Playstation 4 Pro i VR: Sljedeća generacija PS Gaminga - PS4 Pro vs PC - 5.0 out of 5 based on 1 vote
Playstation 4 Pro i VR:  Sljedeća generacija PS Gaminga - PS4 Pro vs PC

Playstation 4 Pro i VR: Sljedeća generacija PS Gaminga - PS4 Pro vs PC

VR people magic people

U isto vrijeme u Vidilab su nam stigli nadograđena Sonyeva konzola Playstation 4 Pro i Virtual reality headset koji u odnosu na Oculus i HTC nudi pristupačnije VR iskustvo i u startu dolazi s odličnom softverskom podrškom.

Plejka četvorka verzija 2.0 odnosno Pro stigla nam je u Vidilab, dok smo na glave stanovnika dobili naglavušu imena PS VR. Mljac! Sony je ponovno povukao potez kojim bi vrlo lako mogao pokoriti potpuno novo tržište 4K i VR gaminga, bez obzira što mi mislili, željeli i znali o hardveru koji pokreće najnaprednije VR i 4K gaming sustave na planetu. Nakon što smo došli u priliku duže vrijeme isprobavati igranje pomoću najnovijeg PlayStation sezonskog kompletića, totalno nam je splasnula želja da vam pričamo o prednosti hardvera koji pokreće najizazovnije gamerske VR i 4K sadržaje na PC računalima, jer smo postali svjesni da je Sony razmišljao o svakom detalju nove inačice PS 4 (Pro) konzole i PS VR headseta tri koraka ispred ostalih.

Kao što je svojevremeno PSX napravio revoluciju u gamingu bez obzira na to što je bio slabiji od gotovo svakog poštenog računala na tržištu, tako je i najnovija generacija PlayStation gaminga na najboljem putu da ostvari slične rezultate, jer nudi najbolji omjer cijene i performansi i donosi obilje naslova koje Sony i developeri igara štancaju kao ludi pa se s njihovom bazom nikome nije jednostavno nositi. Na kraju je naravno riječ kao i uvijek na gamerima, koje ne zanima je li Sonyjev 4K “pravi” 4K, odnosno je li PS VR slabije rezolucije od Rifta i Vivea, već im je bitno kako se konzolaški hardver “obračunava” s igrama. Svi iz uredništva koji su isprobali igranje pomoću PS4 Pro i PSVR-a, bez obzira bili novinari, urednici, stručnjaci za hardver, marketingaši, tajnice jako su se zabavili i uživali u igranju pa možemo biti sigurni da će Sony gaming i dalje imati vojske fanova.


U svijetu PlayStationa VR

Može li se Sonyjev headset mjeriti s HTC Viveom ili Oculus Riftom?

Sve važne značajke po kojima smo ranije uspoređivali HTC Vive i Oculus Rift (prezentacija, dizajn, ergonomija, ekran, sučelje, sustav kontrola, iskustvo korištenja) uzeli smo u obzir i pri testiranju PlayStationa VR. Olakotna okolnost u testiranju bila nam je dostupnost sva tri VR uređaja tijekom tjedna tako da smo mogli direktno usporediti iskustva, a ne samo osvrnuti se na PS VR doživljaj.

Što smo sve dobili u kutiji?

Moramo priznati da smo bili ugodno iznenađeni kad smo vidjeli ogromnu PS VR kutiju. U njoj se nalazilo sve što nam je trebalo za PS VR sustav: VR kaciga, PlayStation Eye kamera, dva Move kontrolera, dodatna procesorska jedinica i hrpa kablova uredno posloženih u toranj širokih ladica. Ovo je skuplja varijanta PS VR paketa, ali praktički nužna ako već niste nabavili ove periferne dodatke (PS Eye, PS Move). Iako se dosta igara može igrati samo s klasičnim kontrolerom, dakle bez Move „sladoleda“, radi boljeg i imerzivnijeg iskustva preporučili bismo vam da ne preskačete nabavu kontrolera osjetljivih na pokret. Kad već izdvajate poveću količinu novaca za VR sustav, počastite se najboljom verzijom koju možete imati.

