Vjerujemo da je prošlo ono vrijeme kada smo kao zagriženi PC gameri širokim lukom izbjegavali “one gamepadove” jer ništa nije moglo zamijeniti WASD i miš. Zbog sve boljih portova igara s konzola na PC, gamepadovi su danas jednostavno prilično potrebni i to za gotovo sve žanrove; od tučnjava i vožnji preko zabavnih platformera pa sve do akcijskih RPG naslova. Pucačine, avanture, strategije i ostale naslove za koje je potreban miš ipak ćemo u najvećem slučaju prepustiti tipkovnici i mišu, mada se i tu stvari polagano mijenjanju zahvaljujući upravo Steam kontroleru koji smo dobili na test usprkos činjenici da se još ne prodaje na našem tržištu pa ga možete nabaviti isključivo u online dućanu Steama.
Steam kontroler želi biti “game changer” koji, onima koji to žele, omogućuje igranje apsolutno svih žanrova uporabom gamepada. Upravo zato smo ovaj usporedni test kontrolera nazvali “Steam kontroler - sam protiv svih”, jer smo Steam kontroler sučelili apsolutno svim drugim najboljim kontrolerima koji se mogu naći na hrvatskom tržištu.
Dobar dio ovog testa usmjeren je i na kvalitetu high-end igraćih kontrolera raspoloživih u našim trgovinama. Naime, odnedavnom službenom podrškom DualShock 4 i Xbox One kontrolera stvari se počinju drastično mijenjati za PC gamere jer ih (opet u teoriji) možete koristiti i za žanrove za koje nisu optimizirani.
Njih nema mnogo, ali su opaki, sposobni, a neki od njih i vrlo, vrlo skupi. Kojeg biste od njih mogli odabrati za svoj PC? Odgovor na to pitanje odlučili smo ponuditi u našem testu.
Jesu li skuplji kontroleri ujedno i tehnološki napredniji?
Kontroleri kao da već 20 godina nisu čuli za bolju evoluciju od “stavi više tipki”, no nedavno se zato pojavio Valve i njegov Steam kontroler.
Da se ne zavaramo, igraći kontroleri doživjeli su znatno bolju evoluciju u odnosu na primjerice tipkovnicu i miš, čija se funkcionalnost generalno nije znatno mijenjala otkako je postavljen standard još tamo 1872. godine kada je nastala prva QWERTY tipkovnica. Naravno, posljednjih godina je počela pomama za mehaničkim tipkovnicama i miševima ogromne preciznosti, a nova “fora” jest i programabilno RGB osvjetljenje kako bi doma imali i prigodni lightshow. Doduše, osnove su ostale iste.
PRESJEK dualshock kontrolera
Igraći kontroler, s druge strane promijenio je osam generacija, a najveći evolucijski pomak dogodio se 1997. godine s pojavom Sonyjevog Dual Analog kontrolera na čijem se dizajnu baziraju svi današnji kontroleri. Generalno, ovaj se gaming hardver sastoji od dva analogna sticka, digitalnih smjernica (D-Pad), četiri digitalne tipke s desne strane, dva digitalna triggera s gornje strane te iza njih dva analogna triggera. Analogni triggeri koriste se primjerice kada na automobilu gas želite dozirati polagano, a ne da auto odmah “poleti”, kao što bi bio slučaj da gas dajete na tipkovnici.
Osim spomenutih tipaka, kontroleri nude i još neke interesantne komponente koje su proizvođači počeli integrirati tek posljednjih godina. Osim, sada već relativno standardnih vibracijskih motora, tu su primjerice žiroskop, touchpad i LED osvjetljenje koji se mogu koristiti u određenim igrama ukoliko su te igre, naravno, optimizirane za te komponente.
Ipak, evoluciju kontrolera donekle je pomakao Valve.
Steam kontroler i pomak evolucije
Nakon 10. studenog 2015. tržište igraćih kontrolera bogatije je za Valevovo rješenje koje je donijelo novu evoluciju u ovaj gaming hardver. Ta evolucija doduše nije toliko revolucionarna kao u slučaju Sonyjevog Dual Analog gamepada, no bez obzira na to, u pitanju je interesantan pogled na budućnost i potencijalne novije iteracije Steamovog kontrolera.
