Koji miš za igranje kupiti- veliki test - Metodologija - 4.5 out of 5 based on 2 votes
Koji miš za igranje kupiti- veliki test - Metodologija

Koji miš za igranje kupiti- veliki test - Metodologija

Najezda glodavaca

Pronaći idealan gaming miš nije jednostavno, zato smo to učinili umjesto vas.

Prisjetimo li se onog perioda kada je veliki dio gamera, uključujući i nas gajio ogromno idolopoklonstvo prema Logitechu i „svetom gralu“ MX 510, vidjet ćemo da su to bila zbilja uzbudljiva vremena za gaming, ali i prilično monotona. Logitech je 2004. godine imao gotovo pa monopol na tržištu gaming miševa, a MX510 i nasljednih MX518 prilično su dugo slovili kao idealni gaming miševi. Ne bez razloga, naravno, jer poslužili su kao vrhunski kalup za gaming miševe nadolazećih generacija. MX510 i MX518 pridodali bi i MX Revolution koji je, iako ga ne možemo smatrati uređajem za gaming, imao velik utjecaj na ergonomski dizajn mnogih gaming miševa.

Miševi se od tada, doduše evolucijski nisu značajno mijenjali. Proizvođači su ih „pumpali“ preciznim senzorima koji nose značajni dio tereta pri ocjeni kvalitete te periferije, no pojavilo se i nekoliko interesantnih tehnoloških novina koje su se pokazale prilično korisnima pri igranju. Ipak, neki su proizvođači pribjegli još zanimljivijim dizajnerskim potezima koji zbilja mogu učiniti razliku tokom uporabe.

Doduše, naravno, jednima najbolje odgovara kada je miš jednostavan, nudi 5 tipaka i doviđenja, dok se drugi pale na hrpetine svojstava koje su spremni i platiti.
Naravno, među svim varijacijama postoji i onaj najbolji, kao i onaj koji nudi najbolji odnos uloženog i dobivenog. Kako bi doznali koji su to glodavci, za vas smo testirali malu vojsku gaming miševa, i pritom se namučili, ali i dobro zabavili. Dobrodošli u VIDI-jev test high-end gaming miševa.


Miševi su evoluirali

Od 2004. godine mnogo se toga promijenilo na polju gaming miševa, no osnove su ipak ostale iste: najvažniji su preciznost i udobnost.

Kako smo pisali u uvodu, osnove na kojima se temelje današnji gaming miševi postavio je revolucionarni Logitechov proizvod, MX510, kao i njegov nasljednik, MX518, kojima ćemo pridružiti i MX Revolution, čiji je fantastičan ergonomski dizajn poslužio kao uzor mnogim nadolazećim rješenjima.
Gaming miševi su od 2004. godine, kada je izašao MX510, evoluirali iz aspekta tehnologije, no doduše i ne toliko da bi rekli kako smo dobili neki novi MX510. Nova revolucija se nije dogodila, ali evolucija je nastavila solidnim tokom, kako nam ne bi bilo dosadno, te kako bi gamere zabavljali novim điđama.
Osnove su, znači ostale gotovo pa identične. Senzori su i dalje optički, odnosno laserski, i dalje na raspolaganju imamo jednu lijevu i jednu desnu tipku, kojima se obavezno pridružuje kotačić s vlastitom tipkom, a kao „default“ su tu i barem još dvije bočne tipke, kao i tipke za on-the-fly promjenu DPI-ja.
To su dakle, osnove osnova i mnogim korisnicima su sasvim dovoljne za gaming. Međutim kako su godine odmicale, tako su miševi dobivali na svojstvima, od kojih neka možemo smatrati zbilja „ludima“. No, krenimo redom.

