Jesu li skuplji kontroleri ujedno i tehnološki napredniji?
Kontroleri kao da već 20 godina nisu čuli za bolju evoluciju od “stavi više tipki”, no nedavno se zato pojavio Valve i njegov Steam kontroler.
Da se ne zavaramo, igraći kontroleri doživjeli su znatno bolju evoluciju u odnosu na primjerice tipkovnicu i miš, čija se funkcionalnost generalno nije znatno mijenjala otkako je postavljen standard još tamo 1872. godine kada je nastala prva QWERTY tipkovnica. Naravno, posljednjih godina je počela pomama za mehaničkim tipkovnicama i miševima ogromne preciznosti, a nova “fora” jest i programabilno RGB osvjetljenje kako bi doma imali i prigodni lightshow. Doduše, osnove su ostale iste.
PRESJEK dualshock kontrolera
Igraći kontroler, s druge strane promijenio je osam generacija, a najveći evolucijski pomak dogodio se 1997. godine s pojavom Sonyjevog Dual Analog kontrolera na čijem se dizajnu baziraju svi današnji kontroleri. Generalno, ovaj se gaming hardver sastoji od dva analogna sticka, digitalnih smjernica (D-Pad), četiri digitalne tipke s desne strane, dva digitalna triggera s gornje strane te iza njih dva analogna triggera. Analogni triggeri koriste se primjerice kada na automobilu gas želite dozirati polagano, a ne da auto odmah “poleti”, kao što bi bio slučaj da gas dajete na tipkovnici.
Osim spomenutih tipaka, kontroleri nude i još neke interesantne komponente koje su proizvođači počeli integrirati tek posljednjih godina. Osim, sada već relativno standardnih vibracijskih motora, tu su primjerice žiroskop, touchpad i LED osvjetljenje koji se mogu koristiti u određenim igrama ukoliko su te igre, naravno, optimizirane za te komponente.
Ipak, evoluciju kontrolera donekle je pomakao Valve.
Steam kontroler i pomak evolucije
Nakon 10. studenog 2015. tržište igraćih kontrolera bogatije je za Valevovo rješenje koje je donijelo novu evoluciju u ovaj gaming hardver. Ta evolucija doduše nije toliko revolucionarna kao u slučaju Sonyjevog Dual Analog gamepada, no bez obzira na to, u pitanju je interesantan pogled na budućnost i potencijalne novije iteracije Steamovog kontrolera.
KONFIGURCIJA: Steam kontroler, ali i Xbox One i DualShock 4 kontrolere moguće je konfigurirati za nepodržane igre
Glavna ideja Steam kontrolera jest podrška za igre koje uopće nisu optimizirane za gamepad, a u pitanju su primjerice strategije i slične žanrove koje jednostavno ne možemo zamisliti igrati bez miša. Valve je to pokušao promijeniti zahvaljujući dvama touchpadima velike površine s lijeve i desne strane kontrolera, čiji je zadatak emulirati preciznost miša koji koristimo u strategijama ili pak i pucačinama iz prvog lica. Osim dva touchpada, Steam kontroler raspolaže i preciznim žiroskopom koji bi također mogli koristiti kao miš u određenim žanrovima ili pak za neku sasvim drugu funkciju. Velika prednost Steam kontolera jest i velika programabilnost kao i mogućnost preuzimanja kontrolnih shema kreiranih od strane communityja.
Žica ili bez nje?
Kada su u pitanju high-end kontroleri ovdje generalno nema pravila, no u našem je testu ispalo gotovo 50:50 u pitanju uporabe žice, odnosno bežične tehnologije. Kažemo “gotovo”, jer jedan je kontroler više na strani bežičnih rješenja.
NIJE BEŽIČAN: Speedlink Quinox Pro ipak ima žicu koju je moguće odvojiti
Također, kako je naš test pokazao, nije postojalo baš nikakve razlike između žičanih i bežičnih varijanti, no obje varijante nude jednu boljku. Ukoliko je gamepad bežičan, moći ćete se fino zavaliti u fotelju i igrati, no zato ćete svako malo morati puniti baterije ili pak kupovati nove ukoliko s kontrolerom ne dolaze punjive baterije. S druge strane, sa žičanim gamepadovima ne morate brinuti o baterijama, no zato je upitno je li vam fotelja dovoljno blizu računala i hoće li žica biti dovoljno dugačka za takve prilike.
Također, žica ima neugodnu tendenciju zapetljavati se što nakon određenog vremena može dovesti i do pucanja ovojnice. Srećom, svi kontroleri koje smo testirali imali su mogućnost odvajanja žice kako bi je mogli uredno pospremiti.
Udobnost držanja kontrolera
Osim funkcionalnosti kontrolera, najvažniji aspekt uporabe jest i udobnost. Svi dobro znamo onaj osjećaj kada se fino zavalimo u fotelju ili trosjed te igramo omiljenu igru odnosno igre pred zaslonom ogromne dijagonale. Kako bi u svemu tome uživali kako spada, udobnost uporabe kontrolera od krucijalne je važnosti, čemu smo pri testiranju posvetili vrlo veliku pozornost. Ne leži li kontroler dobro u ruci tada ga nema smisla niti kupovati.
Programabilnost gamepada i ekstra tipke i komponente
Programirati tipke na kontroleru više nije nekakav bauk i to zahvaljujući Steamu i punoj podršci za Xbox 360/One i DualShock 4 kontroler, no tu su uvijek oni “posebni” kao što su primjerice Razer Wildcat i Speedlink Quinox Pro. Wildcat nudi šest dok Quinox Pro nudi četiri dodatne programabilne tipke, što smo testirali u racing (Project CARS) i FPS (DOOM) igrama i otkrili da može biti prilično korisno.
DODATNE KOMPONENTE: Razer Wildcat jedini je kontroler s najviše ekstra svojstava
Razer Wildcat također ima i neke ekstra komponente kao što su gumeni pokrovi za stickove, gumeni pokrov za bočni dio kontrolera, a tu je i posebni odvijač za montiranje dodatnih tipaka sa stražnje strane uređaja.