Nikonov cjenovno povoljni full-frame DSLR s 12 megapiksela, D700, predstavljen je još 2008. godine i bio je izbor mnogih profića koji su cijenili njegovu robustnost i kvalitetu slike. Dolaskom Nikona D800 2012. godine svi su bili iznenađeni velikom rezolucijom od 36 megapiksela koja je bila „overkill“ za mnoge dotadašnje korisnike D700 modela, pogotovo ukoliko su snimali u RAW formatu jer fajlovi od 75 MB nit' se prijateljski odnose prema vašem prostoru za pohranu, nit' s računalom koje ih mora procesirati. Ako mislite da je D750 nasljednik D700 modela – moramo vas razočarati, jer on to nije (no ukoliko ste spremni na neke kompromise mogao bi biti), njegovo je mjesto negdje između početnog full-frame modela D610 i naprednog D810 s tim da više „naginje“ na stranu D810.
PRIKLJUČCI Osim brzog USB 3.0 sučelja koji je napokon stigao na fotoaparate, tu je i priključak za slušalice i ulaz za vanjski mikrofon
Razlike
Dobro, sad kad smo razriješili nedoumice oko toga gdje je mjesto ovom modelu u Nikonovoj ponudi, krenimo sa samim fotoaparatom. Kako se radi o „početnijem“ modelu od D810 tako je tijelo izrađeno djelomično od plastike ojačane ugljičnim vlaknima, a stražnji i gornji dio od legure magnezija. Otporan je na vremenske utjecaje, a cjelokupni dojam izrade i čvrstoće je vrlo dobar – bolji od D610. U ruci se definitivno osjeća manja masa u odnosu na D810, a grip je dovoljno velik i udoban za dulje korištenje – dimenzijama je točno negdje za „broj manji“ od D810. Ekran od 3,2 inča moguće je zakretati po horizontalnoj osi (nije moguće po vertikalnoj), što će razveseliti korisnike Live Viewa i snimanja videa – i dalje je napredak u odnosu na Canon koji na full-frame modelima nema zakretne ekrane.
Maksimalna brzina zatvarača ograničena je na 1/4000 s, što postaje problem (pogotovo kod videa) kad pri danjem svjetlu pokušate koristiti veliki otvor, a pri sebi nemate ND filtre kojima ćete smanjiti količinu svjetla koje ulazi u objektiv.
Ergonomija
S lijeve strane nalazi se kotač za odabir režima rada gdje se uz standardne PASM modove nalaze i dva korisnički konfigurabilna, a na vrhu se nalazi tipka za zaključavanje za sprječavanje nenamjerne promjene moda. Ispod njega je drugi kružni selektor za odabir načina okidanja (Single, Continuous Low, Continuous High, Quiet, Quiet Continuous, self-timer, mirror up). Na desnoj je strani LCD koji prikazuje osnovne postavke, a iznad njega su tipke za brzi pristup mjerenju i kompenzaciji ekspozicije, a tik do okidača, na pomalo čudnom mjestu je i REC tipka za video. Na stražnjem dijelu su s lijeve strane posložene kontrole za izbornik, zumiranje i uključivanje informacijskog displeja, a s desne je maleni i nezgrapni osmosmjerni kontroler s OK tipkom u sredini. Ispod njega je Live View prekidač s odabirom režima rada – foto ili video.
Prednji i stražnji kontrolni kotači za palac i kažiprst ergonomski su dobro smješteni i omogućavaju brzo mijenjanje otvora blende i ekspozicije. Na vrhu fotoaparata nalazi se hotshoe priključak i ugrađena bljeskalica koja može poslužiti ukoliko nemate (ili zaboravite) vanjsku koja će biti sinkronizirana maksimalno na 1/200 s.
Za spremanje fotografija s 24,3-megapikselnog senzora (s optičkim low-pass filtrom za razliku od D610 i D810) zadužen je dual slot za SD kartice, a što se tiče fokusiranja tu je fokusni sustav s 51 točkom koji može fokusirati i u uvjetima slabijeg svjetla, do -3EV. Odabir autofokusnih točaka obavlja se putem selektora s lijeve strane objektiva i može se odabrati između svih točaka, 9, 21, 51, 3D i grupe točaka.
