U VidiLabu testiran Windows "Mixed" Reality headset - 5.0 out of 5 based on 1 vote
U VidiLabu testiran Windows "Mixed" Reality headset

U VidiLabu testiran Windows "Mixed" Reality headset

Index

Vjerujemo da je negdje u miksanju svih tih stvarnosti došlo do greške, no nadamo se da će dečki iz Microsofta uspjeti riješiti sve probleme u skorije vrijeme

WMR je trenutno samo VR

 

Svi koji prate tehnologiju vjerojatno su do sada čuli za Microsoftove HoloLens naočale. O njima smo pisali prije nekoliko brojeva, a može se naći i video s našim iskustvom. No, vjerujte, u stvarnosti prikaz izgleda puno bolje nego na snimci jer su kamere, na kraju krajeva, tamo kako bi se naočale mogle snaći u prostoru. Na staklo naočala se projektira slika koja izgleda kao spojena sa stvarnošću zahvaljujući sposobnosti kamera na naočalama da se snađu u prostoru i zadrže lokaciju predmeta te njihovu relevantnu veličinu ovisno o našoj poziciji u prostoru. No tehnologija prikaza na naočale ili nije spremna ili se njena cijena ne može spustiti kako bi postala tržišno opravdana za proizvodnju u većim brojevima.

Microsoft je zato dogovorio partnerstvo s velikim proizvođačima na području računala poput Acera, HP-a, Della i ostalih da po njihovim specifikacijama naprave naočale koje bi koristile tehnologiju snalaženja u prostoru i miješanja stvarnosti zajedno s postojećom tehnologijom koja se koristi u VR headsetima.Tako dobivamo VR naočale s novom tehnologijom i mogućnostima na kojima je Microsoft radio već više godina, a veći broj proizvođača ih nudi sa svojim specifičnim dodacima, dok god se drže standarda koji je Microsoft postavio. Nama se prvi u rukama našao WMR headset od HP-a zajedno s njihovim Omen X računalom koje je moguće staviti na ruksak, spojiti na baterije te se uistinu upustiti u virtualnu avanturu. No je li sve baš tako bajno ili postoje neke nelogičnosti, proanalizirat ćemo u narednom članku.

 


Od početnih primjera do računalnih dućana

Proširenje Windows Mixed Reality platforme novim uređajima pomoći će joj da zaživi i kao ideja među developerima koji žele širu publiku

 

Tehnologija 1

Rezultat developmenta Hololens tehnologije koju se može proizvesti po pristupačnoj cijeni Microsoft je podijelio sa svojim partnerima koji za njega rade svoje brandirane headsetove, no drže se strogog standarda kako bi iskustvo svima bilo jednako.

No, priča počinje još ranije i to izlaskom Kinect platforme uz originalni Xbox 360. Opremljen s većim brojem senzora koji su pratili pokrete do četvero ljudi odjednom u bilo kakvim svjetlosnim uvjetima, tehnologija je bila poboljšana s verzijom 2.0 koja je izašla s Xbox One konzolom. Novi senzori imali su bolju razlučivost, pratili do šestero ljudi i njihove pokrete odjednom, otkucaje srca, lica i geste, do 25 različitih zglobova uključujući palce, pritisak na svakom udu, te geste koje ste radili rukama.

No, kao i svaka nova tehnologija, Kinect je neke zbunjivao, neke plašio, dok su oni zahtjevniji kritizirali prepoznavanje glasovnih komandi kao i stalno prisluškivanje Xboxa koji bi se znao uključiti ako bi mislio da se njemu obraćate. Nije pomogla činjenica da je trošio resurse koje bi inače mogle koristiti igre za bolje performanse, sistem je bio 20% skuplji od konkurencije, a implementacija u igre je bila marginalna. Razvijao se još neko vrijeme, čak i za PC verziju, no nedostatak zainteresiranosti zaustavio je razvoj oko 2015. godine.

No, u to vrijeme prvi puta je predstavljen projekt koji se vrtio oko augmentirane realnosti te je na njemu Microsoft iskoristio stečeno znanje i tehnologiju iz Kinect ere. To su naravno Hololens naočale koje sada ne prate korisnika direktno, već promatraju okolinu u kojoj se korisnik nalazi i imaju mogućnost zapamtiti prostor, u njega ubaciti virtualne 3D elemente te ih ukomponirati u prostor na način da izgledaju kao da tamo pripadaju. Ova tehnologija omogućuje nove načine interakcije s virtualnim svijetom gdje se muti razlika između striktno virtualnog i stvarnog svijeta. Njime se upravlja jednostavnim gestama ruku te glasovno, no ponovno se javlja jezična barijera zbog limitiranog prepoznavanja govora. Izbornicima se može navigirati i usmjeravanjem pogleda u ono što nas zanima.