KONFIGURCIJA: Steam kontroler, ali i Xbox One i DualShock 4 kontrolere moguće je konfigurirati za nepodržane igre
Glavna ideja Steam kontrolera jest podrška za igre koje uopće nisu optimizirane za gamepad, a u pitanju su primjerice strategije i slične žanrove koje jednostavno ne možemo zamisliti igrati bez miša. Valve je to pokušao promijeniti zahvaljujući dvama touchpadima velike površine s lijeve i desne strane kontrolera, čiji je zadatak emulirati preciznost miša koji koristimo u strategijama ili pak i pucačinama iz prvog lica. Osim dva touchpada, Steam kontroler raspolaže i preciznim žiroskopom koji bi također mogli koristiti kao miš u određenim žanrovima ili pak za neku sasvim drugu funkciju. Velika prednost Steam kontolera jest i velika programabilnost kao i mogućnost preuzimanja kontrolnih shema kreiranih od strane communityja.
Žica ili bez nje?
Kada su u pitanju high-end kontroleri ovdje generalno nema pravila, no u našem je testu ispalo gotovo 50:50 u pitanju uporabe žice, odnosno bežične tehnologije. Kažemo “gotovo”, jer jedan je kontroler više na strani bežičnih rješenja.
NIJE BEŽIČAN: Speedlink Quinox Pro ipak ima žicu koju je moguće odvojiti
Također, kako je naš test pokazao, nije postojalo baš nikakve razlike između žičanih i bežičnih varijanti, no obje varijante nude jednu boljku. Ukoliko je gamepad bežičan, moći ćete se fino zavaliti u fotelju i igrati, no zato ćete svako malo morati puniti baterije ili pak kupovati nove ukoliko s kontrolerom ne dolaze punjive baterije. S druge strane, sa žičanim gamepadovima ne morate brinuti o baterijama, no zato je upitno je li vam fotelja dovoljno blizu računala i hoće li žica biti dovoljno dugačka za takve prilike.
Također, žica ima neugodnu tendenciju zapetljavati se što nakon određenog vremena može dovesti i do pucanja ovojnice. Srećom, svi kontroleri koje smo testirali imali su mogućnost odvajanja žice kako bi je mogli uredno pospremiti.
Udobnost držanja kontrolera
Osim funkcionalnosti kontrolera, najvažniji aspekt uporabe jest i udobnost. Svi dobro znamo onaj osjećaj kada se fino zavalimo u fotelju ili trosjed te igramo omiljenu igru odnosno igre pred zaslonom ogromne dijagonale. Kako bi u svemu tome uživali kako spada, udobnost uporabe kontrolera od krucijalne je važnosti, čemu smo pri testiranju posvetili vrlo veliku pozornost. Ne leži li kontroler dobro u ruci tada ga nema smisla niti kupovati.
Programabilnost gamepada i ekstra tipke i komponente
Programirati tipke na kontroleru više nije nekakav bauk i to zahvaljujući Steamu i punoj podršci za Xbox 360/One i DualShock 4 kontroler, no tu su uvijek oni “posebni” kao što su primjerice Razer Wildcat i Speedlink Quinox Pro. Wildcat nudi šest dok Quinox Pro nudi četiri dodatne programabilne tipke, što smo testirali u racing (Project CARS) i FPS (DOOM) igrama i otkrili da može biti prilično korisno.
DODATNE KOMPONENTE: Razer Wildcat jedini je kontroler s najviše ekstra svojstava
Razer Wildcat također ima i neke ekstra komponente kao što su gumeni pokrovi za stickove, gumeni pokrov za bočni dio kontrolera, a tu je i posebni odvijač za montiranje dodatnih tipaka sa stražnje strane uređaja.
Bez sintetike
Kao i pri prethodnom testu gamepada, niti ovdje nismo imali sintetički benchmark te smo se ponajprije morali osloniti na subjektivan dojam uporabe.
Bez sintetičkog benchmarka testirati gamepadove pomalo je nezahvalan posao, no obzirom da smo sličan test već odradili prije nekoliko godina u ovom smo testu imali mogućnost neke elemente testiranja izgladiti, pojednostaviti i poboljšati. Metodologiju smo podijelili u nekoliko kategorija.
1. Specifikacije uređaja
Ima li kontroler više svojstava ne znači nužno da je samim time i bolji, što se pokazalo pojavom Steam kontrolera. Naime, iako je Razer Wildcat primjerice natrpan svojstvima, samo je Steam kontroler na testu imao dva konfigurabilna trackpada koji su se pokazali krucijalnima u nepodržanim naslovima, kao što su primjerice strategije, a pokazao je i neusporedivo veću preciznost u FPS-u kao što je DOOM. Dodajmo i kako je iz aspekta konekcije najbolji uređaj na testu onaj koji podržava i žičanu i bežičnu konekciju, a da ne govorimo o tome kako bi bilo idealno da uređaj dolazi s punjivim baterijama.
