Samozatajni hrvatski game studio Lion Game Lion dobio je 8 milijuna dolara (cca 52 milijuna kuna) za izradu vlastitog IP-a. Povjerenje im je ukazao poznati švedski studio Starbreeze, nakon dugotrajne suradnje na Payday DLC-ovima. Zanimalo nas je kako je godinu dana star gaming studio uspio narasti od 6 do 21 zaposlenika i dobiti povjerenje jednog od najrenomiranijih europskih gaming studija pa smo posjetili njihov rastući ured u Sky Officeu.
RAID: WORLD WAR II Provest će nas kroz brojne poznate bojišnice u 2. svjetskom ratu.
Developeri kažu kako semnogo toga može zaključiti samim pogledom na poster pa sami procijenite
ŠVEDSKA ŠKOLA
U Lion Game Lionu srdačno su nas primili osnivači braća Ilija i Nikica Petrušić. Da je studio prožet nešto drugačijom kulturom od one na koju smo se navikli posjećujući ostale (IT) firme, mogli smo vidjeti već na samom ulazu. Ljubimci su dobrodošli, a većina zaposlenika ne nosi cipele, već hodaju u čarapama i papučama. Potonji običaj česta je pojava u Švedskoj, gdje su Ilija i Nikica odrastali od malih nogu. “Od 92’ smo u Švedskoj, tamo smo završili sve škole.” kaže Nikica, koji hvali njihov model obrazovanja. Obojica su pohađali istu školu, Gamemaker iz Arvike (koji se sad spojio s The Game Assemblyjem u Malmöu), u koju su upali zahvaljujući svom iskustvu s modding scene. “Oni su tražili da barem nešto znaš, da nije skroz ispočetka. Mi smo poslali to što smo moddali.”, kaže Nikica, koji dodaje da je kroz cijelo vrijeme obrazovanja bio fokus na stjecanju prakse: “Tamo se uči ono što ti treba. Nije bilo puno učenja. Uvijek smo radili projekte.” Rad na portfelju je iznimno bitan. Nakon što su odslušali predavanja, braća bi doma sjela za računalo i još četiri sata provela radeći na svojim projektima, kako bi se u budućnosti mogli predstaviti željenim poslodavcima. Ovisno o tome gdje želiš raditi, tako krojiš svoj portfelj i upoznaješ se s alatima. “Ja sam radio u engineu za Starbreeze. Htio sam tamo ići na praksu i radio sam u njihovom engineu da se naučim i da mi je lakše kad budem tražio praksu. Da već znam raditi i mogu odmah početi.” S poslovnim kontaktima su se upoznali u školi, gdje su im ključni igrači švedske industrije igara držali predavanja: “Super je što dolaze ljudi iz industrije. Mi smo imali frajera iz DICE-a, bili su Avalanche Studios... Ljudi dolaze i uče te.” oduševljeno priča Ilija. “I druga stvar je praksa.” dodaje Nikica. “Dvije prakse u te dvije godine (op. a. koliko je trajala škola). Prva praksa je pet tjedana, a druga je puno duže, 6 mjeseci. Na drugu praksu sam došao u Croteam tako da sam kod njih bio i ostao.” Ilija je imao slično iskustvo: “Ja sam za prvu praksu išao u Zootfly i tako sam isto ostao. I opet su mi dali diplomu zato što su rekli: Cilj je toga da ideš tu, da dobiješ posao.” Za studiranje su dobili kredit od države, koji od sličnih modela u Hrvatskoj razlikuje po tome što je rok otplate mnogo duži.
Poster S obzirom na njihove prošle naslove i slogan igre, ne bismo se čudili da nas stave u ulogu ratnih
profitera, a naslov datoteke postera (Tokyo_Poster_03_Flat2) daje nam naslutiti jednu od lokacija naših avantura
POVRATAK U HRVATSKU
Nakon završetka game dev škole Nikica je radio u domaćim studijima Croteamu i Gamepires, dok je Ilija skupljao iskustvo u Zootflyju, GRIN-u i Overkill Softwareu. Štoviše, kad se GRIN studio zatvorio, Ilija je s jednim dijelom njihovog tima osnovao Overkill Software. Počeci su bili skromni, preživljavali su na kineskim rezancima i kruhu dok nisu napravili 50% Paydaya i osigurali izdavački ugovor sa Sony Online Entertainmentom za PC i PS3 platforme. Od početka razvoja prve igre pa do kraja Paydaya 2, narasli su s 8 na 25 zaposlenika. U međuvremenu im se, na razvoju drugog dijela, pridružio Nikica: “Kako je Payday postao sve veći i veći, popularniji, [bilo je sve] više i više posla. Znači, moraš izdati DLC, update ili nešto. 25 ljudi, to nije puno u ovom biznisu ako imaš neku igru koja stalno raste. I onda smo mi tražili outsourcing da nam pomogne.” Braća su predložili Hrvatsku kao idealno mjesto za razvoj igre. Željeli su podići lokalnu game dev scenu na viši nivo, a Nikica je već poznavao zajednicu i sposobne ljude iz Croteama i Gamepiresa. Predložili su Overkill Softwareu (i Starbreezeu, koji ih je u tome vrijeme već kupio) da osnuju mali tim od šestero ljudi i dobiju probni rok od godinu dana. “Mi smo sjeli i u dva dana izdizajnirali jedan DLC - The Bomb. Onda je on [Ilija] to uzeo i samo pokazao. I oni su rekli super.”, Nikica se prisjeća početaka.