Optički vs. laserski senzor

optički vs laserski senzor

Vlada uvriježeno mišljenje kako je optički senzor bolji od laserskog, što generalno i jest točno, no zanimljivo je kako je laserski senzor zapravo – optički. U laserskom mišu ne postoji laserski senzor per se, već se laser koristi za osvjetljenje. I optički i laserski miševi koriste CMOS senzore kojima hvataju slike površine ispod njih, a te slike upotrebljavaju za određivanje pomaka. U pitanju je CMOS senzor koji je moguće pronaći u smartphone uređajima ili digitalnim kamerama, no funkcionira znatno drugačije. Primjerice, CMOS senzor u miševima hvata tisuće slika u jednoj sekundi.
No, što optički senzor čini boljim od laserskog? Lasersko svjetlo ima drugačiju valnu duljinu, te samim time odlično funkcionira na tvrđim podlogama, dok na mekšim (odnosno onima s više dubine) hvataju previše nepotrebnih informacija, što može dovesti do smetnji u brzini. To je ono što zovemo „akceleracijom“.
Tako, primjerice, laserski senzori imaju varijaciju između 5 i 6 posto pri različitim brzinama, dok je kod optičkih senzora ta varijacija ispod 1 posto.

Veći DPI je bolji?

Tehnički, i u pogledu „moj je veći od tvog“ specifikacija, to je točno, ali kada je u pitanju krajnja uporaba, sve se svodi na osobnu preferenciju. Kako je Logitechov inženjer, François Morier izjavio, utrka između velikih brojki DPI-ja kod gaming miševa slična je utrci megapiksela kod smartphone uređaja. Odnosno, prema tehničkim specifikacijama, te brojke jesu impresivne, i tehnički gledano, taj podatak se treba gledati kao „bolji“ u odnosu na miš koji ima slabiji DPI, no u priču upada kvaliteta leće i veličina piksela na CMOS senzoru. Upravo su zato iPhone kamere svake godine sve bolje, iako nemaju perverzan broj megapiksela.
Da stvar bude zanimljivija, mnogi miševi, pogotovo oni laserski vjerojatno koriste nekoliko godina stare senzore. Primjerice, novi model miša iz 2016. možda koristi identičan senzor iz tri godine starijeg modela, ali nudi veći DPI zbog parcelacije originalne rezolucije, što definitivno nije dobra praksa.
Drugim riječima, ukoliko miš nudi senzor rezolucije od nevjerojatnih 16.000 DPI, to istovremeno ne znači da će vama zbog te ogromne brojke biti bolji. Vama će možda sasvim dobro odgovarati DPI srednje vrijednosti, no taj ćemo dio priče ostaviti za tekst o metodologiji.

Što je dovraga Pooling Rate?

Pooling rate označava koliko često miš svoju poziciju na podlozi javlja računalu, a mjeri se u Hz. Ukoliko miš ima primjerice 500 Hz pooling rate, svoju poziciju računalu javlja 500 puta u sekundi, odnosno svake dvije milisekunde. Veći pooling rate može smanjiti potencijalni lag, no kod današnjih miševa to je gotovo neprimjetno.
Ipak, dok je diskutabilno je li veći DPI ujedno i bolji, imati veći pooling rate je korisno.

Žičana ili bežična konekcija?

Od bežičnih miševa, kada je gaming u pitanju, nekada se bježalo kao što vrag bježi od tamjana, no danas to više ne drži vodu. Tek rijetki bežični miševi danas imaju pooling od 500 Hz, stoga ukoliko ste izuzetno osjetljivi na odziv miša, možda ćete primijetiti razliku, no to je vrlo malo vjerojatno. Veća je vjerojatnost da ćete primijetiti smetnje u performansama miša zbog kvalitete senzora, negoli zbog poolinga.
Veći problem kod bežičnih miševa je zapravo trajanje baterije, i upravo je zato preporučljivo imati žičani miš. Jednostavno ćete imati manje zafrkancije. Osim toga, bežični receiver je preporučljivo držati na stolu, odnosno u neposrednoj blizini samog miša.

Kalibracija senzora površini

Ovdje u pitanje dolazi kvaliteta i mogućnost softvera, obzirom da je neke miševe moguće optimalno prilagoditi površini na kojoj se nalazi. Ovdje u pitanje dolazi onaj podatak maksimalne podržane udaljenosti od površine (ukoliko miš lagano podižete u žaru igranja), no veliku ulogu vrši i sama površina, odnosno podloga za miš. Ukoliko softver miša podržava kalibraciju senzora prema površini, razlika će zbilja biti osjetna.

