Test single vs. dual channel memorije za gaming - 1.0 out of 5 based on 1 vote
Test single vs. dual channel memorije za gaming

Test single vs. dual channel memorije za gaming

Ratovi modula

Gradnja računala kompleksan je proces koji započinje izborom komponenti. Velik broj matičnih ploča ima samo dva memorijska utora što nas kod izbora memorije tjera na odabir jednog modula većeg ili dva modula manjeg kapaciteta. Odlučili smo istražiti isplati li se investirati u dual channel memoriju ili je za gaming dovoljan jedan modul.

 

Što je Dual Channel

Kupnja novog gaming računala ispunjava nas radošću, no proces izbora komponenti nam ponekad ostavlja gorak okus u ustima. Odabrali ste ploču s dva memorijska utora te je došlo vrijeme za odabir memorije. U moru raznih konfiguracija vi se morate odlučiti želite li jedan modul od 16GB kapaciteta ili dva modula od 8GB kapaciteta.

Hvata vas panika, i brzo krećete u potragu za odgovorom pretražujući bespuća foruma u nadi da ćete dobiti odgovor svoje nedoumice. Naravno odgovori su uvijek mješoviti, od osoba koje kroz sumnju nagađaju o rezultatima do onih koji odvažno na temelju vlastitog iskustva tvrde kako je jedan konfiguracija uvelike superiornija od druge.

Zatvarate preglednik na istom mjestu s kojeg ste krenuli, i još uvijek ne znate koju memoriju staviti u košaricu.

Koja je uistinu prednost dual channel memorije, te postoji li uopće kada je riječ o gamingu. U teoriji dual channel memorija trebala bi biti dvostruko brža, no u praksi je razlika mnogo manja i ovisi o vrsti rada. Glavna prednost rada memorije u dual channelu je veći bandwidth, odnosno veća propusnost podataka.

Kao što se da zaključiti iz naziva, korištenjem dual channel konfiguracije dodajemo kanale komunikacije između memorije i memorijskog kontrolera. Zamislimo li cestu koja ima jednu prometnu traku, gušći promet sporije teče i veća je mogućnost nastanka gužve.

 

Test RAM memorije 3

 

Dual channel konfiguracijom dodajemo prometnu traku koja nam omogućava bolji tok prometa i sprječava nastajanje gužve odnosno bottlenecka. Pitanje koje se postavlja je mogu li igre stvoriti tu količinu prometa koja će stvoriti bottleneck pri korištenju jednog memorijskog modula.

Testiranje smo započeli gradnjom mid-range gaming konfiguracije u koju smo ugradili Gigabyte B360M D2V ploču koja ima podršku za samo dva memorijska modula te podržava njihov rad u dual channel konfiguraciji. Za potrebe testiranja koristili smo dva seta memorije, identične latencije i frekvencije rada kako bismo kao jedinu varijablu imali količinu modula. Također se nismo željeli ograničiti kapacitetom, tako da su obje memorije imale ukupan kapacitet od 16GB, što je dovoljno za čak i najzahtjevnije AAA naslove.

Testiranja smo napravili u tri novija grafički impresivna AAA naslova različitih žanrova te ih testirali u 1080p i 4K rezolucijama kako bismo dobili što veći broj uzoraka za usporedbu. Prva igra koju smo testirali je Forza Horizon 4, open-world trkaći naslov odlične kvalitete grafike.

Forzu Horizon 4 smo odabrali zbog visoke optimizacije, naime Forza Horizon 4 odlično koristi dostupne resurse i stoga je idealan izbor za testiranje memorijskih konfiguracija. Drugi testni naslov je Far Cry 5, šesti nastavak u serijalu open-world pucačina iz prvog lica te naslov koji smo odabrali jer koristi veliku količinu memorije.

Treći naslov je jedan od grafički najimpresivnijih naslova na PC-u, riječ je naravno o Shadow Of The Tomb Raider, naslovu koji je sposoban slomiti i najjače konfiguracije.

 

Forza Horizon 4

Nakon duge Xbox ekskluzivnosti Forza je došla na PC, čime se ostvario san mnogih igrača. Forza Horizon 4 je četvrti Forza naslov na PC-u što je developerima dalo vremena da usavrše optimizaciju na novoj im platformi.

Tijekom testiranja Forze Horizon 4 odlučili smo ostaviti identične postavke na obje rezolucije, pošto je Forza Horizon 4 poznata kao naslov koji koristi mnogo radne memorije željeli smo vidjeti kolika je razlika u korištenju memorije ovisno o rezoluciji.

 

Single Dual Forza

 

Tijekom izvođenja u 4K rezoluciji neovisno o konfiguraciji memorije ostvarili smo identičnih 55 sličica u sekundi što indicira kako su performanse identične neovisno o memorijskoj konfiguraciji. Razlike u minimalnom i maksimalnom framerateu su unutar margina pogreške što znači da memorijska konfiguracija ne utječe niti na frametime odnosno ne utječe na minimalni framerate.