 

Tehnologija 2

POZICIONIRANJE u prostoru funkcionira pomoću dvije kamere širokog kuta gledanja za prepoznavanje dubine, rubova i prostora u kojem se nalazite. Jednom snimljen prostor biti će prepoznat prilikom idućeg pokretanja sustava

 

S hardverske strane ima četiri senzora za raspoznavanje okoline, kameru širokog kuta gledanja za prepoznavanje dubine prostora, senzor svjetline ambijenta te četiri mikrofona,setup sličan Kinectu, no potrebno je trošiti minimalnu količinu energije jer bi sustav trebao biti na baterije koje se nalaze u samim naočalama. Sve informacije obrađuju Intelov Cherry Trail SoC te Microsoftovov specijalni koprocesor nazvan Holographic Processing Unit s 1 GB RAM memorije za svakoga. Tu je i 64 GB memorije za pohranu podataka. Naočale vrte Windows 10 operacijski sustav, a HPU koprocesor služi za obradu podataka različitih senzora poput mapiranja prostora, prepoznavanja gesti ruke te glasovnih naredbi. Kut gledanja samih naočala je svega tridesetak stupnjeva širine što je i jedan od najvećih minusa naočala. Zapravo, jedan od najvećih minusa je njegova tražena cijena od 3000 dolara za developerski model, dok model za širu publiku još nije predstavljen.

 

Tehnologija 3

WMR BEŽIČNI KOMPLET HP uz headset i kontrole nudi praktično PC računalo koje može raditi na baterije, a možete ga smjestiti u ruksak, čime dobijete mobilni sustav koji će biti posebno pogodan za VR igraonice

 

No, za našu priču je bitna platforma na kojoj Hololens headset funkcionira. Dolazi s Windows 10 operacijskim sustavom te se zove Windows Mixed Reality. Nekoć Windows Holographic, služi za iskustva miješane stvarnosti u kombinaciji sa podržanim naglavnim ekranima (head-mounted displays). S jesenskim updateom za Windows operacijski sustav došla je i podrška za naglavne ekrane koji su napravljeni od treće strane prema Microsoftovim standardima te prva generacija nema mogućnost augmentiranja stvarnosti, već se fokusira na virtualnu realnost poput Oculus Rifta i HTC Vive rješenja. Zahvaljujući Microsoftovoj tehnologiji više im nisu potrebni vanjski senzori kako bi se snašli u prostoru već je sve svedeno na dvije kamere s vanjske strane headseta koje se snalaze u prostoru te mogu pratiti kontrolere za interakciju u virtualnom svijetu. Problem sada nastaje jer se ovi headseti nazivaju prema platformi na kojoj rade, to jest Windows Mixed reality, premda nema zapravo nikakvog miksanja stvarnosti što izaziva nezadovoljstvo publike koja je očekivala HoloLens iskustvo po povoljnoj cijeni. Microsoft nas uvjerava kako će takvi uređaji doći s vremenom, no za sada se po traženoj cijeni i u interesu šireg razvoja Microsoftove Mixed reality platforme nude VR headsetovi koji funkcioniraju sa Steam sučeljem kao i samostalnim aplikacijama koje su za tu platformu napravljene.

S izlaskom Xbox One X konzole najavljena je integracija MR platforme, no Microsoft želi za konzolu razviti wireless headset za koji očekuju da neće biti gotov još barem godinu dana prije nego bude spreman za predstavljanje.

Stoga donosimo zaključak da je Mixed reality zasad zapravo samo ime platforme koje je iskorišteno za VR naočale koje se nude od partnera proizvođača Microsofta poput HPa, Della, ASUSa i drugih.

 


Od HPa s ljubavlju

Prva verzija Microsoftove Mixed Reality platforme dolazi nam na test od HP-a koji za srednju cijenu nudi komplet naglavnog ekrana i kontrolera za kompletno iskustvo u virtualnoj stvarnosti

 

WMR Headset 1

Windows Mixed reality headset je uređaj koji ima stroge standarde od Microsofta te svaki proizvođač ima svoj pristup njegovoj proizvodnji. Neki se fokusiraju da bude što lakši, neki ga nude u što jeftinijoj inačici, dok neki pak traže ekstra za atraktivan dizajn.

HP se odlučio na plastično kućište koje nema sjajan završetak na čemu smo mu zahvalni. Od ostalih se razlikuje po velikodušnom korištenju pjene za ugodnije iskustvo koja je otporna na znojenje. Drugi praktični dodatak je lagano zatezanje plastičnog remena koji ide oko glave zahvaljujući rotirajućoj dršci sa zadnje strane glave. Kabel koji se spaja s računalom moguće je odvojiti blizu headseta te mu daje lakše baratate kada se ne koristi, kao i izlaz za slušalice koji je ugrađen u sam uređaj, a ne visi iz njega.

