Sveprisutni Youtube nije potrebno opisivati ni objašnjavati, znamo da se radi o medijskom gigantu i fenomenu koji je obilježio i promijenio konzumiranje multimedije u 21. stoljeću. Činjenica da uz računalo, internetsku vezu i najobičniji fotoaparat ili kameru danas možete svoje uratke predstavljati milijunskoj publici besplatno sama je po sebi velika stvar. No u tako velikoj konkurenciji nije dovoljno biti prosječan, potrebno se izdvojiti kvalitetom, obrađenim temama i idejama u svojim videouratcima. Mi ćemo se u prvom dijelu škole YouTubea osvrnuti na tehničke detalje snimanja, kako biste od vlastite opreme izvukli maksimum i na kraju na YouTubeu bili vlasnici videa na koji ćete biti ponosni i kojim ćete ostvariti zavidan broj gledanja. Mi smo tu da vam kažemo kako stvoriti sadržaj, na vama je teži zadatak – osmisliti ga.
U potrazi: Tek više klase fotoaparata i kamera posjeduju audioulaze za spajanje vanjskog mikrofona
OK, dakle jasne su vam osnove. Uzmi uređaj za snimanje videa, pripremi scenu (ukoliko postoji), snimi previše materijala, prebaci snimljeni sadržaj na računalo, lijepo ga uredi i ukrasi, eksportiraj ga i uploadaj na svoj Youtube kanal. To je ono kako natprosječno upućeni YouTubeovac razmišlja. No, zapravo, to ide ovako: uzmeš prvu (najbolju) kameru koja ti se nađe pri ruci, sjedneš na stolac, gdje se iza tebe suši rublje na stalku, počneš snimati, zaustaviš snimanje jer je kartica puna, prebacuješ materijal s kartice na komp i formatiraš je, počneš snimati – baterija je pri kraju pa moraš prekinuti i dopuniti je, izvedeš odličnu foru pred kamerom i shvatiš da nisi počeo snimati, čupaš kosu i pokušavaš izvesti identičnu foru koju sada napokon i snimaš. Sav sretan uzimaš karticu i prebacuješ 30 minuta materijala na računalo i nadaš se da ćeš imati dovoljno za tri minute montiranog materijala. Prilikom importiranja shvatiš da je video snimljen u Full HD 24p i svi ti brzi karate potezi sada su trzavi, a fokus te stalno pokušava uhvatiti dok skačeš po kauču, tako da je većinu vremena video jedna velika mutnoća… No to ne mora biti tako.
VIDEO
Nasreću ili nažalost, danas svi mobilni uređaji imaju ugrađenu nekakvu kameru. Od mobitela, tableta, laptopa i web kamera, preko fotoaparata i kamkordera, svi se oni možegu iskoristiti za snimanje videa. U pravilu ćete najbolju kvalitetu dobiti snimanjem kamkorderom i fotoaparatom, no ni bolje klase mobitela nisu više tako loše kao prije. Krenimo redom:
1. KAMKORDER
Klasični kamkorder najjednostavniji je način da dobijete prihvatljivu kvalitetu snimljenog materijala.
PREDNOSTI Osim što su ergonomski prilagođeni snimanju, praktični su i za snimanje u pokretu te obično nude i dobru optičku stabilizaciju slike, što je važno pri snimanju u pokretu. Veliki zum i precizan fokus još su jedna važna stavka, a ona je izravno povezana s ne baš velikim ugrađenim senzorom, tako da je velik dio kadra uvijek u fokusu.
NEDOSTACI To je specifičan uređaj koji ne posjeduju mnogi, a kvalitetniji modeli i nisu baš jeftini. Najveći je problem jeftinijih modela što pri iole slabijem osvjetljenju imaju mutnu sliku s dosta šuma.
UPOTREBLJAVATI ZA Snimke u pokretu ili sa stativa, gdje nije potrebno puno podešavanja za dobivanje solidne slike ili gdje je potreban veći zum.
2. FOTOAPARAT
Postoji široka paleta fotoaparata, a danas svi snimaju videosadržaje. Ukratko ćemo opisati razliku između kompakta, mirrorlessa i DSLR-a.
