VIDILAB usporedni test: Vrhunski 144 Hz gaming monitori za malo para - Tehnologija

VIDILAB usporedni test: Vrhunski 144 Hz gaming monitori za malo para - Tehnologija

Krotitelji frameova

Kompetitivno igranje traži najbolju periferiju, u koju spadaju i monitori s visokom frekvencijom osvježavanja.

Tehnologija

Put do vrhunske slike

Kada se spominje tehnologija monitora, većina obično misli na panel zaslona, no iako je on ključni dio tehnologije monitora, postoji mnogo dijelova koji sačinjavaju monitor i koji izdvajaju one dobre od odličnih.

otvor tehnologija 5


Varijabilno osvježavanje

Izvođenje igara na monitorima s visokom frekvencijom osvježavanja zahtijeva visoku procesorsku snagu računala i kod zahtjevnijih naslova ponekad je nemoguće zadržati framerate jednak maksimalnoj frekvenciji osvježavanja monitora, što izaziva „deranje“ slike, koje može negativno utjecati na iskustvo igranja.

Kako se u slučaju nemogućnosti zadržavanja frameratea na razini maksimalne frekvencije osvježavanja monitor mogao prilagoditi framerateu igre, postoje tehnologije varijabilnog osvježavanja monitora koje omogućuju da se monitor vertikalno sinkronizira dok je framerate igre unutar granica u kojima varijabilno osvježavanje djeluje.

Monitori koji podržavaju varijabilno osvježavanje imaju područje djelovanja, primjerice, od 30 Hz do 100 Hz, tako da sve dok je framerate igre od 30 do 100 sličica u sekundi pri izvođenju neće biti primjetnog deranja slike.

Dvije najpopularnije tehnologije varijabilnog osvježavanja su AMD Freesync i Nvidia G-Sync. Velika prednost AMD Freesynca je to što je otvoreni standard te ne zahtijeva licenciranje, koje uvelike podiže cijenu monitora s Nvidia G-Sync podrškom.


Panel

Osnova svakog panela je upravo panel zaslona. Kod monitora s visokom frekvencijom osvježavanja najčešće se koriste TN, VA i IPS paneli, od kojih svaki ima prednosti i mane. TN, odnosno „twisted-nematic“ paneli su najrasprostranjeniji paneli kod monitora s visokom frekvencijom osvježavanja zbog svojih performansi i niske cijene.

TN paneli imaju najniže vrijeme kašnjenja i mogu imati više frekvencije osvježavanja od IPS i VA panela. Mana TN panela je kvaliteta prikaza, prvenstveno kod reprodukcije boja, koje često izgledaju isprano. Uz lošiju reprodukciju boja, TN paneli nude i uže kutove gledanja i niži dinamički raspon, što ih čini lošim izborom za ikakav rad koji traži preciznost boja kod prikaza.

VA paneli nude bolju reprodukciju boja, širi dinamički raspon i šire kutove gledanja, no te performanse dolaze uz višu cijenu. Iako postoje VA paneli koji su vremenom kašnjenja i frekvencijom osvježavanja usporedivi s TN panelima, većina VA panela ima dulje vrijeme kašnjenja. Najbolju kvalitetu prikaza nude IPS paneli i upravo zbog toga većina zaslona ima IPS panel, no kada se radi o primjeni IPS panela kod gaming monitora s visokom frekvencijom osvježavanja, ona je vrlo rijetka zbog vrlo visoke cijene panela s niskim vremenom odaziva.


Video ulazi

Dobar sustav video ulaza omogućava spajanje mnogo različitih izvora slike. Za monitore s visokom frekvencijom osvježavanja obavezan je DisplayPort jer njegove specifikacije dopuštaju prijenos signala visoke frekvencije uz minimalno kašnjenje. DisplayPort također podržava varijabilno osvježavanje, koje je nužnu za tehnologije poput AMD Freesynca ili Nvidia G-Synca.

Drugi također bitan ulaz je HDMI. Iako podržava visoke frekvencije osvježavanja, rijetko se koristi za prijenos takvog signala zbog manjka podrške varijabilnog osvježavanja, barem kod verzije 1,4 i niže. Kao najpopularniji video konektor, HDMI monitoru daje fleksibilnost i mogućnost spajanja prijenosnika i ostalih računala koja nemaju DisplayPort izlaz, kao i konzola koje koriste HDMI izlaze.