psvr

Move kontrolere ne morate dodatno kupiti (ako već imate Eye kameru, dovoljan vam je bazičan PS VR set) jer dosta igara podržava igranje s klasičnim kontrolerom. Ali vam ih svakako preporučamo, jer pružaju dodatni stupanj imerzije

Nismo pretjerivali kad smo u prethodnom odlomku napisali da vas čeka hrpa kablova za povezivanje. PS VR sustav ima toliko žica za spajanje da vam se zavrti u glavi, i prije nego na nju stavite uređaj. Glavni „krivac“ za to je dodatna procesorska jedinica, zadužena za procesuiranje slike ekrana na TV-u (preslike ekrana s VR uređaja ili prikaz sasvim drugačijeg social screena), binauralnog 3D zvuka te Cinematic moda, načina rada u kojem možete igrati te koristiti obične PS4 igre i aplikacije unutar VR uređaja.

Menadžment kabela će ovdje biti izazov, ali moramo reći kako knjižica s uputama vrlo jednostavno objašnjava povezivanje svih komponenata. Za 15 minuta bi svatko trebao moći složiti vlastiti kućni VR sustav. U tom smislu, PS VR je lakši za postavljanje od Vivea, koji ima manje kabela, ali zahtjeva određeno vrijeme za optimalno namještanje Lighthouse sistema. Rift sa svojim Constellation senzorom/lampom i kabelima koje treba samo pokopčati u odgovarajuće utore u ovoj kategoriji uvjerljivo drži prvo mjesto.

Gadget budućnosti

Što se tiče samog headseta, prvenstveno bismo pohvalili futuristički, ali nimalo kičasti ili djetinjasti dizajn uređaja, koji mami pozornost čim se upale LED svjetla na prednjem dijelu i obrubu (headbandu) uređaja. PS VR napravljen je od gume i plastike, ali usprkos tome ne odaje jeftin dojam. Uređaj se čini robusnim, a kvaliteta izrade vrlo dobrom. Jedino što bi u budućnosti moglo raditi probleme (nakon više desetaka sati korištenja od strane više korisnika) je klizni prostor između prednjeg dijela i obruba (za namještanje blizine leća očima) koji bi se s vremenom mogao potrošiti.
Uređaj nudi tri gumba za optimalno podešavanje, odnosno namještanje headseta na glavu. Prvi gumb, smješten desno ispod prednjeg dijela kacige, omogućava podešavanje blizine VR uređaja k očima (savjet: nemojte si baš nabiti ekran na nos, tek tad će vam slika biti mutna i zrnata).

7 1

Mini headset kontroler se zajedno sa in-ear slušalicama nalazi na sredini PS VR kabla

Drugi gumb, smješten na sredini poleđine obruba, omogućava ugodan smještaj obruba oko glave, a treći gumb, tj. kotačić, nalazi se neposredno iznad drugog gumba te pričvršćuje uređaj na glavu. Radi svoje male težine i gumiranog obruba, PS VR je pogodan za duže korištenje, za razliku od Vivea, čija se težina itekako osjeti već nakon pola sata. Važno je spomenuti i da PS VR ima ugrađene slušalice s mini kontrolerom na glavnom kablu, koji povezuje headset sa konzolom, no ne radi se o tako ergonomičnom rješenju kao na Riftu. Podsjećamo, na Riftu slušalice su slijepljene uz sam headset, dok je na PS-u VR prisutno viseće in-ear rješenje, o koje se lako možete spotaknuti odlučite li slušati glazbu sa zvučnika.

