Priča o fotografiji i videu isprepletena je od samih početaka, a tehnologija koja prati trendove fokusira se upravo na najpopularnije želje potencijalnih kupaca. Dugo su videorekorderi bili većinski hardver kod prosječnih korisnika za bilježenje omiljenih trenutaka. Tako su se na kraju i razvili TV kanali koji su skupljali najsmješnije doživljaje snimljene videorekorderom. No, s vremenom se polako počelo preferirati fotoaparate, odnosno njihov dizajn, a razvojem društvenih mreža, širi se i tržište fotografija.
Prošlo je tridesetak godina od prvih digitalnih fotoaparata i možemo reći da je s direktnom usporedbom razlika poprilična. Današnji modeli rezultat su godina evolucije, poput zakretnog ekrana s kojim se dosta brendova mučilo kod dizajniranja idealne implementacije, dovoljno čvrste da izdrži godine korištenja. No, od modernih fotoaparata danas se očekuje i snimanje videa, što je relativno nov zahtjev. Donedavno su fotoaparati mogli snimiti kakav-takav video, često vremenski limitiran zbog raznih pravila, a tu je bilo i sveprisutno zagrijavanje, pa i pregrijavanje uređaja.
Smatramo da se velik pomak dogodio implementacijom „mirrorless“ tehnologije u profesionalnije fotoaparate, pomak koji se dugo odgađao upravo iz spomenutih razloga, kao i činjenice da su baterije morale također biti značajno poboljšane.
Izbacivanjem dobrog dijela hardvera koji je utjecao na veličinu i težinu fotoaparata, trebala je samo još generacija da proizvođači shvate kako je ipak bitan i dizajn za dobro držanje u ruci, a usput je riješen i problem pregrijavanja koji je rezultirao i implementacijom aktivnog hlađenja u nekim kamerama, što naravno nije idealno rješenje ako želite čistu audio snimku. Sada su svi ti problemi mahom riješeni za većinu konfiguracija snimanja i u ponudu stižu vrlo atraktivni modeli koji kupcima nude najbolje iz oba svijeta: video i fotografiju.
Kompaktan: dizajn ove vlogging kamere znači i da će većina full-frame objektiva na njoj izgledati ogromno
Sony je svoj prvi pravi vlogging fotoaparat izdao pod novim ZV brendingom, s jednostavnim nazivom ZV-1. To je kompaktan fotoaparat sa objektivom koji ne možete mijenjati, no zato se uvlači kada se fotoaparat ne koristi. Na prvu se doima kao jednostavan point-and-shoot fotoaparat, no nudi brojne funkcije specifično dizajnirane za snimanje videa. Riječ je o kompaktnom fotoaparatu koji koristi 1-inčni senzor 3:2 omjera što je solidno za njegove dimenzije, a opremljen je Sonyjevim Bionz X čipsetom za brzu obradu slike i videa.
Sam fotoaparat je malen, sa 60 x 105,5 x 43,5 mm dimenzijama te oko 300 grama mase. Posebne funkcije su vrlo jednostavna kontrola bokeha, odnosno zamućene pozadine iza subjekta kako bi se lakše odvojili od gomile i na prvu već pokazali daleko bolji izgled videa u usporedbi s mobitelima. Dodane su još i brojne funkcije poput kontrole autofokusa specifično kod snimatelja koji ispred sebe prikazuju proizvode, te se kamera pametno prebacuje na fokus proizvoda.
Tu je i Sonyjev odličan autofokus koji može pratiti oči subjekta i tako dati dojam iznimno oštrog videa u svim situacijama, bez puno „traženja“ fokusa. Naravno, tu je i jednostavan set dodataka koji vaše iskustvo diže u nebo, poput dodatne ruke s mogućnostima kontrole, kao i dodataka za mikrofon koji ublažuju zvuk vjetra. Na kraju, kamera se vrlo lagano koristi i u kombinaciji sa računalom, za potrebe streaminga ili direktnog snimanja na računalo.