HDMI 2,0 također ima podršku za varijabilnu frekvenciju osvježavanja, što je omogućilo Microsoftu da svojim Xbox One S i Xbox One X da Freesync podršku. DVI i VGA su zastarjeli standardi koji se rijetko koriste na modernim monitorima, osobito VGA, koji je analogni standard i zbog toga se gotovo uopće ne koristi.

Iako su zastarjeli standardi, posjedovanje istih na monitoru je plus jer omogućava spajanje računala sa starijim grafičkim karticama i televizora s analognim ulazima.

 

Slika 28


Stalak

Neizmjerno važna, no prečesto zapostavljena komponenta svakog monitora je upravo stalak. Iako mnogi korisnici jednostavno postave monitor i ne pomiču ga do kupnje sljedećeg, mnogima je bitno da se monitor može slobodno pomicati u svim smjerovima kako bi se prilagodio položaju sjedenja korisnika.

Dobar stalak prvenstveno mora biti stabilan, kako se monitor pri slučajnom pomicanju stola ne bi srušio. Osim stabilnosti bitna je i mogućnost prilagodbe, prvenstveno po visini jer svaki korisnik ima drugačiji položaj sjedenja i za optimalan ergonomski položaj nužno je da može prilagoditi monitor istom. Od pomaka bitna je i rotacija te mogućnost pivotiranja.

Rotacija je vrlo korisna kod rada za velikim stolom na kojemu često mijenjate položaj rada te vam rotacija monitora uvelike može pomoći da ostvarite optimalan kut gledanja na isti. Pivotiranje je mogućnost zakretanja monitora, odnosno promjene načina gledanja iz pejzažnog u portretni. Portretni način gledanja vrlo je koristan kod pregledavanja dugih dokumenata jer vam omogućuje pregled cijele stranice.

U slučaju Ultrawide i širih monitora moguće je vidjeti i više stranica, što je odlično za produktivnost. Korištenje monitora u portretnom načinu preporuča se za sekundarni monitor, dok je primarni najbolje koristiti u standardnom, pejzažnom načinu.

Slika 30


Dodatna oprema

Kao i sve ostale proizvode, one dobre od odličnih najčešće dijeli dodatna oprema. Isto je i s monitorima, koji imaju dodatnu opremu u obliku hardwarea i softwarea. Najčešća fizička oprema su USB hubovi, koji su iznimno korisni jer omogućavaju spajanje uređaja bez potrebe za micanje s radnog mjesta. Sve popularnija dodatna oprema gaming monitora je osvjetljenje, osobito RGB osvjetljenje.

Rast popularnosti RGB osvjetljenja kod gaming periferije dosegao je i monitore, koji su sve češće opremljeni bliještećim logotipima proizvođača. Software monitora je također bitan jer neki od dijelova istog mogu bitno utjecati na iskustvo igranja. Neki od monitora imaju tehnologije dodatne optimizacije, koje omogućavaju još niže vrijeme kašnjenja zahvaljujući optimizaciji procesiranja slike.

Za gamere koristan feature su i virtualni nišani, koji mogu olakšati igranje igara koje nemaju ugrađen virtualni nišan i korištenje programa za prikaz istog smatraju varanjem, koje može rezultirati banom igrača. Nišane ugrađene u software monitora nemoguće je otkriti i zbog toga su iznimno korisni pri kompetitivnom igranju.


Metodologija

Pri pogledu na liste specifikacija mnogi od monitora s visokom frekvencijom osvježavanja djeluju gotovo identično, što izbor pri kupnji istog može uvelike otežati ako nemate priliku uživo pogledati monitor prije kupnje. Testiranje monitora započeli smo postavljanjem kako bismo dobili uvid u kvalitetu izrade i mogućnosti prilagodbe stalka.

Nakon što smo svaki od monitora postavili, krenuli smo s pregledavanjem fotografija te tablica s bojama i sjenama kako bismo dobili uvid u kvalitetu prikaza, točnije u mogućnosti reprodukcije boja i dinamički raspon monitora. Glatkoću prikaza testirali smo UFO Testom, koji je standardni alat za procjenu kvalitete prikaza slike visoke frekvencije osvježavanja.

