Jedan od najčešćih upita kojeg dobivamo od korisnika jest da li više VRAM-a (generalno) znači bolje performanse kod grafičkih kartica. Taj upit je u zadnje vrijeme postao nešto konkretniji na "živim" primjerima s kojima smo se i sami odlučili pozabaviti i pritom razbiti neke mitove te vam potencijalno uštedjeti nekoliko porcija dobrih ćevapa.
Loša optimizacija ili visoki zahtjevi?
Ugrubo, postoje dva razloga zbog kojeg će neka igra trebati više VRAM-a od druge igre. Prvi je taj da je igra jednostavno rečeno loše optimizirana i troši resurse "kao luda" ili ima memory leak, a drugi je taj da je igra jednostavno grafički vrlo zahtjevna na račun velikih i kompleksnih tekstura, naprednog enginea i još pokojeg drugog faktora. U praksi, barem što se tiče 1080p rezolucije, praktički niti jedna igra se ne može pohvaliti (a da je koliko-toliko optimizirana) da joj 2 GB VRAM-a nije bilo dovoljno, ma koliko god da igra bila zahtjevna. Ova količina se u tom slučaju puno puta, pa tako i sada, pokazala i više nego dovoljnom, čak i kod igara open world tipa. Čak se i 1440p / 1600p rezolucija bez problema snalazi s 2 GB VRAM-a, pogotovo ako je igra dobro optimizirana dok sve ostale rezolucije iznad ovih polako zalaze u teritorij "must have" većih kapaciteta video memorije. S druge strane ako stvarno jako loše developeri odrade posao, lako se može dogoditi da igra "pojede" sav VRAM pa da igra počne štucati, a kroz nedavnu povijest je bilo par takvih primjera kojima je gaming zajednica vrlo brzo dala do znanja što misle o tome, bilo da je krivica bila na samoj igri ili driverima.
Mainstream konfiguracija za testiranje: Core i5 bio je i više nego dovoljan da potjera ekipu odabranih
Dilema crvenog tabora
Krenimo prvo s AMD-om. Njihova aktualnija generacija grafičkih kartica iznjedrila je jednu dilemu koja često muči korisnike, a to je da li kupiti R7 370 s 2 GB RAM-a ili 4 GB. Razlika u cijeni je ugrubo 200 kuna, što možda i ne zvuči puno, ali možda se ipak može i bolje upotrijebiti taj novac. Testiranje u sklopu usporedbe ova dva modela odvili smo u sklopu 1080p rezolucije koje je zapravo i prirodno okruženje ove serije jer za sve iznad toga ovaj GPU jednostavno neće imati dovoljno snage da pogura u pristojnom broju FPS-a, bez obzira na VRAM. Ovdje morate prije svega shvatiti da same performanse grafičke kartice odnosno GPU-a ne ovise o količini VRAM-a već samo o snazi GPU-a. Naravno, postoje situacije gdje će VRAM ograničiti snagu GPU-a, ali to su iznimno rijetki scenariji s kojima se 98% korisnika neće nikad susresti.
Podjednaki rezultati: Ako nećete ići na višu rezoluciju ekrana možete ići na jeftiniju grafiku s manje VRAM-a
Uz fiksiranu rezoluciju odlučili smo igre postaviti na gotovo najvišim postavkama grafičkih detalja i ostalih điđa kako bi probali čim više napuniti VRAM teksturama i ostalim parametrima koji će dodatno opteretiti VRAM. Pogledom na rezultate testiranja jasno je vidljivo da između R7 370 2 GB VRAM-a i R7 370 s 4 GB VRAM-a nema apsolutno nikakve razlike dobivenim prosječnim frameratovima, čak i kod zahtjevnijih igara. Iako smo pomislili da ćemo uvidjeti razlike u minimalnim framerateovima, u slučaju 1080p rezolucije to jednostavno nije moglo doći do izražaja.