Holodek prošlosti

Sony se nije pretjerano potrudio oko dizajna sučelja za virtualnu stvarnost. U biti, nema razlike u odnosu na klasično sučelje, što je šteta, jer u 2D-u, barem što se virtualne stvarnosti tiče, sve izgleda pomalo arhaično. Kao i Steam izbornik na Viveu, primjerice. Ipak, Vive ima par zgodnih detalja koji su nam ovdje nedostajali, a to su rešetke prostora, koje vam daju do znanja do kud se možete kretati, te prikaz nas samih u prostoru na malom virtualnom ekranu ispod kontrolera. Oculus se ovdje najviše potrudio, smjestivši nas u pravi virtualni dnevni boravak.

2 3

Budite oprezni s postavljanjem PlayStation Eye kamere jer lako ispada iz svog malog kućišta

S druge strane, moramo pohvaliti Sony što je galvanizirao velik broj developera za razvoj igara i iskustava za PS VR. U vrijeme pisanja ovog teksta u trgovini se moglo kupiti oko 30-ak naslova, a do kraja godine PSN bi trebao imati čak 50 naslova u ponudi. U usporedbi sa Steamom, koji je po izlasku Vivea i Rifta nudio više od 200 VR iskustava, to se možda može činiti malom brojkom. No gomilanje VR igara na PSN-u Sonyju ionako nikad nije bila ni poanta. Općenito, cilj proizvođača konzole je igračima omogućiti brojan, širok i, primarno, kvalitetan izbor igara, a dokazanim developerima otvoriti vrata stabilnog ekosustava, u kojem bez bojazni od ilegalnog kopiranja, po dobroj cijeni mogu prodavati svoje proizvode. Što je Sony (zasad) postigao s PS-om VR. Sonyjeva VR knjižnica bogata je raznovrsnim iskustvima: pucačinama, arkadama, horor avanturama i drugim žanrovima, a cijene igara se penju do, za AAA kategoriju, uobičajenih 60 eura. Fokus nije na količini, nego na kvaliteti, pa zato ovdje ne bismo proglasili čistog pobjednika.

U Sonyjevoj virtualnoj stvarnosti

Sonyjev VR sustav sastoji se od headseta s 9 LED senzora, klasičnog i/ili dva kontrolera osjetljiva na pokret (Move), Eye kamere koja te senzore i kontrolere prati (i time određuje našu poziciju u virtualnom prostoru) te dodatne procesorske jedinice (kutije). U usporedbi s Riftom, sustav je imerzivniji jer omogućava igranje s motion kontrolerima. U usporedbi s Viveom, sustav je manjkav jer povremeno zna izgubiti signal (a kao što smo već spomenuli, nema načina da vam javlja kad ste izvan kruga dometa kamere, kao što to Vive radi s rešetkama) i točnu poziciju kontrolera, što totalno znati frustrirati kad, recimo, trebate reloadati pištolj u frenetičnoj pucačini poput The London Heista. Savjetujemo vam da svakako spustite zastore i zamračite sobu za bolji doživljaj i preciznije praćenje.
Na high-end VR sustavima, svaki piksel više na ekranu (ili po mogućnosti dva, po jedan za svako oko) računa se s razlogom. Vive i Rift postavili su 2160 x 1200 rezoluciju kao standard i nakon toga se teško prebaciti na lošiju, mutniju i zrnatiju sliku PS-a VR. Podsjećamo, PS VR headset sadrži 5,7 inčni ekran rezolucije 1920 x 1080 piksela (960 x 1080 po oku), ima FOV oko 100 i refresh rate od 120 Hz. S druge strane, ako nemate referentni uređaj za uspoređivanje brzo ćete se naviknuti na dovoljno dobar prikaz, ali ostaje pitanje hoće li vam iskustvo korištenja biti glatko.

Naime, pola sata, sat, igranja na Viveu znalo nam je izazvati umor i nelagodu, Lucky's Tale na Riftu nam je inducirao malu glavobolju, no igranje intenzivnih naslova na PlayStationu VR, poput Eve: Valkyriea i Scavengers Odysseya (PlayStation VR Worlds), izazvalo nam je mučninu u želucu. Ovo je sasvim subjektivno i možda vi nećete imati iste simptome kao potpisnica ovih redova, no svejedno vas moramo upozoriti na moguće nuspojave.