 

62 64 n

Testiranje smo zaključili igranjem jer upravo je igranje glavna namjena ovih monitora i testiranje istih ne bi imalo smisla bez igranja. Od igara odabrali smo Overwatch i Battlefield 1, pucačine iz prvog lica koje uvelike beneficiraju od visoke frekvencije osvježavanja, koja igraču omogućuje brže reakcije i preciznije ciljanje.

Izbor ove dvije igre nam je omogućio da ujedno testiramo konfiguracijske zahtjeve za pokretanje e-Sports naslova, kao i AAA grafički intenzivnih naslova uz visoki framerate. Od fizičkih mjerenja napravili smo mjerenje potrošnje električne energije, kao i mjerenje maksimalne i minimalne svjetline svakog od monitora svjetlometrom te izračunali kontrast na temelju dobivenih vrijednosti.

Mjerenje ghosting efekta napravili smo PixPerAn alatom, čije smo izvođenje fotografirali uz različite brzine zatvarača kako bismo dobili uvid u postojanje i količinu ghosting efekta.


Izbor komponenti

Za potrebe testiranja odabrali smo AMD Radeon RX580 8 GB grafičku karticu zbog njenog omjera cijene i performansi, kao i Freesync podrške. Procesor koji smo koristili je AMD Ryzen Threadripper 2990WX procesor, koji nije bio logičan izbor, no znatiželja nam nije dala mira te smo odlučili upogoniti ovu zvijer i vidjeti kako se nosi s igrama, odnosno kako se igre ponašaju kada pred njih stavimo 32 jezgre.

U Overwatchu smo na medium postavkama uz 1080p rezoluciju uspjeli zadržati stabilnih 144 FPS-a, dok smo za potrebe monitora s 240 Hz frekvencijom osvježavanja postavke morali spustiti na najniži, low preset. Naša konfiguracija pokazala se uspješnom u pokretanju Overwatcha u 144 i 240 FPS-a.

Idući naslov koji smo testirali bio je Battlefield 1, s kojim smo uz low preset kvalitete grafike uspjeli ostvariti prilično stabilnih 144 FPS-a, no nismo uspjeli doseći stabilnih 240 FPS-a, tako da smo se oslanjali na Freesync da nam pruži glatko iskustvo igranja tijekom promjena u framerateu. Problem u našoj konfiguraciji bio je procesor, koji je stvarao bottleneck grafičke kartice.

Poznato je da su Intelovi procesori superiorniji izbor za igranje uz visoki framerate i da su AMD-ovi procesori unatoč poboljšanjima IPC-a još uvijek loš izbor za ekstremno visok framerate poput 240 FPS-a kod monitora s 240 Hz frekvencijom osvježavanja. Ako ste voljni igrati na najnižim postavkama kvalitete grafike, AMD RX580 8 GB je odličan izbor, no ako vam je uz visok framerate bitna i kvaliteta grafike, morat ćete investirati u mnogo skuplju AMD RX Vega 56 odnosno RX Vega 64 karticu.

Naša preporuka je da RX580 8 GB karticu overclockirate te je uparite s Intel Core i5 ili Core i7 procesorom osme, Coffee Lake generacije kako biste spriječili stvaranje bottlenecka uz komponente koje nude dobar omjer cijene i performansi. Monitori s visokom frekvencijom osvježavanja idealan su izbor za eSports naslove, koji nisu pretjerano grafički zahtjevni, pa će ih ova konfiguracija bez muke pokretati i na 240 FPS-a, dok će i zahtjevnije naslove moći pokrenuti u 144 FPS-a.

 

(Stranica 2 od 4)
« Prev All Pages Next » (Stranica 2 od 4)
Ocijeni sadržaj
(0 glasova)

// možda će vas zanimati

Newsletter prijava


Kako izgleda naš posljednji newsletter pogledajte na ovom linku.

Skeniraj QR Code mobitelom i ponesi ovu stranicu sa sobom

VIDILAB usporedni test: Vrhunski 144 Hz gaming monitori za malo para - VidiLAB - QR Code Friendly

Copyright © by: VIDI-TO d.o.o. Sva prava pridržana.