Jedina razlika koju smo primijetili je količina trzaja, odnosno naglih promjena framerate koja je kod single channel konfiguracije iznosila 7 trzaja dok ih je kod dual channel konfiguracije bilo čak 26. Vrijedi napomenuti kako je te trzaje jako teško primijetiti tijekom igranja te kako smo ih uočili samo uz pomoć softvera te bi ih sami teško mogli uočiti.

Kod izvođenja u 1080p rezoluciji ostvarili smo prosječnih 101 sličica u sekundi, uz gotovo identične minimalni i maksimalni framerate u obje konfiguracije. Količina trzaja se povećala no razlika je ostala proporcionalna, kod single channel memorije bilo je 83 trzaja dok je kod dual channel konfiguracije bilo 384 trzaja.

Ono što možemo zaključiti iz testiranja u Forza Horizon 4 je kako je u ovom naslovu svejedno koju memorijsku konfiguraciju koristite, no ako želite izbjeći eventualne trzaje to ćete postići korištenjem single channel memorije.

 

Far Cry 5

Dunia engine u kojemu je izrađen Far Cry 5 odlično koristi dostupne resurse. Kod testiranja u Far Cry 5 odabrali smo nešto drugačiji pristup te smo postavke prilagodili rezoluciji kako bismo dobili dodatni scenarij za testiranje.

Kod testiranja u 4K rezoluciji odabrali smo Low preset kvalitete grafike te smo isključili anti-aliasing kako bismo ostvarili što viši framerate. Rezultati koje smo ostvarili su prilično antiklimaktični, jer smo u obje memorijske konfiguracije dobili identičan prosječni framerate od 38 sličica u sekundi.

 

Single Dual Far Cry

 

Minimalni i maksimalni framerate su također bili gotovo identični, te je razlika unutar jedne sličice u sekundi, što je unutar margine greške kod testiranja. Trzanja nismo primijetili kod niti jedne od konfiguracija, te gledajući grafove ne možemo uočiti veće razlike koje upućuju na veću stabilnost jedne od konfiguracija.

Kod testiranja u 1080p rezoluciji odabrali smo Ultra preset kvalitete grafike te smo uključili TAA anti-aliasing. Rezultati su gotovo identični onima kod 4K rezolucije, uz identičan prosječan framerate od 79 sličica u sekundi. Minimalni i maksimalni framerate su također gotovo identični, s razlikama unutar margine greške.

Analizom grafova, možemo zaključiti da je su obje memorijske konfiguracije performansama gotovo identične te kako niti jedna ne nudi osjetnu razliku u stabilnosti.

 

Shadow of the Tomb Raider

Posljednji naslov koji smo testirali je posljednji dio trilogije Tomb Raider igara. Osim kvalitetne priče i dobre mehanike, ovaj naslov slavu je stekao impresivnom kvalitetom grafike. Kod testiranja Shadow Of The Tomb Raider odabrali smo isti način testiranja kao kod Far Cry 5, te smo postavke prilagodili rezoluciji.

Nadali smo se kako će Shadow Of The Tomb Raider dati neke naznake superiornosti dvokanalne konfiguracije memorije no nažalost po treći puta smo dobili gotovo identične rezultate u obje konfiguracije. Testiranje smo započeli na 4K rezoluciji uz Low grafički preset.

 

Single Dual Tomb Raider

 

U obje konfiguracije prosječan framerate iznosio je identičnih 44 sličica u sekundi, dok su minimalni i maksimalni framerate imali razlike unutar dvije sličice u sekundi, što je unutar margine greške tijekom testiranja. Iako su frameratei gotovo identični, analizom grafova uvidjeli smo višu stabilnost single channel konfiguracije no ista je nezamjetna tijekom igranja.

Kod testiranja u 1080p rezoluciji koristili smo Highest preset kvalitete grafike i napravili identično testiranje koje je ponovno potvrdilo kako su obje konfiguracije gotovo identične. Single channel konfiguracija uspjela je prosječnim framerateom nadmašiti dual channel konfiguraciju za čitavu jednu sličicu u sekundi, što je unutar margine greške tijekom testiranja. Grafovi obje konfiguracije su gotovo identični što upućuje na jednaku stabilnost.

 

Zaključak

Jedini zaključak koji možemo donijeti je da je za gaming apsolutno nebitna konfiguracija memorije te kako će vas brojni drugi faktori poput snage procesora ili grafičke kartice ograničiti daleko prije nego što propusnost radne memorije postane ograničavajući faktor. Kupujete li konfiguraciju, u košaricu slobodno stavite jedan modul većeg kapaciteta a drugi modul ostavite za nadogradnju u budućnosti.

Ocijeni sadržaj
(1 Glasaj)

Vezani sadržaj:

// možda će vas zanimati

Newsletter prijava


Kako izgleda naš posljednji newsletter pogledajte na ovom linku.

Copyright © by: VIDI-TO d.o.o. Sva prava pridržana.