SAvitljiv: Mogućnost savijanja zaslona jedan je od većih problema, a na ovom modelu on se otvara na stranu, te ga možete vidjeti i kada sebe snimate, a na vrhu kamere imate povezane druge dodatke
ZV serija očito se pokazala uspješnom jer je sada Sony izbacio nešto jači model pod nazivom ZV-E1. Kada kažemo nešto jači, mislimo na fotoaparat koji će svakom korisniku osigurati maksimum u kvaliteti vlogging hardvera, naravno, za adekvatnu cijenu. Ovo nije fotoaparat koji nabavljate ako želite probati vloggati, već je za one koji su sigurni u svoje mogućnosti. Hardver koji nudi čini ga odličnim i u sferi fotoaparata, no tu su i suptilni limiti kako bi se ipak dovoljno razlikovao od mainstream Alpha fotoaparata i time ga pogurali više u video scenu.
Vlogging je trenutno poprilično aktualan, a odlična kvaliteta slike i zvuka itekako će potkrijepiti vaš sadržaj te ga učiniti još profesionalnijim. Mirrorless fotoaparati danas su daleko manji i lakši bez obzira kakve specifikacije imaju, a zadržali su dimenzije prvenstveno radi dobrog držanja u ruci, kao i trajanja baterije. ZV-E1 model, za razliku od originalnog, koristi full-frame senzor. To znači da je površina senzora 7,4 puta veća od originalnog 1-inčnog senzora od ZV-1 fotoaparata.
Ta činjenica direktno utječe na najbitnije performanse fotoaparata, a to je sposobnost senzora da u što kraćem vremenu upije što više svjetla. Drugim riječima, dobro osvjetljene scene na ljetnom suncu neće imati tolike razlike u performansama. No, čim se nađete u zatvorenom prostoru ili u večernjem okruženju, razlika postaje jasna kao dan i noć. Standardno danas video za web ima oko 30 fps-a, odnosno senzor mora u jednoj sekundi trideset puta iz početka uhvatiti što više svjetla, dok će ostatak morati odraditi digitalno podizanje osjetljivosti senzora iliti ISO.
Situacija je gora ako želite 60 fps video, ili pak slow-motion koji daje senzoru vrlo malo vremena da upije što više svjetla. Drugim riječima, ako želite svoje video uratke obogatiti raznim efektima i „B-rollovima“, veći senzor automatski će vam omogućiti i širu primjenu fotoaparata u svim uvjetima osvjetljenja. Veći senzor će zahtijevati i veće objektive, a Sony je odlučio da neće limitirati želje korisnicima te implementirao svoj standardni E-mount koji prihvaća velik broj raznih objektiva direktno iz Sonyja ili trećih strana.
Tako sami možete odabrati kakav pogled na svijet želite, kao i kontrolirati ukupnu masu fotoaparata ovisno o namjeni. Danas su objektivi impresivnih mogućnosti, no što više toga želite, osim cijene, raste i masa, pa nošenje fotoaparata svuda sa sobom lako može postati napornije od planiranog. Mi na testu uz fotoaparat imamo impresivan objektiv koji lako možemo opisati kao „sve u jednom“ te nudi odlične performanse s kojima ćete u potpunosti iskoristiti mogućnosti senzora.
Svemoguć
Brze postavke: ovdje su radi kompaktnosti većinom dostupne samo putem zaslona
Fotoaparat i kamera: E1 model primarno je namijenjen videu, no mali broj megapiksela na velikom senzoru dopast će se onima koji fotografiraju u zahtjevnim svjetlosnim uvjetima, a kamera nudi ogroman broj opcija
ISO miki: Generalno želite minimalan mogući ISO za svaku scenu, no kod snimanja videa ovdje se manje primjećuje visoki ISO kao nešto negativno
Sony autofokus: Upravo je Sony svojim naprednim funkcijama autofokusa pogurao i ostatak brendova kamera naprijed, gdje danas možete s pouzdanjem držati fokus na subjektu
Na ciljniku: Sustav prepoznaje subjekte te će probati držati fokus na oku, što se pokazalo najbitnijim za dobivanje osjećaja “žive” fotografije
Streaming: danas ne može biti jednostavniji. Samo dobrim USB kabelom spojite kameru na računalo i automatski je prepoznata kao web-kamera vrhunskih performansi. Velik senzor omogućuje odličnu kvalitetu slike i u mračnijim prostorima s veselim osvjetljenjem
Srce kamere
No, vratimo se za sada na sam fotoaparat. Senzor krije još jednu tajnu koju možete lako preskočiti na prvu, a to je rezolucija od svega 12 megapiksela. Računica je jednostavna: 4K video treba oko 8 megapiksela za rad, a dobro je imati malo ekstra prostora za elektronsku stabilizaciju, pomoć u fokusiranju i drugim mjerenjima, itd. Standardni full frame fotoaparati imaju oko 24 megapikselne senzore, pa se često ili „croppa“ na centar senzora ili se razmaknu aktivni pikseli za čitanje veće površine.