U lovu Korištenjem 3D autofokusa uspješno smo pratili hokejaše u fotografskom modu. Prebacivanjem na video shvatili smo da je automatsko fokusiranje na DSLR-u pri video snimanju i dalje neuvjerljivo - što zbog male dubinske oštrine, što zbog sporijeg autofokusa u Live Viewu
Lov na medvjede
Odlučili smo brzinu od 6,5 fps te svih 51 autofokusnih točaka isprobati na hokejaškoj utakmici u Ledenoj dvorani Doma sportova između Medveščaka i Avangarda. Vrlo brzo smo shvatili kako je najbolji izbor za hvatanje brzih hokejaša u napadu upravo 3D autofokusni mod koji omogućava praćenje subjekta dok se kreće kroz kadar. Fotke smo snimali u RAW-u što znači da se brzina već nakon 3 sekunde spustila na cca 1 fps, kad se buffer napunio. Moramo priznati kako je zvuk zatvarača nešto glasniji i „grublji“ nego što smo očekivali, pa čak i u Quiet modu – što je potvrdio i kolega na utakmici - Nikonovac od glave do pete.
Dobar par Zabrtvljeno tijelo i kvalitetna izrada te nešto dublji grip ulijevaju povjerenje. Nikon AF-S NIKKOR 85 mm f/1.8G dobro se nosio s 24-megapikselnom rezolucijom full frame senzora, no bio je nešto sporiji u fokusiranju pri slabijem svjetlu
NIKKOR 85mm f/1.8G pokazao se kao savršenim alatom i za bitke pred golom, kao i fotke nešto širih kadrova do polovice igrališta, a kasnijim pregledom fotki na računalu shvatili smo kako je većina njih bila savršeno oštra, unatoč velikoj brzini hokejaša i velikom otvoru blende od f/2,5. Što se tiče ISO performansi, očekivano, D750 se odlično nosi sa šumom pri visokim ISO vrijednostima, čak i ne toliko da šuma nema, već je jednostavno vrlo sitan i općenito nenametljiv te ga je lako softverski ukloniti. Jako podeksponirane fotke vrlo je lako posvijetliti bez vidljivih artefakata u tamnim dijelovima što je još jedna od karakteristika modernih Nikonovih (Sonyjevih) senzora.
Ipak se kreće Stražnji 3,2-inčni ekran moguće je zakretati gore-dolje, no ne toliko da možete snimiti selfie u Live View modu
Video komponenta Nikona D750 usporediva je s posljednjim generacijama DSLR-ova; dakle, maksimalna kvaliteta videa je u 1080p u 60 fps, no nije moguće odabrati podvrste h.264 kodeka ili ALL-I kompresiju koja donosi veće fajlove, ali i manje artefakata pri kompresiji. Autofokus pri snimanju videa nije bajan, no možete se na njega osloniti ako baš nemate izbora. Možete odabrati između focus trackinga, prepoznavanja lica ili jednostavnog odabira fokusne točke.
Ukoliko snimate ljudska lica najbolje je koristiti prepoznavanje lica, no ne očekujte previše. Za „spržene“ dijelove moguće je uključiti zebra pattern, prilikom snimanja videa cijelo su vrijeme dostupni audiometri, a ugrađen je i izlaz za slušalice. Pohvalno je što je i u foto i video modu moguće koristiti automatski ISO u manualnom modu – što je posebno prikladno za snimanje videa kad želite ostati na idealnoj brzini zatvarača od 1/50 s i na konstantnom otvoru blende, no uz zadržanu automatsku ekspoziciju. Tu je i Flat postavka slike koja služi za maksimiziranje dinamičkog raspona – no budite svjesni da ćete takvu „flat“ sliku morati obraditi kako bi iz nje izvukli maksimum. Nikon D750 nudi solidne video mogućnosti ukoliko ćete koristiti manualni fokus, no bez focus peakinga.
Ukoliko patite za Nikonovim DX formatom (APS-C), u postavkama je moguće odrediti crop faktor prilikom fotografiranja 1,2x i DX 1,5x što znači da će se s tim faktorom morati pomnožiti žarišne duljine full frame objektiva kako bi se dobila njihova efektivna žarišna duljina, a u praksi to znači da će se u tom režimu koristiti samo dio senzora čime će se virtualno postići veći „doseg“ objektiva.
Nikon D750 je s razlogom jedan od highlighta ove fotografske sezone. Vrlo dobre specifikacije, izvrsna kvaliteta fotografija, dobar video i kvalitetna izrada čine ga vjerojatno prvim (i opravdanim) izborom svih koji tek namjeravaju ući u svijet full frame fotoaparata ili nadograditi svoje starije Nikon tijelo.