Quo Vadis, Sony?

Unatoč svim nabrojanim manama te činjenici da u većini kategorija Sonyjev VR sustav objektivno ne može parirati HTC-ovoj ili Oculusovoj viziji stvarnosti, još uvijek ostajemo kod teze isnesene u uvodnom članku. PlayStation VR ima najveće šanse učiniti virtualnu stvarnost zanimljivom mainstream publici. Postoji još jedan faktor kojeg se nismo dotakli pri ocjenjivanju Vivea i Rifta, a neizmjerno je bitan krajnjim korisnicima.

 

USPOREDNA TABLICA
VR Uređaj HTC Vive PlayStation VR Oculus Rift
Ekran 2 X AMOLED (3,6 inča) 1 X OLED 5,7 inča 2 X OLED (3,5 inča)
Rezolucija (po oku) 2160 x 1200 (1080 x 1200) 1920 x 1080 (960 x 1080) 2160 x 1200 (1080 x 1200)
Gustoća piksela po inču 447 ppi 386 ppi 456 ppi
FOV 110 100 110
Refresh rate (Hz) 90 120 90
Sustav za praćenje Lighthouse senzori, akcelerometar, žiroskop, prednja kamera PlayStation Eye, akcelerometar, žiroskop Constellation senzor, akcelerometar, žiroskop, magnetometar
Sustav za upravljanje Steam VR kontroleri DualShock 4, Move kontroleri Xbox One kontroler (Oculus Touch kontroleri bi trebali biti dostupni od 6. prosinca)
Operativni sustav Steam VR PlayStation 4 Oculus Home
Cijena 899 eura 3.299 kn 699 eura (bez Touch kontrolera)
Dojam Apsolutno neprikosnoveni kralj virtualne stvarnosti, HTC Vive ne mari za šminku – ulickano sučelje i dizajn – već sve napore ulaže u kreiranje najboljeg imerzivnog iskustva. Šteta što je tako skup i još uvijek nedostupan u Hrvatskoj. PlayStation VR kraljuje u samo jednoj, ali možda najbitnijoj kategoriji: cjenovnoj pristupačnosti. Uz PS4, koji košta oko 3 tisuće kuna, u headset je potrebno uložiti još toliko. A dovoljno je dobar da pruži solidno VR iskustvo više kategorije. Oculus Rift savršeno je pogodio nekoliko bitnih stvari: dizajn, ergonomiju, sučelje i ekran. Međutim, igranje je, bez Touch kontrolera (izlaze 6. prosinca na dalekom i stranom tržištu), još uvijek prepasivno u odnosu na konkurenciju.

Dakako, riječ je o cijeni uređaja. Cijena uređaja potencijalnim vlasnicima Vivea ili Rifta ne predstavlja problem. Podrazumijeva se da takvi korisnici već imaju dovoljno nabrijano računalo za pokretanje VR-a te više novaca troše na tehnološke gadgete. Oni koji nemaju pozamašnu količinu novca za razbacivanje, a ipak žele probati high-end virtualnu stvarnost, PlayStation VR je za cijenu od malo više od 3000 kuna (plus, dvije ili tri i pol tisuće za PS4 konzolu) bagatela. Usto, treba naznačiti kako će Sonyjev headset, kad se početkom iduće godine pojavi na policama hrvatskih trgovina, jedini imati lokalnu podršku za korisnike u slučaju kvara. 

PS VR nije najbolji generator virtualne stvarnosti na tržištu, no zbog toga što pruža odličan omjer uloženog i dobivenog, smatramo da će svakako naći svoju publiku, možda i lakše od boljih i naprednijih sustava.


Sad preuzimaju profesionalci

Po prvi puta u povijesti dobili smo hardverski upgrade igraće konzole, koja se doduše prodaje kao zasebna konzola, a vlasnici dosadašnjeg modela neće dobiti baš nikakav popust pri kupnji. Stoga, glavno je pitanje, isplati li se?