PREDNOSTI DSLR i mirrorless fotoaparati nude visoku kvalitetu videosadržaja s karakteristično zamućenom pozadinom (kao u filmovima), ovisno o objektivu. Kompaktni fotoaparati, s druge strane, nude sliku sličnu onoj s kamkordera i takozvani videolook. Mirrorless je negdje na pola puta do kompaktnih fotića, tako da neki nude solidan autofokus i zakretne ekrane.
NEDOSTACI Fotoaparati ergonomski nisu prvenstveno namijenjeni snimanju videa i zato ih je teže rabiti u pokretu, a kod DSLR-ova je posebno naporno ručno fokusiranje, gdje morate biti precizni da subjekti budu izoštreni a pozadina mutna. Odlučite li upotrijebiti autofokus za video na DSLR-u, razočarat ćete se. Optička stabilizacija obično nije tako dobra kao kod kamkordera, a i zum je ograničen ovisno o objektivu, dok kod superzum kompakata može biti i veći nego kod kamkordera. Želite li funkcionalni tzv. video DSLR, potrebna vam je dodatna oprema koja nije jeftina.
UPOTREBLJAVATI ZA Kontrolirane uvjete, gdje scena nije dinamična i ne treba veliko kretanje kamere. Potrebno je predznanje da bismo iz DSLR kombinacije izvukli maksimum. Mirrorless modeli više opraštaju zbog solidnog autofokusa. Kompaktni su fotići univerzalniji, no kvaliteta slike zaostaje za mirrorless i DSLR-om.
3. WEB KAMERA
Gotovo svi laptopi imaju je ugrađenu, no ti modeli obično ne nude dovoljno dobru kvalitetu slike da bismo se na nju oslonili. Alternativa su Full HD web kamere no njihova je cijena nešto viša nego kod „običnih“.
PREDNOSTI Pohranjuje snimljeni materijal izravno na računalo. S pomoću produžnog USB kabela ili laptopa može se postići ograničena mobilnost. Jednostavnost uporabe i mogućnost izravnog streaminga na internet.
NEDOSTACI Kvaliteta slike pati zbog slabije optike i manjeg senzora. Problem s „guranjem“ većeg bitratea i rezolucije kroz USB. Nije za snimanje u pokretu.
UPOTREBLJAVATI ZA Selfieje i slične videouratke u prvom licu, gdje kvaliteta videa nije na prvom mjestu.
VIDI PREPORUČUJE
Mirrorless fotoaparat za snimanje videa omogućit će dobru kontrolu dubinske oštrine kadra, a noviji modeli ponudit će i precizan autofokus za one koji se ne žele mučiti s ručnim fokusom, dok će kvaliteta slike biti slična onoj na DSLR-u. Imajte na umu ograničenje duljine snimanja od 29 minuta i 59 sekundi u komadu na svim fotoaparatima koji se prodaju u EU.
ZVUK
Sigurno ćete se toga sjetiti kad već bude kasno i kad shvatite da je kvaliteta snimljenog zvuka šumna, tiha i jednostavno nepodnošljiva. Da, zvuk je jednako važan kao i slika, no priznajte da mu ne pridajete jednaku pažnju. Zapravo, ukoliko se kamera ili fotoaparat nalaze dovoljno blizu subjekta i nema buke u pozadini, ugrađeni mikrofoni obično će odraditi zadovoljavajući posao za početne videouratke.
Prvi korak naprijed u kvaliteti jest nabavka relativno jeftinih „bubica“ koje se zakače na odjeću, te se fokusiraju na govornika i pritom se minimalizira okolna buka. Ukoliko ne želite snimati samo jednu osobu ili vam je važan i zvuk ambijenta, sljedeći su korak omnidirekcijski mikrofoni koji, u teoriji, snimaju zvuk iz svih smjerova. Zatim su tu unidirekcijski (shotgun) mikrofoni koji hvataju usko područje prema kojem su usmjereni. Jeftin i jednostavan korak je i snimanje zvuka preko mikrofona na vanjski uređaj – mobilni telefon ili digitalni snimač.