2. Kompatibilnost s igrama
Iako je Steam najveća gaming platforma na PC-ju, ali i uopće na tržištu interaktivne zabave, to istovremeno i ne znači da su baš sve igre na Steamu.
TESTIRALI SMO SVE NAJBOLJE: igraće kontrolere za PC koji se mogu naći na domaćem tržištu, a na rezultate su utjecali subjektivni dojmovi koji se temelje na iskustvu igranja, obzirom da za testiranje gamepada ne postoje benchmarci kao za primjerice grafičke kartice
To bi bilo slično kao da smo usporedili konzolu i PC, a ovdje je Steam kontroler izuzetno ograničen, obzirom da ne podržava usluge kao što su Origin, GOG, uPlay pa i Windows 10 trgovinu odnosno Xbox aplikaciju na Windows 10 operativnom sustavu. Na testu nam je bilo izuzetno bitno da je kontroler kompatibilan sa svim igrama s kojima smo ga suočili.
3. Test u igrama
Kako bi na pravilan način testirali ove igraće periferije, potrebno je bilo odabrati i prave igre, a to su bile Mortal Kombat X i Killer Instict za testiranje digitalnih smjernica, digitalnih tipaka i programibilnih tipaka; Planet Coaster i Cities Skylines za testiranje sposobnosti gamepada u nepodržanim igrama na Steamu nakon preuzimanja community shema.
STRATEGIJE NA GAMEPADU: Zašto ne? Zahvaljujući Steamu i to je moguće. No, nije Steam jedini.
Project CARS za testiranje analognih stickova i analognih triggera; DOOM za testiranje preciznosti analognih kontrola; FIFA 17 za kombinirano testiranje svih kontrola te GTA V i The Witcher 3 za testiranje svih kontrola plus programibilnih tipaka.
4. Ergonomija
Nakon specifikacija uređaja i testa u igrama, treća najvažnija kategorija pri testiranju bila nam je ergonomija, i to zbog očitih razloga. Osjećaj držanja kontrolera u rukama, dimenzije, kvaliteta izrade vrlo su važna svojstva ergonomije, no pojam ergonomije kod ovog igraćeg hardvera širi se i na druge aspekte.
Točnije, u pitanju su kapice na analognim stickovima, kvaliteta digitalnih smjernica (recimo Xbox 360 ima jako loš D-Pad), odaziv vibracijskih motora, kvaliteta bežične konekcije, odnosno duljina kabela, a tu je i jednostavnost spajanja na PC. Ako kontroler ne dolazi s bežičnim adapterom ili kabelom, to očito predstavlja problem.
5. Dodatna oprema i funkcionalnost
Test je pokazao kako su neki igraći kontroleri bili gotovo pa lišeni dodatne opreme i funkcionalnosti, dok su, s druge strane neki bili natrpani i opremom i funkcionalnošću. Primjerice, jedna krajnost je Xbox 360 kontroler s kojim ne dobijete ništa drugo osim bežičnog adaptera, a druga je krajnost Razer Wildcat koji stiže sa... zbilja svime i svačime. Doduše, to „sve i svašta“ morate dobro i platiti.
Valve Steam Controller
Kameleon
Valveov Steam kontroler želi dosta stvari istovremeno, no uz sve to postoji i nekoliko značajnih razočaranja.
Valve je vrlo vičan ulaziti u rizike, stoga i nije čudno što je Gabe Newell trenutno bogatiji od aktualnog američkog predsjednika Donalda Trumpa. Dok je Steam bio ulazak u rizik koji se definitivno isplatio, neki nedavni izleti u polje hardvera bili su djelomično uspješni. Steam Machine se pokazao potpunom katastrofom, što se doduše ne može reći i za službeni Steam Controller. U pitanju je naizgled vrlo upečatljiv komad igraće periferije kreiran kako bi podržavao žanrove nekarakteristične za gamepad kao što su strategije u realnom vremenu, strategije poput city simulatora (Cities Skylines), a ovdje bismo uvrstili i pucačine iz prvog lica, obzirom da je uporaba gamepada u FPS naslovima na PC-ju ravna bogohuljenju.
Steam kontroler je upravo stoga uređaj poput kameleona odnosno želi biti prilagodljiv svim raspoloživim žanrovima na PC-ju.