Alternativno, neki fotoaparati snimaju veću rezoluciju koju automatski smanjuju na 4K. No, sve ove opcije odbacuju veliku količinu podataka iz čistog razloga što se senzor ne koristi s punim nativnim mogućnostima. ZV-E1 tako će u većini zahtjevnih situacija imati bolje rezultate, ako su sve druge postavke jednake. Korištenje ovog modela za fotografije ponovno će imati benefit kod slabijeg osvjetljenja, no također ste osjetno limitirani ukupnom rezolucijom, ako kasnije treba nešto izrezati, makar radi ravnanja horizonta.
Ipak, slikama je danas lakše povećati rezoluciju nego izvući tamnu scenu do željene razine, pa je na vama da odredite prioritete. Kako smo rekli, mirrorless modeli riješili su se glomaznih dijelova starijih fotoaparata, no na ovom fotoaparatu nedostaje još jedan detalj, a to je mehanički „shutter“ koji standardno u cijelosti prekriva senzor te ga otkriva svjetlu samo na duljinu ekspozicije. Cilj tog mehaničkog pristupa je ograničenje hardvera gdje se slika sa senzora ne čita odjednom, već se svaki piksel zasebno adresira red po red, pa snimanje akcije u pokretu često dobiva artefakte gdje je subjekt „izdužen“ s vrha prema dnu slike.
S druge strane, shutter je među zadnjim mehaničkim dijelovima koji se mogu potrošiti ili potrgati, a također eliminira sve zvukove fotografiranja, što je solidan benefit kod slikanja na lokacijama bez buke. Ovaj detalj nebitan je za snimanje videa te smatramo da ne bi trebao utjecati na vašu odluku, no bitno je znati da će i slikanje biti potpuno nečujno. U interesu kompaktnosti i načina na koji vloggeri koriste kamere, odlučeno je da ovaj model izbaci i bilo kakav oblik viewfindera.
Sve što kamera vidi, vi možete vidjeti kroz ekran sa stražnje strane. Ekran ima dijagonalu 3 inča te malo više od milijun piksela, što mu daje solidnu rezoluciju za detaljan prikaz, kontrolu i oštre menije. Ekran se može otvarati za oko 176° i rotirati za 270° što vam daje puno prostora za dobivanje optimalnog pogleda, a ovakvi zasloni su danas praktički i standard. Omogućuju vam da zarotirate ekran, pa se možete vidjeti dok snimate. Dovoljno je jak i za korištenje na suncu, čak i za fotografe.
Gornja strana fotoaparata ima „hot shoe“ iliti standardan utor za dodatke koji mogu komunicirati sa samim fotoaparatom, poput dodatnih bljeskalica. Odmah pored, na sredini gornjeg dijela fotoaparata je perforirani dio metala ispod kojeg se nalaze tri mikrofona. Oni omogućuju impresivnu integriranu audio kvalitetu, a možete kupiti i zaštitu od vjetra, tako da imate sve potrebno za početak snimanja u kompaktnom kućištu. Naš savjet je da nabavite eksterni mikrofon za dovođenje audio iskustva na maksimum, no to je neka druga priča.
Fokus na video: omogućuje vam precizno zumiranje na motoriziranim objektivima, a brz odabir S&Q opcije brzo vas prebacuje u slow-motion način snimanja bez puno petljanja
Tri mikrofona: na vrhu kamere nude solidnu početnu opciju za hvatanje zvukova vaše okoline, a savjetujemo da nabavite i dodatak za smanjivanje šuma od vjetra
Fotoaparat je standardno dizajniran za držanje u desnoj ruci, sa izbočinom koju je lako držati prstima. Ovdje se smjestila i moderna Sony FZ100 baterija sa impresivnim sposobnostima rada. Na jednoj bateriji možete snimati do oko 95 minuta klipova ili do 140 minuta jednog filma u komadu. Jedna baterija podržava i do 570 slika, a osim punjenja baterije putem odvojenog punjača, jednostavno spojite fotoaparat na USB-C punjač i bateriju možete tako puniti, pa ne morate specifičan punjač za fotoaparat nositi svuda sa sobom.