Tipke, odnosno switchevi

tipke odnosno switchevi

Većina gaming miševa danas koristi switcheve japanske tvrtke Omron, što znači da ćete ih pronaći i u onim jeftinijim rješenjima. Doduše, nisu svi Omron switchevi jednako dobri, obzirom da su podijeljeni u klase. Primjerice, ukoliko miš koristi D2F switcheve, to znači kako su proizvedeni u Japanu. No koristi li D2FC switcheve, znači da dolaze iz Kine, a prilično je jasno koji su kvalitetniji. Dodajmo tome i životni vijek tipaka, što su nažalost samo neki proizvođači definirali.

Utezi

utezi

Isprva je djelovalo kao „gimmick“, no ovo se svojstvo pokazalo zbilja korisnim pri igranju dinamičnih i kompetitivnih FPS naslova. Prilagođavanje težine miša utezima jedan je od najboljih evolucijskih pomaka u tehnologiji gaming glodavaca. Ukoliko vam miš pri igranju djeluje prelagano, tu su utezi namijenjeni „finom tjuniranju“ mase, kako bi dobili željeni rezultat. Značajnu razliku možda nećete osjetiti pri standardnoj uporabi, no kada je u pitanju headshot ili promašaj, svaka sitnica dobro dođe.

Promjenjiv grip

promjenjiv grip

Osim utega, proizvođači su se posljednjih godina dosjetli još jedne interesantne novine koju je moguće naći i na miševima srednjeg cjenovnog ranga – promjenjivog gripa. To svojstvo nudi primjerice Patriotov Viper V560 koji uz vrlo razumnu cijenu nudi modifikaciju utezima, ali i promjenjiv desni grip. Ne sviđa li vam se kako miš leži u ruci? Maknite aktualni grip i zamijenite ga s drugim. Identičnu stvar nudi i Roccat Nyth.

Miševi kreirani za specifične žanrove igara

Razer Naga Epic Chroma i Roccat Nyth miševi kreirani su za MMO, MOBA i RPG žanrove PC igara, s 12 tipaka na lijevom boku, koje je moguće prilagoditi za točno određene funkcije u igrama, kao i programirati Macro kombinacije. Promatrač bi rekao kako su takvi miševi bespotrebno pretjerivanje, no u našem se testu pokazalo kako je tipke na lako dostupnom mjestu vrlo korisno imati, pogotovo kada su u pitanju brzi žanrovi, kao što su MOBA i akcijski RPG.


Modularni dizajn

Iako se svojstva kao što su prilagođavanje utezima i promjenjivi grip generalno mogu smatrati modularnim dizajnom, Roccat Nyth je otišao korak dalje. Na lijevom boku miša nalazi se 12 tipaka, što i nije ništa posebno, jer to nudi i Razer Naga Epic Chroma. Međutim, tada ćete vidjeti kako je na Roccatovom mišu sve te tipke moguće izvaditi, zamijeniti ih s dodatnim tipkama koje dobijete u posebnoj torbici, i rasporediti ih kako vam najbolje odgovara.
Da ne stane na tome, Roccat nudi i mogućnost 3D printanja vlastitih tipaka.


Štakorčić na pregledu

Kako i priliči za gaming periferiju, sintetički benchmarci su nepostojeći te smo se zato na ovom testu usmjerili uglavnom na subjektivni dojam i osjećaj uporabe.

Gamepadovi, tipkovnice, miševi... Sve je to gaming periferija za koju ne postoje sintetički benchmarci, što ih automatski čini nešto kompliciranijima za testiranje pa smo tako donekle primorani “otkrivati toplu vodu”. Ipak, kako smo nešto uspjeli naučiti iz prethodnih testiranja, došli smo do zaključka kako nema mjesta nepotrebnom petljanju i prtljanju te smo shodno tome metodologiju testiranja podijelili u naredne kategorije.