Krenimo od dizajna. Steam kontroler nije odveć ergonomičan, što možda nećete osjetiti nakon što ga stavite u ruke, no pokrenete li neku od igara tada ćete primijetiti kako ovaj gamepad generalno i nije kreiran da bi bio ugodan već funkcionalan. S lijeve i desne strane uređaja nalaze se dva touchpada (ili trackpada, kako vam je draže) koje je moguće konfigurirati kao analogne smjernice ili pak kao miš. Osim touchpadova, tu su četiri digitalne “YXAB” tipke, jedan analogni stick, četiri analogna triggera te dvije dodatne digitalne tipke sa stražnje strane kontrolera. Ispod “haube” gamepada nalaze se žiroskop i akcelerometar koje je također moguće upotrijebiti pri konfiguraciji kontrola za igre, a tu su i izrazito dobri vibracijski motori.
E sad, krenimo prvo na prednosti. Steam kontroler u odnosu na druge proizvode u našem testu nudi najviše svojstava koje je zahvaljujući odličnom editoru na Steamu i shemama drugih korisnika za specifične igre moguće konfigurirati kako god vam je drago. Također, bez obzira na to što Steam službeno nudi podršku za DualShock 4 i Xbox One/360 kontrolere, Valveov gamepad nudi najviše svojstava i najbolje je optimiziran za Steam. Osim toga, u pitanju je bežično rješenje.
E sad, bacimo se na nedostatke. Steam kontroler je nažalost ograničen isključivo na Steam, odnosno Steam Big Picture, što će značiti da ukoliko neke igre imate na Origin, GOG ili uPlay uslugama, Steam kontroler za njih nećete moći koristiti. Postoje naravno neki zaobilazni trikovi, no kako god da okrenete, velik je to nedostatak.
Druga stvar: kontroler ne dolazi s punjivim baterijama. Istina, baterije mogu trajati i do 80 sati igranja, a u pakiranju dobijete i microUSB kabel tako da kontroler možete koristiti sa žicom, što je OK, no ukupno gledajući Valveu to ne ide u prilog.
Naposljetku, tu je i zbilja loš ergonomski dizajn. Kontroler držati u rukama bilo je jednostavno... nezgrapno, bez obzira na igre koje smo igrali.
Sony DualShock 4
Najbolje za uloženo
Sonyjev DualShock 4 gotovo je pa idealan igraći kontroler više klase.
Kako smo pisali i pred nekoliko godina u testu gamepadova, DualShock 4 je zahvaljujući neslužbenim driverima za PC moguće u potpunosti osposobiti za žičnu ili bežičnu konekciju te ga koristiti za apsolutno sve igre. Neslužbeni driveri zapravo emuliraju Xbox kontroler, no u driverima je moguće modificirati gotovo sve funkcionalnosti kontrolera kao što je primjerice boja LED osvjetljenja, intenzitet vibracijskih motora i drugo.
Doduše, DualShock 4 kontroler ima službenu podršku za Steam i uPlay platforme tako da za igranje igara na tim uslugama nećete trebati neslužbene drivere. Štoviše, neslužbene bi drivere trebalo onesposobiti pri uporabi Steama ili uPlaya obzirom da će u protivnom doći do interferencije među postavkama.
Dok uPlay nudi osnovnu podršku za žičanu, odnosno bežičnu konekciju DualShocka 4, Steam ide korak dalje. Želite li igrati naslov neoptimiziran za kontroler, za DualShock 4 moguće je preuzeti community konfiguracije originalno kreirane za Steam kontroler. To smo testirali na naslovu Planet Coaster. I dok je DualShock 4 doista koristio community konfiguraciju kontrola, upravljivost nažalost nije bila na razini Valveovog igraćeg hardvera. S postavkama konfiguracije se naravno moguće “igrati” te ih prilagoditi za rad na DualShocku 4.
Generalno, DualShock 4 je gotovo pa savršen gamepad koji u pakiranju ne dolazi s microUSB kabelom za punjenje, a za bežičnu konekciju potrebno je imati i Bluetooth adapter.
Microsoft Xbox 360 kontroler
Star, pouzdan i izvrstan
Microsoftov Xbox 360 kontroler još uvijek je odličan izbor za PC gamepad.
Igraći kontroler koji se uporno odupire vremenu definitivno je Microsoftov Xbox 360 bežični gamepad. Microsoft ga je predstavio 2005. godine uz launch Xbox 360 igraće konzole, a nedugo nakon toga pojavio se i u bežičnoj varijanti za Windowse. No znakovito je kako u našim trgovinama bez obzira na starost još uvijek drži dosta visoku cijenu. Teško ga je pronaći po cijeni manjoj od 250 kn, no opet, s obzirom na kvalitetu to i nije toliko strašno.