S obzirom da pričamo o modernoj kameri, koristi se touchscreen kojim možete obaviti ogroman broj zadataka, od kretanja menijem do brzih postavki za vrijeme snimanja. Sonyev sustav pregledan je za korištenje te svakako savjetujemo da se upoznate s mnogobrojnim opcijama koje vam nudi, čak i ako neke postavite samo jednom za života kamere. Kamera čak podržava postavljanje ISO spektra od 50 do 409.600, što se smatra „proširenim“ spektrom, a ovako visok ISO dat će vam priliku za slikanje ekstremno tamnih situacija, dok god ne očekujete oštre slike.
No, prioritet ove kamere je u videu, pa i za taj dio dobivamo brze opcije van zaslona. S desne strane, na vrhu fotoaparata imamo slider za opcije korištenja koje se dijele na fotografiju, video i „S&Q“. Ova zadnja opcija omogućuje vam brzi prijelaz na slow-motion snimanje, odlično za hvatanje specifičnih kadrova i b-roll videa koje kasnije ubacujete u glavni video uradak.
C1 gumb: Kao jedan od detalja ZV serije kamera za vlogging, pritiskom gumba možete maksimalno otvoriti blendu za dobivanje zamućene pozadine i staviti sav fokus na subjekt
I/O: Uz pristojnu ponudu opcija za ZV seriju fotoaparata, korištenjem samo jednog utora za SD kartice, morate biti spremni na mogućnost gubitka snimke ako kartica koju koristite “kihne”
3 inča: je standardna dijagonala za ovakve zaslone osjetljive na dodir. Nudi solidnu svjetlinu za dnevno korištenje s milijun piksela za prikaz. Kod ove kamere bitan je dio kontrole i samog slikanja jer kamera nema “viewfinder”
Brz početak snimanja
Osim odvojenog gumba za početak snimanja i ako ste u postavkama fotografije kako biste odmah mogli početi s akcijom, dobivate i dodatan gumb sa C1 oznakom i ikonom fokusiranog subjekta sa zamućenom pozadinom, a pokazao se popularnim u prvom EV-1 modelu fotoaparata. On jednostavno otvara blendu do maksimuma bez obzira na korišteni objektiv te automatski prilagođava sve ostale opcije kako bi scena ostala jednako osvjetljena.
Tako je jedina razlika maksimalno zamućivanje pozadine kako bi se dobila jasna separacija i dubina prostora. Ponovnim pritiskom, povećava f-broj, odnosno smanjuje otvor blende za dobivanje oštrije slike bez obzira na udaljenosti (na primjer, objektiv koji smo koristili prebacivao se između f4 i f11 opcija). Tako bez puno postavljanja i kada je kamera okrenuta prema vama, jednim pritiskom dobivate željeni izgled scene, ovisno želite li pokazati gledateljima lokaciju na kojoj se nalazite ili sav fokus staviti na sebe.
Prije nego pokrijemo detaljne mogućnosti snimanja videa, spomenimo kako je iznimno bitno koristiti ispravnu vrstu SD kartice. Najzahtjevnija opcija snimanja koju ova kamera može isporučiti zahtijeva prijenos podataka brzinom od 600 Mb/s. Drugim riječima, oko 75 MB/s, što znači da vam treba bolja UHS-ii memorijska kartica sa solidnom količinom prostora, ovisno o kvaliteti videa koji snimate. Sony preporuča karticu sa minimalno oznakom V60 koja garantira performanse od minimalno 60 MB/s, jer su istaknute brzine na karticama često moguće, ali ne i garantirane. Jednom kada je u fotoaparatu adekvatna kartica, imate pristup svim naprednim funkcijama snimanja.
U mraku: kamera ima nevjerojatne performanse za “izvlačenje” slike, bez da izgubi detalje na svijetlim točkama i s direktnim snimanjem JPEG fotografija
Otporna na uvjete: Kamera je relativno otporna na vlagu i prašinu, no ne bismo ju izložili kiši. Imajte na umu da će većina pomičnih objektiva neizbježno u sebe uvući prašinu s vremenom zbog stvaranja vakuma kod fizičkog pomicanja pri zumiranju
Visoka kvaliteta nije samo rezolucija videa, već i koliko informacija svaki piksel ima te samim time koliko možete „rastegnuti“ boje i svjetlinu u post-obradi, koristeći neki od popularnih softvera. Najzahtjevniji je XAVC S-I format u 4K rezoluciji, a podržava snimanje do 60 fps-a. Slow-motion opcije također mogu snimati u 4K rezoluciji pri brzini od 120 fps-a koje onda možete sami uređivati, makar postavili video da se reproducira tom brzinom. Ovakav video generalno mogu vidjeti samo 120 Hz zasloni, no generalno efekt nije poželjan u većini situacija, a istovremeno zauzima ogromnu količinu prostora.