1. UGRAĐENI MIKROFON
Osim što imaju ograničen frekvencijski odziv, pa će vam u snimci obično nedostajati niskih i visokih tonova, ukoliko se nalazite u akustički odvojenoj prostoriji, možete izvući prolaznu snimku na kojoj će se ipak čuti da ste početnik. Ugrađeno mikrofonsko pretpojačalo u fotoaparatima obično je niske kvalitete, što također doprinosi lošijoj kvaliteti zvuka.
Za malo kuna: Ako vam se posreći da je mikrofon dovoljno kvalitetan, s pomoću hands-free slušalica možete snimiti svoj glas na mobitel
PREDNOSTI Jednostavnost uporabe. Nije potrebno dodatno ulaganje. Ugrađeni mikrofoni često snimaju stereozvuk.
NEDOSTACI Osim ograničenog spektra frekvencija koje pokriva, pozadinski šum je često problem kao i Automatic Gain Control (AGC), gdje kamera automatski pojačava tihe i stišava glasne zvukove, što dovodi do neujednačene razine zvuka – pogotovo preglasnog šuma kad se snimaju tihi dijelovi.
UPOTREBLJAVATI ZA Snimanje u tihom ambijentu i u prostorijama gdje nema puno jeke.
2. „BUBICA“
Njezin frekvencijski odziv prilagođen je ljudskom glasu i zato ćete je upotrebljavati. Imajte na umu da obično viša klasa kamera i fotoaparata ima ugrađen ulaz za vanjski mikrofon - ne trebate se ni truditi tražiti tu opciju u najjeftinijim modelima.
Kao bubicu za snimanje možete rabiti i hands-free mikrofon koji ste dobili uz svoj mobitel, no tada je potrebna naknadna sinkronizacija zvuka i slike u video editoru.
PREDNOSTI Vrlo dobra izolacija okolne buke i naglašavanje glasa zbog blizine izvora zvuka (usta). Relativno povoljna cijena s obzirom na krajnji rezultat.
NEDOSTACI Problemi s provođenjem kabela do subjekta kojega snimate (pouzdani i kvalitetni bežični sustavi znatno su skuplji od žičanih). Može kvalitetno snimiti samo jednu osobu.
3. USMJERENI MIKROFON
Kod takozvanih shotgun mikrofona kvaliteta zvuka uvelike ovisi o udaljenosti od subjekta, pa nemojte očekivati savršen snimak ako ste udaljeni tako daleko da subjekt morate zumirati.
Usmjereni mikrofon: Kao s puškom možete nišaniti i izdvojiti zvukove koje uistinu želite
PREDNOSTI Nije potrebno prtljanje s kabelima, te je moguće trenutno prebacivanje s jednog subjekta na drugi.
NEDOSTACI Kvaliteta snimljenog glasa niža je u odnosu na bubice. Iako u teoriji hvataju samo zvukove iz jednog smjera, u praksi će ipak uhvatiti i ono što se događa oko njih, no ne tako glasno kao omnidirekcijski mikrofoni.
Zoom H1: Digitalni snimač s mogućnošću snimanja s vlastitog ili vanjskog mikrofona
VIDI PREPORUČUJE
Ugrađeni mikrofon dovoljan je za početak no bilo kakva nadogradnja bit će korak u pravom smjeru. Ukoliko ste vični uređivanju videa i naknadna sinkronizacija slike i zvuka nije vam problem, vanjski snimači nude vrlo dobru kvalitetu zvuka, te nisu potrebno provlačenje dugačkih kabela. Želite li potrošiti doslovce 0 kn za bolji zvuk, tu su hands-free mikrofon i slušalice vašeg mobitela u kombinaciji s aplikacijom za snimanje, no imajte na umu da će kvaliteta može varirati od vrlo dobre do užasne – ovisno o mikrofonu.
Preporučena dodatna oprema
• Tronožac (stativ, tripod)
Na njega je moguće montirati kameru, fotoaparat, pa čak i mobitel putem adaptera. Ne kupujte najjeftinije – požalit ćete.
• USB 3.0 čitač kartica
Iako većina laptopa ima ugrađene čitače, ukoliko posjedujte USB 3.0 portove na svom računalu, u kombinaciji s USB 3.0 čitačem kartica brzian prijenosa znatno je osjetno veća u ondnosu na USB 2.0. Kako se veličina video materijala mjeri u gigabajtima to je svakako isplativa investicija za uštedu vremena.