) budu na najvišoj razini. Deus Ex je zanimljiva opcija jer baca na koljena sve trenutno dostupne grafičke kartice te će ga biti zanimljivo uspoređivati s budućim hardverom. U ostalim testovima do izražaja dolazi još jedna tehnologija koju AMD spominje svakom prilikom: FreeSync.
Tehnologija omogućuje monitorima da prilagode brzinu osvježavanja slike kako bi izbjegli „rezanje“ ekrana, efekt koji ste zasigurno imali prilike iskusiti. Ako ne znate o čemu govorimo, imate sreće jer jednom kada primijetite ovaj efekt koji nastaje kada se monitorovih 60 Hz ne podudara s brzinom grafičke kartice i na monitoru se prikažu dvije slike horizontalno prerezane. Ovu tehnologiju ima i Nvidia, no za monitore s njihovom tehnologijom morat ćete dodatno platiti u sklopu cijene monitora, dok AMD uporabu svog FreeSynca ne naplaćuje te su njihovi monitori zato i jeftiniji. Jedini je problem bio nedostatak grafičkih kartica dovoljno jakih da iskoriste ove mogućnosti i kod boljih monitora.
Sada možete uživati u odličnim performansama s kristalno čistom slikom. Samo vam napominjemo da sve tehnologije prilagođavanja osvježavanja slike imaju ograničen raspon funkcioniranja te se valja informirati o specifičnom modelu monitora i njegovim performansama. Ako brzina padne ispod, recimo, 48 fps, monitor neće moći pratiti grafičku karticu te će se pojaviti rezanje slike dok se fps ne digne iznad minimuma. Crossfire za Vega grafičke u trenutku testiranja još nažalost nije bio dostupan, no uz dvije grafičke kartice možete očekivati od 80-95 % bolje performanse u DirectX 12 naslovima, ovisno, naravno, o volji programera igre da tu opciju i implementiraju.
Vega 64 | Vega 56 | Vega 64 Liquid | GTX 1080Ti | GTX 1070 | |
Cinebench 15 | |||||
OpenGL
|
104,42
|
96,69
|
105,12
|
107,13
|
103,06
|
Multithreaded
|
2952
|
2904
|
2947
|
2950
|
2965
|
Singlethreaded
|
164
|
160
|
167
|
167
|
167
|
MP ratio
|
17,97
|
18,15
|
17,62
|
17,65
|
17,79
|
3D Mark Time Spy
|
|||||
Graphics Score | 6700 | 6227 | 7529 | 9680 | 6010 |
Graphics test 1 | 46,24 | 43,1 | 52,13 | 61,97 | 38,8 |
Graphics test 2 | 36,62 | 33,96 | 41,05 | 56,4 | 34,75 |
CPU score | 9802 | 9753 | 9535 | 9640 | 9587 |
CPU test | 32,93 | 32,77 | 32,04 | 32,39 | 32,21 |
Bodovi | 7033 | 6584 | 7774 | 9673 | 6366 |
Unigine Heaven Benchmark 4,0 @ 4K, Max postavke | |||||
FPS | 23,9 | 22,2 | 26,2 | 39 | 23,9 |
Score | 603 | 560 | 659 | 983 | 602 |
Min / Max FPS | 6,9 / 50,5 | 13,6 / 45,0 | 17,1 / 55,2 | 18,6 / 92,3 | 13,1 / 53,7 |
Doom @ 4K, Ultra postavke | |||||
Average FPS | 48,182 | 41,352 | 50,052 | 72,567 | 49,768 |
Min / Max FPS | 39 / 65 | 32 / 56 | 38 / 67 | 45 / 101 | 38 / 67 |
PCMark 8 Home (non-OpenCL) | 3819 | 3915 | 3969 | 3790 | 3834 |
CoD: Infinite Warfare @ 4K, Ultra postavke | |||||
Average FPS | 64,773 | 54,369 | 74,234 | 82,843 | 48,609 |
Min / Max FPS | 47 / 75 | 39 / 64 | 53 / 89 | 61 / 96 | 33 / 58 |
Deus Ex: Mankind Divided benchmark @ 4K, Ultra postavke | |||||
Average FPS | 6 | 5 | 6 | 8,4 | 4,7 |
Min / Max FPS | 4,1 / 8,5 | 3,9 / 8,7 | 4 / 8,8 | 6,3 / 11,0 | 2,7 / 6,3 |
Warhammer 40k: DoW III benchmark @ 4K, Ultra postavke | |||||
Average FPS | 48,13 | 42,61 | 52,25 | 58,2 | 36,99 |
Min / Max FPS | 39,33 / 76,77 | 32,43 / 56,26 | 45,32 / 81,51 | 48,80 / 99,21 | 26,87 / 49,85 |
Prey @ 4K, Ultra postavke | |||||
Average FPS | 44,546 | 41,653 | 46,224 | 66,988 | 42,351 |
Min / Max FPS | 33 / 54 | 31 / 51 | 36 / 58 | 56 / 79 | 34 / 48 |
Blender 2,78c Classrom benchmark GPU compute |
8:56,00 min | 10:19,86 min | 8:17,27 min | 4:57,14 min | 8:12,35 min |
No uz sve navedeno treba uzeti u obzir da je Nvidijina GTX 1080Ti daleko jača od Vega 64 kartice hlađene zrakom, a obje imaju podjednaku cijenu. Dok se rudari kriptovaluta ne smire te dođu kartice i od AMD-ovih partnera, savjetujemo da pričekate s kupnjom Vega kartice.