Ovakav video bolje je usporiti na 30 fps-a i tako dobivate 4x usporavanje snimke za hvatanje svakog detalja u željenim scenama. Smanjite li rezoluciju na FullHD, pojavljuje se i 240 fps snimanje kojim možete uhvatiti vrlo brze scene i događaje te ih sa visokim detaljima prikazati publici. Kod ovako brzog snimanja morate voditi i računa o adekvatnom osvjetljenju scene jer senzor ima vrlo malo vremena da upije svjetlo za svaki frame.
Dobra kombinacija: Za početak savjetujemo jedan objektiv s nekih 30 - 70 mm udaljenosti fokusa. Kasnije, kada otkrijete koje postavke vam pašu možete ići putem “savršena tri” objektiva ili pak uzeti “Prime” objektive s fiksnom udaljenosti fokusa koji nude primjetno oštrije rezultate.
Ovisno o objektivu koji koristite, osim ručnog zumiranja, podržano je i mehaničko zumiranje koje u kombinaciji sa adekvatnim objektivom može ponuditi vrlo glatku tranziciju kod mijenjanja udaljenosti žarišne točke, a fotoaparat nudi i opciju dodatnog digitalnog zumiranja koje možete prilagoditi u postavkama, do 1,5x. Za one koji žele specifične naprednije mogućnosti, kamera može snimati u 10-bitnom 4:2.2 formatu sa Long GOP ili All Intra kompresijom za jednostavniju post-obradu.
Tu su i S-Log3 za gradaciju sjena, S-Gamut3 za širi prostor boja kako bi se konačna obrada videozapisa lagano mogla snimiti u DCI-P3 prostoru boja koji je nešto uži od spomenutih. Za naprednije korisnike, tu je i podrška LUT datoteka koje unaprijed možete prilagoditi svojim željama te uploadati na fotoaparat koji zatim automatski tokom snimanja prilagođava videozapis traženim specifikacijama boje, pa možete sa fotoaparata direktno skinuti video snimljen po vašim specifikacijama.
Za kraj, svakako spomenimo jednu od bitnih funkcija kojima su se Sony mirrorless fotoaparati i proslavili unazad par godina, a to je njihov odličan autofokus. U vrlo zahtjevnim situacijama može se „zalijepiti“ za označeni subjekt te ga vjerno pratiti u dobrom dijelu situacija. No, posebno je impresionirala funkcija praćenja oka subjekta.
Veća fleksibilnost: kod full-frame kamera je i dobivanje bokeh efekta pozadine bez previše namještanja i truda
Protiv svih pravila: Iako je sunce već zašlo, kamera izvlači dovoljno detalja sa snimanjem iz ruke bez pretjerivanja ISO opcijama
Danas su se opcije proširile i na oči raznih životinja i sličnih subjekata, a povjerenje fotografa ili snimatelja u točnost fokusiranja iznimno je bitna, možda više od svih ostalih funkcija zajedno. Ovaj autofokus vam omogućuje i korištenje vrlo plitke žarišne duljine, a praćenje oka subjekta osigurava da će gledatelj i dalje imati dojam iznimno oštre slike, čak i kod f1,4 otvora blende.
Kod snimanja je bitno da sustav fokusiranja ne „luta“ previše naprijed-nazad jer se to kasnije na videu itekako primijeti, a ZV-E1 nudi i opciju limitiranja autofokusa kako bi usporio praćenje fokusa, pa i ako na trenutak izgubi subjekt, neće odmah pokušati fokusirati nešto novo.
Ako izgubi praćenje oka, nastavit će pratiti glavu subjekta dok se oko ne vrati u kadar. Također možete birati i na koje oko da se fokusira, za vrlo detaljan efekt kojim možete dobiti odlične snimke osoba.
Mala škola fotografije: naučite osnove za savršene objave na Instagramu
Smiješak!Temu fotografije generalno gledamo kroz detaljne recenzije mobitela, a sada je vrijeme da naučite sve o „profesionalnom“ načinu fotografiranja. |