Prošla 2018. godina vidjela je dosta pomaka u svijetu fotoaparata, gdje su se gotovo svi proizvođači pokušali istaknuti novim modelima za entuzijaste i profesionalce. Vjerujemo da će vrlo brzo sličan trend nastati i kada je riječ o modelima nižeg cjenovnog ranga. Otkada je Sony izbacio nove mirrorless kamere full-frame senzora i iznimno malenih, a moćnih kućišta, DSLR fotoaparati pored njega izgledaju zastarjelo, iako je s DSLR-om i dalje puno lakše rukovati.
TruePic VIII čip u Olympus E-M10 Mark III fotoaparatu
I Olympusov E-M10 vodi se kao kompaktan fotoaparat koji možete posvuda nositi, no na tržištu gdje počinju dominirati mirrorless fotoaparati sve većih senzora i malenih dimenzija ovaj model polako počinje zaostajati. Naime, Olympus je u modelu E-M10 Mark III odlučio zadržati isti senzor kao i na prijašnjim dvama „markovima“. Radi se o mikro 4/3 senzoru koji, rekli bismo, nagriza zub vremena. Zadržava 16-megapikselnu rezoluciju premda se konkurencija polako okreće većim 20-megapikselnim rezolucijama, kao i APS-C senzorima koji su veći te samim time imaju bolje performanse u izazovnim uvjetima slikanja.
No s druge strane, dodan je Olympusov bolji čip za obradu podataka sa senzora, TruePic VIII. Prema tvrdnjama Olympusa, osim bolje reprodukcije boja, ima i bolje snalaženje u lošim svjetlosnim uvjetima te bi trebao biti u mogućnosti izvući najbolje što ovaj senzor može ponuditi. S ciljem poboljšanja slika povećan je i broj autofokusnih točaka s 83 na 121, no radi se o nešto starijem načinu fokusiranja pomoću detekcije kontrasta umjesto PDAF-a koji koriste noviji modeli fotoaparata i smartphonea. Naravno, fotoaparat može i okidati veći broj slika uzastopno, u prosjeku do 8,6 slika u sekundi. Međuspremnik će se napuniti RAW slikama nakon par sekundi takvog rada, dok JPEG slike neće imati taj problem ako ćete koristiti adekvatno brzu memorijsku karticu da bi se slike mogle odmah i spremati.
Tijelo kamere napravljeno je u vrlo zamjetnom retro-stilu, s velikim brojem kotačića koji su zato lako dostupni. Za kontrolu fotoaparata dobivate dva, dok konkurencija u ovom cjenovnom rangu obično daje samo jedan, zbog čega je upravljanje inače teže. Fotoaparat ugodno leži u ruci te pri testiranju nismo imali osjećaj da bi mogao ispasti iz ruke. Iako je tijelo metalno, kapica na vrhu ispod koje je bljeskalica napravljena je od tanke plastike koja se savija pod pritiskom te daje puno jeftiniji dojam fotoaparatu. No budite sigurni da je ostatak tijela solidne izvedbe. Ekran na stražnjoj strani veličine je standardna tri inča i radi se o IPS zaslonu s 1.040.000 piksela. Ekran je responzivan na dodir te se njime lagano rukuje, no voljeli bismo vidjeti da rade i geste poput onih za zumiranje na mobitelu. Ovako se mora zumirati tako da se klikne na sliku i onda vuče slider s desne strane. Ekran se također može okrenuti za 90 stupnjeva i odmaknuti od kućišta, no okretne mogućnosti su mu prilično limitirane. Za ljubitelje elektronskog viewfindera ovdje je riječ o OLED zaslonu rezolucije 2.360.000 piksela koji ima solidnu svjetlinu za rad u svim uvjetima.