Prošle su gotovo pa točno tri godine otkako je Sony izbacio svoju PlayStation 4 igraću konzolu, kojom je ovaj japanski gigant nakon nekih nevjerojatnih PR gafova Microsofta suvereno zavladao gaming tržištem te podsjetio na one zlatne dane PlayStationa 2. Ipak, stvari su se u međuvremenu promijenile. Microsoft je poduzeo neke odlične korake kojima je ponovno zainteresirao gamere diljem svijeta, ali dogodile su se i još dvije krucijalne promjene na tržištu koje su Sony natjerale na nove, radikalne poteze. Prva je ta da je VR osvojio gaming svijet, a gameri su jednostavno “poludjeli” za VR hardverom kao što su HTC Vive i Oculus Rift, kao i za iskustvom igranja u virtualnoj stvarnosti. Druga promjena jest - vrijeme.

OTVOR 1

Tri godine je doista velik vremenski period, pogotovo za razvitak PC gaming hardvera koji se iz godine u godinu nezaustavljivo poboljšava i dogodilo se, naravno, ono neminovno; konzole su izgubile korak. 4K gaming je unutar te tri godine postao česta tema među igračima na PC-ju, no znakovito je da se tek nedavno pojavio dovoljno snažan grafički hardver koji je u mogućnosti pokrenuti PC igre pri igrivom broju sličica u sekundi, u 4K rezoluciji. Govorimo, naravno o Nvidijinim grafičkim karticama, GeForce GTX 1070 i GTX 1080. Jedini problem s tim grafičkim karticama u ovom trenutku jest njihova cijena. Ovdje Sony čini fantastičan potez te u gotovo pa idealno vrijeme izbacuje svoju novu igraću konzolu - PlayStation 4 Pro, konzolu koja u vrijednosti GTX 1070 nudi 4K gaming out-of-the-box. Je li to doista tako, provjerili smo samo za vas.

Čitavu recenziju pročitajte ovdje.


Vječito pitanje

Koliko novi Playstation Pro 4 može konkurirati PC konfiguraciji za istu cijenu. Oba sustava za oko 3300 kuna bazirana su na AMD arhitekturi.

PS 4 Pro u odnosu na običnu četvorku donosi znatan napredak u ukupnim performansama sustava pa može u konačnici isporučiti 4,2 Teraflopsa i na koncu je sposobna zavrtjeti 4K video, ali i igre. Većinu igara nova plejka ne vrti u nativnom 4K-u i znatno pada framerate, a one koje su podržane za visoku rezoluciju izgledaju mnogo bolje.

PC protiv PS4 PRO

S druge strane u računalu koje se može složiti za 3300 kuna koliko prosječno košta PS4 Pro može se ugurati RX 460 koji isporučuje 2,2 teraflopsa i za full HD je dovoljan za glatko igranje svih naslova, a 4K može proći nategnuto u MOBA igrama. RX 460 također bez problema vrti video u 4K rezoluciji tako da u tom segmentu nema razlike.

Ima li PS4 4K

Na to smo pitanje odgovorili u dijelu teksta posvećenom samoj konzoli, a zapravo je kao i do sad u ovim usporedbama slična situacija. Ukupno, PC će za ove novce biti sveobuhvatniji uređaj sposoban za mnoštvo zadataka dok će PS 4 Pro zbog SOC pristupa, goleme softverske zajednice developera i brutalne optimizacije naslova izvući maksimalno iz svog hardvera. Postići 30 fps u naslovima rađenim za PS Pro i nativno za 4K je veliko postignuće za konzolu, čime joj u gaming areni dajemo prednost.