Svijetlim, dakle gejmam se
Ova će konfiguracija moći puno više od igranja, ali nas za to nije briga u ovoj temi. Dakle, želimo se igrati, i to na najvišim detaljima i u 4k rezoluciji, a nove Vege to nam omogućavaju. Budući da još nije otključana sva njihova snaga te da računalo pogoni overkill procesor Threadripper, ovo je definitivno future-proof all-around kanta
Matična ploča
ROG Zenith Extreme
Asus je za novi AMD-ov Threadripper pripremio stvarno impresivno čudovište. Matična ploča nešto je šira od standarda te će se udobno smjestiti u EATX dimenzije. Stat će u većinu kućišta, ali bi mogla blokirati otvore za skrivanje kablova sa stražnje strane kućišta. Podsjetimo, šuma kablova ne utječe na performanse ni temperaturu ni na koji mjerljiv način, no kada već imate LED rasvjetu na matičnoj ploči, vjerojatno ćete je htjeti i vidjeti kroz nekakvu staklenu stranu kućišta. Tu je i mnoštvo USB 3.1 utora, kao i OLED ekran na matičnoj s informacijama o temperaturi procesora i eventualnim greškama koje se mogu javiti. Nadalje, imamo i aktivno hlađenje, slično onome na laptopima pri stražnjim portovima, koji čipove zadužene za kontrolu napona održavaju na optimalnoj temperaturi. Tu je i M.2 slot te dodatna kartica kod RAM utora na koju stanu još dva m.2 SSDa s pristupom punoj PCIe x4 brzini.
RAM
G.SKILL Ripjaws LED
Quad-channel RAM memorija. Što to točno znači jest da se RAM puni paralelno preko četiri kanala, odnosno četiri ploče, povećavajući maksimalnu brzinu memorije. Za obične korisnike namijenjena je dual-channel tehnologija koja ima pola brzine te su se ovom odlukom većem broju korisnika približile mogućnosti serverskih performansi. Kod sebe imamo četiri pločice s atraktivnim LED osvjetljenjem od kojih svaka ima kapacitet 8 GB, dovoljno za sve testove i maksimalnu brzinu.
Procesor
Ryzen Threadripper 1950X
Novi AMD-ov procesor namijenjen je entuzijastima u high-end segmentu, kao i za stvaranje sadržaja poput 3D ili editiranja videa. Ova 16-jezgrena zvijer može obrađivati do 32 dretve u isto vrijeme za performanse koje su do sada bile neviđene za ovaj cjenovni segment. AMD napominje da ovi procesori nisu direktno namijenjeni gamerima te neće vidjeti neke prednosti u igrama nad procesorima Ryzen 7. No kada ga već imamo u našim rukama, zašto pristati na manje?
Kućište
Phanteks Enthoo Luxe
360-centimetarski radijator za vodeno hlađenje procesora, grafička kartica s vodenim hlađenjem, EATX matična ploča, plus kablovi koji sve to vežu zajedno — sve to znači samo jednu stvar: rijetko će koje mid-tower kućište moći zadržati toliku opremu, a da ne pričamo o urednosti postavljanja kablova. Sve probleme riješili smo jednim kućištem koje ima velik broj opcija za spremanje diskova, no svakako moramo pohvaliti modularnost s obzirom na to da imamo M.2 SSD, pa nam se dopada dodatan slobodni prostor. No nedostatak kaljenog stakla bio je primjetan dok smo igrali jer nismo mogli vidjeti gotovo petinu LED rasvjete.
Hladnjak
Thermaltake Floe Riing 360
LED rasvjeta je, kao što već znamo, pravo mjerilo kvalitete vašeg računala, a uz ovo vodeno hlađenje s radijatorom za tri ventilatora svatko će biti siguran da ima najbolju mašinu u kvartu. 12 LED lampica po ventilatoru s opcijom individualnog postavljanja boje i svjetline. Može li biti bolje?
SSD
Samsung 960 Pro
512 GB jednog od najboljih SSD-a do sada osigurat će da nema nikakvih zastoja na putanji do grafičke kartice ili procesora. Nova M.2 veličina, PCIe x 4 brzine, NVMe… Možemo tako cijeli dan, ali ono najbitnije jest da će svaka aplikacija biti odmah otvorena, a Pro verzija donosi nam izdržljivost pri zadacima s intenzivnim pisanjem po disku.
Napajanje
Thermaltake Toughpower Grand
Računalo koje koristimo može biti puno toga, ali štedljivo nikako. Zato u ovom slučaju koristimo napajanje od 1200 W da ne bi došlo do manjka snage i u najzahtjevnijim testovima i da bismo bili sigurni da smo eliminirali sve moguće prepreke do vašeg gaminga ako se naposljetku odlučite za ovu žednu zvijer od grafičke kartice.
Grafika
AMD Radeon Vega 56/64
Zvijezda današnjeg showa nova je grafička kartica AMD-ova tima kojom napadaju konkurentnu GTX 1080. Jesu li u svom naumu uspjeli i, još važnije, po kojoj to cijeni, saznat ćemo u analizi performansi baziranoj na igrama i sintetičkim testovima. Kartice su namijenjene za 4K igranje, a za traženu cijenu ni ne očekujemo ništa manje.