WMR Headset 2

HP WMR HEADSET dizajniran je za jednostavno korištenje i lako nošenje pa će vam omogućiti dugotrajne seanse uživanja u virtualnoj stvarnosti

 

Kada pričamo o samim specifikacijama, one su više-manje jednake kod svih headseta i kod ostalih proizvođača te uključuju dva ekrana dijagonale 2.9 inča svaki i rezolucije 1440 x 1440 piksela što nam daje ukupnu rezoluciju od 2880 x 1440 piksela. Ova dva ekrana podržavaju brzinu osvježivanja od 90 Hz, koja je standard kako se kod korisnika ne bi stvarala mučnina tijekom produljenog korištenja uređaja. HP-ov headset također podržava vidno polje od 95 stupnjeva, standard postavljen od Microsofta. Od senzora tu su senzor akceleracije, žiroskop i senzor blizine koji korisnicima omogućuju slobodu kretanja u šest smjerova, dok neki implemetiraju još i magnetometar.

HP-ov headset je najveći od skupine sa mjerama od 339 x 176 x 128 mm, te s obzirom na težinu od 834 grama, zahvalni smo na ekstra postavi za ugodnije korištenje.

WMR Headset 3

DVA EKRANA dijagonale 2,9 inča i rezolucije 1440 x 1440 piksela daju ukupnu razlučivost od 2880 x 1440 piksela

 

A kada smo kod korištenja, ono ne može biti jednostavnije. Upalite računalo s najnovijom verzijom Windowsa, spojite svoj headset i biti ćete automatski navigirani za instalaciju potrebnog softvera, spajanja kontrolera sa sustavom ako ih imate te na kraju postavljanja granice kako bi se mogli kretati unutar sigurne zone bez prepreka. Jednom kada je to obavljeno, stavite svoj HP headset na glavu i uživajte u svemu što headset nudi, uključujući i podršku na Steamu i njihovim igrama koje funkcioniraju od prve bez previše komplikacija. Jedine igre koje nismo uspjeli pokrenuti su one koje nativno nisu napravljene za VR te imaju posebne uvjete poput Star Conflicta čiju VR podršku trebate omogućiti unutar igre.

Na kraju je još često postavljano pitanje oko hardverskih performansi potrebnih za pokretanjem ovog sustava. Microsoft ih dijeli na dvije razine, standardnu i ultra. Za standardno iskustvo, što znači bez zahtjevnijih igara, biti će vam potreban mobilni i5 procesor sedme generacije i integrirana grafička. Za nešto bolje iskustvo ipak se preporuča barem Nvidijina MX150. Također je potrbno imati 8 GB ddr3 RAM memorije i 10 GB pohrane. Ove specifikacije biti će dovoljne za 60 Hz iskustvo izvan igrica, no pri toj brzini osvježavanja ekrana može doći do osjećaja mučnine nakon duljeg korištenja.

WMR Headset 4

OKRUGLI GUMB sa stražnje strane "ukraden" je s biciklisktičkih kaciga i služi za jednostavno zatezanje headseta

 

Za iskustvo kakvo je zamišljeno od strane proizvođača headseta, biti će potrebni barem GTX 1050 ili RX 560 grafička kartica te i5 četvrte generacije ili Ryzen r5 1400 procesor. Zahtjevi za memorijom ostaju isti. S ovim hardverom moći ćete iskusiti VR u puno boljoj kvaliteti koja uključuje 90 Hz osvježavanje i bolju podršku unutar raznih aplikacija i igara.

Smatramo da je ovo solidan početak od Microsofta i njegovih partnera, no iskreno se nadamo da će razvoj nastaviti ako ne na godišnjoj onda barem dvogodišnjoj razini kako ne bi otišao u zaborav.

 


Snaga u pokretu

Biti u mogućnosti koristiti VR naočale bez straha od povlačenja cijelog računala za sobom dok ste u drugom svijetu problem je s kojim se susrećemo od samog začetka virtualne stvarnosti. HP tome kani stati na kraj

 

Omen X 1

HTC Vive, Oculus Rift, a sada i WMR koriste žice kojima se moraju spojiti na računalo, kao i od njega dobiti dovoljno struje za funkcioniranje. Dok je HP za svoju verziju WMR headseta uspio to svesti na samo jedan kabel, on i dalje može pošteno povući računalo, a petljanje oko nogu je neizbježno bez nekakve konstrukcije koja bi cijelu stvar držala iznad glave, što pak limitira mogućnost micanja i slobode na koju proizvođači uređaja ali i developeri VR iskustva računaju.