Baget Gaming Konfiguracija 14

DUO KONTRA PLAYSTATIONA:  Nvidia GTX 1050 i AMD Radeon RX 460 dvije su grafičke s kojima će cijena računala biti oko cijene konzole, no one ipak nemaju 4K potencijal, ali Full HD gaming odrađuju perfektno

Dobra vijest za PC gamere je da se za ove novce uopće može složiti ovako potentno računalo, ali je isto istina da je AMD procesor starije generacije i da za malo više novaca možete dobiti dosta jači FX-6300. Štedjelo se i na kućištu, matična je među jeftinijima, ali sustav ima SSD i 8 GB radne memorije.

VR

Još jedan zarez na Sonijevoj strani je Virtual reality. Isprobali smo uzduž i poprijeko PS VR headset i on u globalu donosi dobro korisničko iskustvo. HTC Vive i Oculus doista su bolji, ali su skuplji headsetovi, a i ulazni PC strojevi nisu tako jeftini. Grafičke kartice s kojima biste mogli ugodno pokrenuti VR na PC-ju su RX 470 i GTX 1060, što znači da je cijena samo GPU-a od 1600 do 1800 kuna, čime odmah skače i cijena naše konfiguracije.
Na strani Playstationa su cijena, upakiranost proizvoda i softvera te velika baza korisnika. PC VR ima neosporno bolje iskustvo, ali je skupo i još nema tako razgranatu podršku igara.

HTC Vive 8880

HTC VIVE: Uz podršku snažnog PC-ja je i dalje najbolje trenutno VR iskustvo, ali dostupnost je slaba, a cijena visoka

Za PC gamere je odlična stvar što za 4500 kuna možete dobiti vrlo jak gaming stroj, pa se ta margina razlike i isplativosti konfiguracija ipak prilično spustila i računalo koje je mnogo raznovrsniji uređaj u istoj cijeni kao Playstation na većini igara na full HD rezoluciji imat će jednako iskustvo. PS 4 Pro zbog HDR opcije, donekle zbog 4K mogućnosti i svakako zbog VR-a ipak objektivno ima prednost.

 

PC konfiguracija u cijeni PS 4 Pro konzole
XFX AMD Radeon RX 460 2GB 845,05 kn
Zalman T1 Plus 205,98 kn
MSI A88XM-P33 407,42 kn
Antec VP400PC 400 W 306,24 kn
AMD Athlon X4 860K 560,12 kn
G.skill Ripjaws X 8GB DDR 3 360 kn
Kingston SSD Now UV 400 240 GB 523,96 kn
UKUPNO: 3.217,77 kn

 



VR ready PC
Asrock H110M-DGS 378,48
Intel Core i3-6100 895,87
Palit GX 1060 3GB 1.699,00 kn
Zalman Z1 270 kn
Antec VP400PC EC 400W 306,24
Kingston SSD Now UV 400 240 GB 523,96 kn
G.skill Ripjaws X 8GB DDR 3 360 kn
UKUPNO: 4.433,55 kn

   

  Playstation VR PC VR
Cijena osnovnog uređaja 3.300,00 kn 4.433,55 kn
Cijena VR-a 3.299,00 kn 6.800,00 kn (HTC Vive)
Ukupno 6.599,00 kn 11.233,55 kn

 

Računica je jasna, virtualna stvaranost je u Playstation svijetu mnogo jeftinija. Razlika između početne konfiguracije za VR za PC i za popularnu konzolu je preko 4500 kuna. Uz to, Playstation VR trenutačno ima puno bolju podršku igara, pa je za nekog ko želi početničko VR iskustvo bolji izbor. Pri tome morate pristati na nižu rezoluciju i biti svjesni da jaki PC u kombinaciji s HTC Viveom nudi bolje korisničko iskustvo. Pravo pitanje jest, vrijedi li to iskustvo tolike razlike u cijeni.

(Stranica 4 od 4)
« Prev All Pages Next » (Stranica 4 od 4)
Ocijeni sadržaj
(1 Glasaj)

// možda će vas zanimati

Newsletter prijava


Kako izgleda naš posljednji newsletter pogledajte na ovom linku.

Copyright © by: VIDI-TO d.o.o. Sva prava pridržana.