Dilema zelenog tabora
Kod nVidije se također vodi slična dilema, ali na nešto višem rangu obzirom da je riječ o GTX 960 seriji koja je dosta jača od AMD-ove R7 370. Ovdje ćete se također susresti s mnogo različitih modela proizvođača koji također nude 2 ili 4 GB model. Kod GeForce GTX 960 je problem nešto složeniji budući da ista može bez problema gurati igre u rezolucijama većim od 1080p. Tu smo onda malo zakrenuli priču obzirom na to da je ona generalno jača grafička kartica te smo onda sve testove odradili u 1440p rezoluciji umjesto u 1080p kao kod R7 370. Ovdje također nije bilo gotovo nikakve razlike između 2 i 4 GB verzije istog modela, jedan do maksimalno dva framea razlike, što možemo svrstati u domenu statističke pogreške pri mjerenju.
No, postoji druga strana priča u slučaju testiranja pri ovoj višoj 1440p rezoluciji, a to je da su razlike u dobivenim minimalnim frameovima u pojedinim igrama nešto manji u slučaju modela s 2 GB VRAM-a nego kod modela s 4 GB VRAM-a. Ovo smo primijetili obično kod igara sand-box tipa, gdje je svijet kojim vaš lik hoda otvorenog i glomaznog tipa, što zahtijeva puno VRAM-a i vjerojatno se isti u tom slučaju napunio "do vrha". Iako to kao što možete vidjeti ne utječe direktno na prosječne performanse i framerate, u načelu se može manifestirati kao nagli, ali vrlo trenutni i kratki pad u performansama, nešto slično poput stutteringa. Tu smo zapravo dotaknuli tu gornju krajnju granicu gdje 2 GB VRAM-a u sklopu 1440p može biti dovoljno, ali ne bi bilo loše da je bilo 4 GB u pitanju.
Tako malen, a tako bitan: Klasični GDDR5 VRAM čipovi uskoro bi mogli biti zamijenjeni HBM-om
Škakljiva odluka
Super, uštedjet ćete pokoju stoticu, uzet ćete grafičku karticu s manje VRAM-a jer očigledno nema potrebe za više od toga, ali.... Postoji jedan "ali" koji je doduše malo nategnut, ali i potencijalno zabrinjavajući. Iako sve ovo što smo vidjeli vrijedi očigledno u praksi te je i opravdano rezultatima i bez ikakve dileme, taj isti zaključak prema ovim iskustvima bi barem za sada ograničili samo na DX11 API. Mada bi DX12 API sa svojim alatima, optimiziranošću i manjim overheadom developerima trebao omogućiti da se koristi manje VRAM-a u usporedi s DX11 API-em, prve DX12 igre i njihovo testiranje pokazalo je sasvim suprotno stanje. Za sada se čini da DX12 API ipak ima tendenciju trošiti više VRAM-a nego DX11, barem u usporedivim igrama koje su dostupne u oba dva API-a. Ovo bi moglo ponukati neke ljude da se ipak odluče na kupnju modela s više VRAM-a, no cijela stvar nije toliko trivijalna i zapravo ponovno dolazimo do teme loše optimizacije.
Jedva napola iskorišten: DOTA 2 napunila je VRAM tek na nešto malo iznad 1 GB
Sve se opet svodi na same developere igara da učine istu što optimiziranijom, bez nepotrebnog trošenja resursa. Naravno, ovo nije potencijali problem DX12 već je bio i još uvijek je problem i DX11 API-ja, a i svakog sljedećeg API-ja jer nema te grafičke kartice koju neće zakopati loše "napisana" igra. Ukoliko je igra dobro optimizirana, sve dalje će se po pitanju "potrošnje" VRAM-a svesti na količinu i veličinu tekstura, dinamičkih procesa (poput sjena), grafičkog enginea... Naravno, još uvijek trebamo vidjeti u kojem će smjeru otići tehnologija koja okružuje ovu industriju jer se s druge strane može dogoditi da će grafika i novi nadolazeći enginei dosegnuti takvu razinu vjernosti gdje u igri nećete moći razlučiti realno od umjetnog, a takvo što će sigurno ipak trebati više od uobičajene količine video memorije. Stavljajući to po strani, osobno bi i dalje odabrali jeftiniju varijantu s manje VRAM-a, pogotovo ako ste sigurni da ne planirate ići u više rezolucije od ovih koje smo mi koristili u sklopu testiranja.