HP je tim povodom iskoristio priliku sa svojim gaming orijentiranim Omen brendom da napravi portabilno računalo vrhunskih performansi, a kompaktnog dizajna koji bi se mogao nositi na leđima. Tako je stvoren Omen X Compact zajedno s ruksakom i baterijama koje mu omogućuju odvajanje od fiksnog izvora napajanja za uistinu bežičan doživljaj u virtualnoj stvarnosti.

Omen X 2

 

Cijeli sustav dolazi s napajanjem od 350W pa iz doga možemo zaključiti otprilike kolika mu je potrošnja. Bežičnost je postignuta baterijama koje su zamjenjive tijekom rada na računalu i to tako što se jedna baterija nalazi u samom kućištu HP Omen X Compact računala, a preko ruksaka se na dno kućišta spajaju još dvije portabilne litij-ionske baterije. Kada se isprazne jednostavno ih zamijenite sa dvije pune, dok će za to vrijeme računalo u pogonu držati integrirana baterija. Uz ruksak s tim ciljem dobivate četiri baterije i punjač koji se može spojiti direktno s napajanjem ili preko docka pa se baterije mogu puniti dok je računalo spojeno na bazu.

Omen X 3

RUKSAK Profesionalna izrada i pažnja na detalje podsjećaju na pravi ruksak za planinarenje te se neće osjetiti bol u leđima ni nakon dužeg gaminga

 

Baza je praktična za držanje kućišta dok se njime ne igrate, puni sve baterije te služi kao proširenje I/O portova s obzirom da na sebi ima dodatnih 4 USB 3.0 portova, HDMI izlaz, DisplayPort, te utore za napajanje i punjenje baterija. S gornje strane je udubna u koju se spaja samo Omen X Compact kućište te se tako puni i interna baterija. Računalo se s baze bez problema može odvajati i dok je uključeno. Samo računalo, jednom odvojeno od baze na sebi ima sve skupa četiri USB 3.0 utora, HDMI izlaz, mini DisplayPort, Thunderbolt 3 port, te audio portove. Tu je i izlaz za napajanje nekih VR headseta za koji se dobije kraći kabel koji se savršeno uklapa u priču o portabilnosti.

Omen X 4

HOT SWAP Baterije se pritiskom na gumb lagano skidaju s ruksaka i mjenjaju za pune i to bez potrebe za gašenjem računala



Iznutra se tek vidi koliko je ovaj sistem sposoban te nismo ostali razočarani. Cijeli sustav pokreće mobilni i7-7820HK brzine 2.9 GHz koja se penje sve do 3.9 GHz. Procesor se također može overclockati za dodatne performanse, no to preporučamo samo ako ga ne planirate tada držati na baterijama zbog skraćenog rada sistema. Tu je i mobilna verzija Nvidijine GTX 1080 grafičke kartice koju su u HPu unaprijed overclockali, a korisnik ju može dodatno pojačati prema svojim željama. Rad podržava 16 GB DDR4 memorije brzine 2400 MHz, proširive do 32 GB. Disk na koji se podaci spremaju je 1 TB SSD koji osigurava brže performanse, ali i manju potrošnju baterije.

Omen X 5

PUNJAČ puni do dvije baterije dok se s druge dvije igrate na ruksaku

 

Trajanje baterije je i razlog zašto se koristi mobilni hardver u računalu, no neka vas to ne zavara jer se VR bez ikakvih problema vrti na maksimalnim frekvencijama ekrana, dok u HPu tvrde i da klasično igranje na 4K rezoluciji neće biti nikakav problem. Računalo samo po sebi teži dva i pol kilograma, dok s ruksakom i pripadajućim baterijama težina raste do 3.75 kg što je podnošljivo za igru od par sati. Kažemo par sati jer je očekivano vrijeme rada baterija po setu od sat i pol do dva dovoljno akcije da će vam biti potreban kratki predah, ako zbog ničeg drugog onda barem da malo odmorite oči.

Omen X 6

BATERIJE Omogućuju par sati neometane zabave, a dok se dvije koriste, druge dvije se mogu puniti za neprekinuti ciklus rešetanja po zombijima



Sve to skupa zvuči super, no tako dolazimo i do hladne stvarnosti koja velik broj ljudi iznova šokira, a to je naravno cijena jednog tako jedinstvenog sustava. Vani ćete za računalo morati izdvojiti 2500 dolara što je samo po sebi besmisleno bez ruksaka koji će vas dodatno stajati 500 dolara s ukupnom cijenom od 3000 nakon kojih još trebate izdvojiti za neki VR.

Ocijeni sadržaj
(1 Glasaj)

Newsletter prijava


Kako izgleda naš posljednji newsletter pogledajte na ovom linku.

Skeniraj QR Code mobitelom i ponesi ovu stranicu sa sobom

U VidiLabu testiran Windows