1. Specifikacije uređaja

Kako je to vrlo slično na tržištu smartphone uređaja i digitalnih kamera, mnogi proizvođači se natječu u ratu megapiksela, a u slučaju gaming miševa u pitanju je rezolucija senzora. Ima li miš senzor nevjerojatno velike rezolucije, to ne znači automatski da je i bolji jer, budimo realni, malo tko će za igre koristiti rezoluciju senzora od maksimalnih 12.000 ili pak 16.000 DPI. No, je li senzor optički ili laserski, koliki je podržani maksimalni pooling, ima li mogućnost kalibracije senzora površine, koliki mu je broj tipaka, ima li onboard memoriju, ima li osvjetljenje i kakav je tip konekcije na računalo - to su sve prilično bitne, odnosno korisne specifikacije koje smo uzimali u obzir pri testiranju.

udjeli

2. Ergonomija

Najvažnija kategorija u našoj metodologiji testiranja spada na ergonomiju, odnosno osjećaj uporabe. U tu smo kategoriju “strpali” stavke kao što su kvaliteta izrade, osjećaj u ruci, kvalitetu tipaka, glasnoću tipaka, kvalitetu kotačića, kvalitetu osvjetljenja, dimenzije i masu miša, ima li odvojiv kabel te je li obložen tkaninom, ima li mogućnost prilagodbe balansa mase utezima, koliko je utege jednostavno montirati te naposljetku i softver odnosno njegove kvalitete i mogućnosti. Napominjemo kako je u ovoj kategoriji subjektivni dojam igrao veliku ulogu, stoga naše se mišljenje ne mora nužno slagati s vašim, no pri testiranju smo nastojali biti maksimalno objektivni.

3. Osjećaj uporabe u igrama

doom

Kako je ovo test gaming miševa, logično je da ih testiramo i u igrama, a za tu smo priliku upotrijebili tri igre; DOOM, Diablo 3 i Ashes of the Singularity. DOOM je izuzetno dinamičan FPS naslov, kako u singleplayeru tako i u multiplayeru i bio je idealan za kombinaciju testiranja preciznosti i brzine miševa.
Na drugom mjestu našao se Diablo 3, Blizzardov akcijski RPG poznat po tome da u igri “silujete” uglavnom lijevu, ali nerijetko i desnu tipku miša, a dobro je došao i za testiranje programabilnosti raspoloživih tipaka kao i za testiranje udobnosti miša. U FPS naslovima kao što je DOOM zbog totalnog kaosa na ekranu generalno nemate vremena misliti na udobnost, no igre kao što su Diablo 3 su sasvim druga stvar.
Naposljetku, tu je i Ashes of the Singularity, masivna strategija u realnom vremenu u kojoj su na naglasku ogroman broj jedinica na ekranu i ogromne mape po kojima je mišem potrebno “putovati”. Ashes of the Singularity odlično je poslužio za test nekoliko aspekata miša, kao što su više rezolucije senzora, kotačić miša te velikim dijelom i ergonomija.

4. Dodatna oprema i funkcionalnost

I dok jedni miševi nude sasvim osnovno iskustvo uporabe bez pretjeranog kompliciranja za nemalu cijenu, drugi miševi svoju višu cijenu opravdavaju dodacima koji se razlikuju od jednostavnih stvari poput ekstra kabela i naljepnica preko dodatnih podloga pa sve do zbilja impresivnih dodataka kao što su ekstra switchevi, gripovi, torbice, pa čak i podrška za 3D printanje vlastitih gripova ili pak tipaka.


U nastavku kliknite na linkove na kojima se nalaze jedinične recenzije svakog pojedinog uređaja na testu:

(Stranica 3 od 4)
« Prev All Pages Next » (Stranica 3 od 4)
Ocijeni sadržaj
(2 glasova)

// možda će vas zanimati

Newsletter prijava


Kako izgleda naš posljednji newsletter pogledajte na ovom linku.

Copyright © by: VIDI-TO d.o.o. Sva prava pridržana.