I tako dolazimo do objektiva. Fotoaparat dolazi sa svojim standardnim 14-42-milimetarskim motoriziranim objektivom koji se uvlači kada je fotoaparat ugašen te tako zauzima uistinu malo prostora. Dimenzije objektiva možda su jedini adut u diskusiji zašto bi netko htio mikro 4/3 senzor jer, iako postoje manji fotoaparati s većim senzorima, obično to znači da imaju i velike objektive. Ovaj objektiv ima solidnu kvalitetu gradnje, a slike su jasne oko vrijednosti f/8. Naravno, minimalne i maksimalne f-vrijednosti na slikama će izazvati neke distorzije kao i svaki drugi objektiv, no većinu korisnika u ovom cjenovnom rangu to neće smetati ili to neće ni primijetiti. Najjasnije razlike nastaju kada slikate jednostavne stvari poput zidova. Najveća je mana ovog objektiva to što je motoriziran. Mana ako govorimo o slikanju, dok je za video ta mogućnost, naravno, plus. Naime, za zumiranje morate koristiti prsten na objektivu koji se naginje na jednu ili drugu stranu te tako kontrolira zoom. To znači da ste, kao fotograf koji želi zabilježiti neki trenutak, ozbiljno limitirani brzinom motora u objektivu te morate donositi odluku imate li vremena čekati objektiv ili slikati sliku kakva jest pa se nadati da ste sve uhvatili. S druge strane, takav zoom idealan je za video, što je i glavni plus ovog uređaja nad prijašnjim modelom.
Zumiranje
Ovaj model podržava snimanje u 4K formatu. Točnije, 4K s 30 sličica u sekundi, FullHD sa 60 sličica ili HD sa 120 sličica u sekundi, odnosno slowmotion. Fotoaparat za snimanje koristi punu veličinu senzora, što će reći da video nije „zumiran“ u usporedbi sa slikama. Na testu se pokazalo da i u slabijim svjetlosnim uvjetima slika izgleda pristojno, no aparat se počinje mučiti s fokusom.
Drugi objektiv služi za zumiranje zahvaljujući 44-150-milimetarskoj žarišnoj točki te može doći u setu s fotoaparatom. Naravno, takav set košta ekstra. Ovaj je objektiv plastičan i nije motoriziran, što vraća rad i upravljanje u vaše ruke, no nažalost nije visoke kvalitete izrade. Kako bi pokrio udaljenost, izdužuje se prilično daleko, a zakretanje je prstena nejednako i blago zapinje, što ga odmah eliminira za snimanja videa.
SVJETLOST je bitan aspekt kod slikanja jer će mračniji uvjeti kod ovog fotoaparata zahtijevati vrlo strpljivog i smirenog fotografa, kao i subjekta kojeg se slika
Naše iskustvo s fotoaparatom uglavnom je pozitivno. Dok ste vani po danu, od fotoaparata za prosječnog korisnika koji želi naprednije mogućnosti ne možete tražiti više. Boje su jasne i postojane, a oštrina zadovoljavajuća zahvaljujući stabilizaciji senzora u objektivu. Dok god vam se ruke baš ne tresu od hladnoće, slike će biti odlične. Imajte na umu da su vrijednosti na objektivu koje se tiču žarišne duljine zapravo dvostruko veće zbog manjeg senzora. Tako imate manji objektiv od 28-84 mm, dok je zoom objektiv od 84-300 mm, što vam pokriva solidne zone za slikanje u različitim kadrovima i uvjetima. Glavni je minus, naravno, fokusiranje jer aparat koristi samo fokusiranje pomoću kontrasta. Tako da, kada se subjekt kreće prema vama ili od vas, fotoaparat će ga teško pratiti. Taj efekt postaje samo gori jednom kada se zaputite u kuću, gdje je sve osvijetljeno umjerenom rasvjetom. Fotoaparat će tražiti fokus i dulje od sekunde, što za većinu trenutaka neće biti dovoljno brzo. Ako budete htjeli koga slikati, morat će stajati savršeno mirno, zbog čega velik broj fotografija neće izgledati prirodno. A kada ste u društvu, ljudima se jednostavno ne da zezati s takvim stvarima.