Braća iz Švedske Ilija i Nikica Petrušić vratili su se u Hrvatsku da zaposle naše ljude i podignu
domaću game development scenu na viši nivo
GAME DEV KULTURA
Kad su osnovali studio, pitali su najbliže prijatelje, za koje su znali da imaju znanja i iskustva, hoće li raditi kod njih. Prvi mjesec bilo ih je šestero, drugi mjesec sedmero, nakon dva mjeseca već su narasli na osmero. U 14 mjeseci rada u Hrvatskoj zaposlili su 15-ero ljudi. Upitali smo ih kako im je uspjelo tako brzo podići firmu, bez gubitka na kvaliteti kadra i proizvoda. “Mi imamo malo drugačiji način [zapošljavanja]. Netko je zainteresiran doći i ponese svoj CV, mi to pogledamo i ako se nama čini interesantan, pozovemo ga na tjedan dana da bude tu kod nas i radi. Da vidimo tko je to, je li u biti stvarno zna raditi, CV se može fejkati i štogod. I da se uklopi sa timom, da vidi kako funkcionira i to sve skupa. Dosta ljudi bez problema dođe i radi kod nas tjedan dana. Evo sad dolazi jedan dečko iz Varaždina tu na praksu. Mi smo pogledali što je on radio prije i izgleda nam dobro i sad će tu sjesti s nama, dobit će zadatke od level dizajnera. Naš level dizajner treba pet zgrada. Njemu će dati dvije i to mu je test.”, objašnjava Nikica, koji nadodaje da je integracija s timom krucijalna. Određeni zaposlenik može imati vrhunske kvalitete, ali mu to ništa ne znači ako se ne uklapa u tim, koji već sada funkcionira savršeno: “Svatko se zna, petkom idemo vani piti, jedna grupa, druga grupa, nekad i svi. Družimo se svi i kao da sam doma kad radim. Meni je ugodno. Isto kao što igramo hokej. Igrali smo hokej gore u Švedskoj i sad tu isto igramo, manje više svi u firmi. Iznajmimo led i idemo sat, do dva sata. Onda se vratimo svi sretni i jedva čekamo drugi hokej. I onda se i bolje radi i ima se o čemu i pričati.” Ukoliko vam sve ovo zvuči primamljivo, valjda napomenuti da Lion Game Lion trenutno ima nekoliko otvorenih pozicija, za skladatelja i level dizajnera. Za zvučnu stranu priče ne boje se previše, dobili su pregršt prijava. Level dizajn je jedna druga priča. Hrvatskoj nasušno nedostaje dobrih level dizajnera. Osim što ne postoji adekvatna škola za game dizajn, ljudi baš ne shvaćaju modding scenu ozbiljno, koja je Iliji i Nikici osigurala prve poslove. Unatoč brzom rastu, novom IP-u i ogromnom, neiskorištenom radnom prostoru koji tek čeka na uređenje, odlučni su u želji da tim ne prelazi brojku od 30 zaposlenika. Razlog tome je, kako Ilija kaže, “lakši i ljepši” način rada u kojem su svi zaposlenici jednako involvirani i gdje nema previše hijerarhijske strukture, koja bi mogla kočiti produktivnost.
Gameri u duši Braća u slobodno vrijeme (kao i ostali zaposlenici) često igraju
igre: hokej, DotA, WoW, Diablo...
Čak održavaju turnir u Quakeu
RAID: WORLD WAR II
O novom IP-u, datumu izlaska i dostupnosti na platformama nisu željeli previše otkrivati. Osim da je riječ o kooperativnoj pucačini iz prvog lica koja će biti drugačija od drugih igara slične tematike. No čak i ako volite igrati solo, igra će vam dopustiti samostalno igranje misija. Zasad je igra najavljena za PC, no s obzirom na prošlost studija, engine u kojem rade (Diesel engine lako može exportati igru na PS3 i PS4 platforme) i popularnost takvih igara na konzolama, vjerujemo da konzolaški igrači neće biti zapostavljeni. Cijelo vrijeme dok su radili na Payday DLC-ovima, sa strane su razvijali RAID. I, nakon nekog vremena, odlučili ga pokazati Starbreezeu. Dogovori o budućnosti te igre trajali su 8 mjeseci, nakon čega je Starbreeze dao zeleno svjetlo i pozamašnu investiciju. Usto, potpisali su izdavački ugovor o kojem većina developerskih studija može samo sanjati. Naime, nakon što Starbreeze pokupi 120% uložene investicije kroz prodaju, dijele profil 50/50, s time da isti udio prava imaju u vlasništvu IP-a. Starbreezeovci su i sami bili developerski studio pa imaju znanja da im pomognu u izradi igre od nule. Usto, ovim ugovorom su ih najbolje motivirali da uspiju. Lion Game Lion trenutno završava Casino DLC za Payday, a RAID: World War II izdat će kad sami budu zadovoljni proizvodom. Kao što kaže ona star game developerska: “When it’s done.”