U našim se testovima pokazao izuzetno pouzdanim, no pomalo “labave” digitalne smjernice (D-Pad) mogu raditi probleme u tabačinama kao što su Mortal Kombat ili Killer Instinct i slični.
Također, zbog nedostatka žiroskopa i slične tehnologije, nakon kofiguracije u Steamu nije odveć uporabljiv u žanrovima neoptimiziranima za gamepad. Doduše izuzev toga, Xbox 360 bežični kontroler vrhunski je za sve one naslove za koje je gamepad zbilja potreban. Dodajmo tome i da zbilja fantastično leži u ruci. Postoje li nedostaci? Postoje, naravno, i to iz aspekta baterija, obzirom da s kontrolerom ne dolaze punjive baterije.
Razer Wildcat
Vrhunska i skupa divlja mačka
Razer je specijaliziran za “premium” gaming periferiju, a ovaj gamepad nije iznimka.
Sve se više proizvođača gaming hardvera upušta u proizvodnju rješenja za profesionalne gamere, no generalno se radi o izuzetno dobrom marketinškom triku. Stavite li opis svog proizvoda kako je namijenjen profesionalnim gamerima, to znači kako mu je cijena samim time i do 50% viša. Neki proizvođači tu mogućnost zbilja koriste kao marketinški trik, no za Razer već znamo kako će za visoku cijenu ponuditi i kvalitetu.
Takav je slučaj i s Wildcat, Xbox One igraćim kontrolerom, nasljednikom Sabertooth kontrolera.
Razlika između Sabertooth i Wildcat kontrolera generalno i nije ogromna, osim što je nova generacija kreirana za Xbox One konzolu i Windows 10 PC, a što se svojstava tiče situacija je manje-više “tu negdje”. Wildcat, baš kao i Sabertooth nudi šest ekstra tipaka, od kojih su četiri na stražnjem dijelu uređaja izmjenjive, a montiraju se posebnim odvijačem kojeg dobijete u pakiranju. Tu su i dodatne gumene kapice za analogne stickove kao i opcionalni gumeni pokrov za bočne strane gamepada, koji omogućuje bolji “grip” pri igranju.
Wildcat je vrhunski odradio posao u svim igrama, a uvelike pomaže i programabilnost ekstra tipaka koje je moguće zadužiti za dodatne kontrole. Naravno, glavni nedostatak gamepada jest što ogromna cijena kao i činjenica da za taj iznos nije i bežičan.
Speedlink Quinox Pro
Tihi favorit
Speedlink nije odveć razvikan brand, no Quinox Pro je prilično dobar komad igraćeg hardvera.
Speedlink je tijekom godina zahvaljujući vrlo solidnom i kvalitetnom izboru gaming periferije na tržištu uzeo svoj dio kolača te se polako ali sigurno nameće kao jedan od boljih brandova gaming periferije, iako nije odveć razvikan kao što je to primjerice Razer.
Quinox Pro je interesantan komad igraćeg hardvera koji je jednim dijelom zapeo u prošlosti dok je drugim dijelom donekle u sadašnjosti. Razlog zbog kojeg kažemo da je zapeo u prošlosti jest zato što Quinox Pro hardverom emulira Xbox 360 kontroler, što se i pokazalo točnim nakon što smo gamepad spojili na PC; Windows ga je prepoznao kao Xbox 360 kontroler. Doduše, u sadašnjosti se nalazi zahvaljujući dizajnom koji više oponaša Xbox One kontroler kao i svojim vrlo dobrim dodatnim svojstvima. Za razliku od originalnog, Microsoftovog Xbox 360 kontrolera, Quinox Pro nudi odlične i vrlo precizne digitalne smjernice (D-Pad).
No, Quinox Pro ide nekoliko koraka dalje u odnosu na Xbox 360 i Xbox One kontroler te funkcionalnošću, ali i cijenom uvelike konkurira Razeru i njegovom Wildcatu.
Speedlinkov gamepad, naime baš kao i Wildcat nudi dvije programabilne tipke na gornjem dijelu uređaja gdje se nalaze triggeri, kao i četiri dodatne programabilne tipke na stražnjoj strani gamepada.
Quinox Pro naravno nema jednaku kvalitetu izrade kao Wildcat niti bogato pakiranje, ali tu je zato upečatljivo LED osvjetljenje kao i, ono što će korisniku najviše značiti pri potencijalnoj kupnji - upola manja cijena.
Manjkavosti doduše postoje i to u nekoliko aspekata. Vibracija bi mogla biti bolja kao i analogni triggeri, a spajanje žice je pomalo nezgodno.